2026-02-28, 12:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Det är väl som Zlatan. Han var ju "bara" invandrare, men så fort han gjorde något betydelsefullt för landet så blev han klassad som svensk fortare än kvickast.
Inom några hundra år så kommer den vita färgen vara ett minne blott då det kommer vara såpass utblandat, vilket är bra eftersom vi då slipper dessa onödiga diskussionerna och kan prata om viktigare saker såsom handlingar och kulturella värderingar.

Svensk media utsåg honom som svensk, inte befolkningen. Sedan ser jag inte att den vita färgen suddas ut. Det är ömsesidigt, migranterna vill inte heller beblandas med svenskar.
Citera
2026-02-28, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
De finns de som pekade ut Reinfeldt som invandrare då han var 32-dels utländsk av något slag.
Nej. Tvärtom. Invandrare är allt han är. Reinfeldt använde nämligen sitt eget liv som mall för att tala om svenskar.

Jag är en typisk svensk. Min farfarsfar var frukten av en romans mellan en färgad amerikansk cirkusartist och ett lettiskt hembiträde. Det är svenskt.

Alltså, utan utlänningar kunna vi icke tala om svenskar. Svenskar finns inte. Allt som finns är invandrare.
Citera
2026-02-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Men Zlatan ses inte som svensk av de flesta.

Jasså, nyhet för mig 😛
Citera
2026-02-28, 12:57
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Det är väl som Zlatan. Han var ju "bara" invandrare, men så fort han gjorde något betydelsefullt för landet så blev han klassad som svensk fortare än kvickast.
Inom några hundra år så kommer den vita färgen vara ett minne blott då det kommer vara såpass utblandat, vilket är bra eftersom vi då slipper dessa onödiga diskussionerna och kan prata om viktigare saker såsom handlingar och kulturella värderingar.

men det där ju rasism. Du längtar efter att den vita rasen blir utrotad.

Jag håller för övrigt med om mycket du skriver men genetik och ras spelar roll och det behöver man inte vara nazist för att tycka

Sen är beteenden också genetiska, glöm inte det. Till mycket stor del kulturellt präglade men också genetiska.
Lika mycket som du kan ärva schizofreni, långa ben, glugg mellan tänderna... Lika mycket har naturligtvis gener en roll inom alla raser. Du kan vara överkänslig mot alkohol (japaner t ex), du kan springa otroligt snabbt (många svarta atleter), du kan vara mer eller mindre intelligent, impulsiv. Vissa sjukdomar är vanligare bland vita, MS t ex, autism förekommer oftare hos somalier t ex etc etc
Senast redigerad av heliotrop 2026-02-28 kl. 13:08.
Citera
2026-02-28, 12:58
Medlem
Problemet är att meningen av ordet "svensk" förändrats över tid, ofta medvetet för att försöka spä ut det ursprungliga värdet, ungefär som att transpersoner försöker förändra ordet "kvinna" till att betyda något annat.

* "genetisk svensk": Någon med svenska/nordiska rötter, enkelt att verifiera genom DNA / släktforskning.
* "etnisk svensk": Svensk tillhörig i språk, kultur, traditioner och gemensam historia
* "svensk bakgrund": Någon med minst en inrikesfödd förälder
* "svensk medborgare": rättsligt förhållande till staten Sverige med specifika rättigheter och skyldigheter
* "folkbokförd i Sverige": Någon som bor i Sverige

Högern använder de mer traditionella två övre definitionerna medan vänstern gärna håller sig i botten av den där listan av politiska anledningar för att försöka urvattna definitionen.
Citera
2026-02-28, 13:00
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Jasså, nyhet för mig 😛

Han bryter kraftig, har ett typiskt balkanutseende' från Dalmatien närmare bestämt, där man är vit, ljushyad, svarthårig och lång.
Ras igen... 😑☺️
Citera
2026-02-28, 13:01
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Nej. Tvärtom. Invandrare är allt han är. Reinfeldt använde nämligen sitt eget liv som mall för att tala om svenskar.

Jag är en typisk svensk. Min farfarsfar var frukten av en romans mellan en färgad amerikansk cirkusartist och ett lettiskt hembiträde. Det är svenskt.

Alltså, utan utlänningar kunna vi icke tala om svenskar. Svenskar finns inte. Allt som finns är invandrare.
Vet inte om du är sarkastisk eller seriös med ditt inlägg. Utveckla dig gärna.

Vi hånar gärna amerikaner som är sjätte/sjunde generationens ättlingar till européer, när de tycker att de är svenskar/irländare/italienare osv. Allt de är är amerikaner. Samma standard borde gälla svenskar efter ett antal generationer, oavsett härkomst. För eller emot?
Citera
2026-02-28, 13:06
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Ja främst bland invandrare från mellanöstern verkar man känna sig utanför och ignorerar detta. Man vill inte bli exkluderad pga detta och då låtsas man att det inte existerar något svenskt utséende. Delvis också för att det angränsar till rasism då det blir en indelning av människor efter genetisk fenotyp.
Ja undra vad dessa lättkränkta mellanösterinvandrare tycker när man frågar nån från Bolivia/Ghana/Tibet/Kanada/Spanien hur en typisk svensk ser ut?
Svaret blir "well de är väl långa har blå ögon och ljust hår". Likadant som på frågan om japaner "De är små, har kolsvart hår och sneda ögon." det är ju ingen som säger "MEN hallå där min kompis Anouk från Amsterdam som är 181 cm och blont hår hon har bott i Kyoto i tjugo år, kan flytande japanska och hon är faktiskt lika japansk som alla andra... "

Då går väl topplocket förstås 🤣 alla kan ju bli svenskar
Senast redigerad av heliotrop 2026-02-28 kl. 13:21.
Citera
2026-02-28, 13:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Hon har ingen undersköterska-utbildning men eftersom det fattas folk så fick hon arbetet. Utan utbildning så fick hon 27000 kr i lön, vilket då inte räcker. Istället så måste hon vidareutbilda sig och positionen hon lämnat som undersköterska står tom och således får de som är kvar jobba röven av sig pga personalbrist.
Men då kan hon ju inte göra det som en us gör att ge sprutor medicin blod mm.
Hon ska ju ha en Anna kategori av sitt arbete och då ska ju medianlönen också vara lägre det måste dom kunna ändra på hennes anställningsbevis.
Citera
2026-02-28, 13:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tramsfråga om och om igen.

Svensk är man om man lever och bor i Sverige, och identifierar sig med den svenska kulturen.

Etnisk svensk är man om man i huvudsak svenska gener.

Att det ska vara så svårt...
Citera
2026-02-28, 13:15
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tramsfråga om och om igen.

Svensk är man om man lever och bor i Sverige, och identifierar sig med den svenska kulturen.

Etnisk svensk är man om man i huvudsak svenska gener.

Att det ska vara så svårt...

Fast jag håller inte med. Fiktivt exempel: Ian 28 från Dublin träffar Sofia 25 från Borlänge. Tycke uppstår. Ian råkar ha orangerött hår och fräknar. Några år senare flyttar de till Mollösund och får två barn.
Ian ser sig inte som svensk utan irländare. Han gillar Sverige och den svenska kulturen, kan flytande svenska, jobbar här. Men han känner sig inte svensk, han är irländare i sverige
Hans och Sofias barn blir dock svenska.
Ian har inget problem med sin identitet och det har ingen annan heller
💁
Citera
2026-02-28, 13:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Fast jag håller inte med. Fiktivt exempel: Ian 28 från Dublin träffar Sofia 25 från Borlänge. Tycke uppstår. Ian råkar ha orangerött hår och fräknar. Några år senare flyttar de till Mollösund och får två barn.
Ian ser sig inte som svensk utan irländare. Han gillar Sverige och den svenska kulturen, kan flytande svenska, jobbar här. Men han känner sig inte svensk, han är irländare i sverige
Hans och Sofias barn blir dock svenska.
Ian har inget problem med sin identitet och det har ingen annan heller
💁

Ja då håller du ju med mig. Ian identifierar sig då med den irländska kulturen om han kallar sig för irländare. Alltså är han irländare. Sofia och Ians barn har ingen koppling till Irland förutom deras pappas anknytning. Barnen är helt svenska och känner sig som svenska. Alltså är de svenska.

Citat:
Han gillar Sverige och den svenska kulturen

Jag gillar Japan och den japanska kulturen, jag gillar Italien och den italienska kulturen, jag gillar Brasilien och den brasilianska kulturen, jag gillar Kanda och den kanadensiska kulturen.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2026-02-28 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in