2026-02-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Har oxå hakat på oljetrenden lite med Exxon, Devon och en oljeservice ETF men jag bör nog tjacka mer. Har även flyttat 40 procent ppm från guld till world energy. Det är svårt med tajmingen alltså, har missat sjukt mycket pengar i fjol. Hann ur silver men det var lite för tidigt. Guld har jag inte gjort nåt mer med än att öka lite i Aris på dippen. Så nu har jag drygt hälften guld, 30 uran o 20 olja

Nu framöver ser det ut som att det kommer bli allt viktigare att ta hem vinster och ha rät tajming mellan de olika sektorerna.

Som det ser ut nu så tror jag att nästa sektor att sälja av helt blir uran. De kommer kunna köra upp spotten igen litegrann med de 160 mille SPUT har nu och lite till men sen när de pengarna börjar ta slut så tror jag att är den här säsongen slut. Det här raset som var när SPUT hade över 300 mille och brände av över 200 visar bara att man som retail aldrig kommer att kunna förstå allt som händer där.

Köpte själv mer Exxon i måndags. Flyttade även jag till World Energy i ppm innan jul från guld med samma fördelning som dig. Det har visat sig vara rätt. La även om till World mines som jag tror blir bra det också. Men PPM tror jag inte jag kommer att få se röken av i framtiden ändå... Så om det går i lås med råvarorna i några år och man säljer i tid så hoppas jag att jag kan gå över till något tråkigare och säkrare för att sen äga i 20 år innan jag påstås ska få ta del av pensionen.

Uranet har jag nästan hoppat av helt nu, har bara lite SPUT kvar Trodde inte cameco skulle stiga så ifjol och där sålde jag ut mig till slut, man träffar inte rätt jämt. Men det har visat sig att Rick Rule och Lobo Tiger som jag har lyssnat på en hel del hittils har väldigt rätt vad man ska ligga i för råvaror.
Citera
2026-02-28, 08:26
Medlem
Nu får vi se vad Israel och USAs senaste äfventyr i Iran gör med oljepriset.

Känner mig lite störd som nästan hoppas på en stängning av Hormuzsundet och lite Houthiraketer mot lastfartyg i Röda Havet.
Citera
2026-02-28, 12:21
Medlem
bajssprutans avatar
He he he. Jo, en viss önskan efter kaos får man väl erkänna att det finns när man ligger helt perfekt positionerad.
Bögflyt att jag tankade på mig lite tveksamma minigjuniorer i Tisdags. Dessutom är jag short Bitcoin och toklång olja.

Lutar åt en ny rekorddag på Måndag.
Citera
2026-02-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
He he he. Jo, en viss önskan efter kaos får man väl erkänna att det finns när man ligger helt perfekt positionerad.
Bögflyt att jag tankade på mig lite tveksamma minigjuniorer i Tisdags. Dessutom är jag short Bitcoin och toklång olja.

Får se om de klarar av det där. Nu står "hoppet" till att Houthirövarna i Jemen gör sin plikt då🙃

https://www.di.se/nyheter/iran-uppges-ha-stangt-hormuzsundet/
Citera
2026-02-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Köpte själv mer Exxon i måndags. Flyttade även jag till World Energy i ppm innan jul från guld med samma fördelning som dig. Det har visat sig vara rätt. La även om till World mines som jag tror blir bra det också. Men PPM tror jag inte jag kommer att få se röken av i framtiden ändå... Så om det går i lås med råvarorna i några år och man säljer i tid så hoppas jag att jag kan gå över till något tråkigare och säkrare för att sen äga i 20 år innan jag påstås ska få ta del av pensionen.

Uranet har jag nästan hoppat av helt nu, har bara lite SPUT kvar Trodde inte cameco skulle stiga så ifjol och där sålde jag ut mig till slut, man träffar inte rätt jämt. Men det har visat sig att Rick Rule och Lobo Tiger som jag har lyssnat på en hel del hittils har väldigt rätt vad man ska ligga i för råvaror.

Lobo Tigre och Rick Rule har ju pratat en hel del om koppar sista tiden, att det kan vara nästa stora play.
Själv äger jag mest oljebolag nu... men tänkte bredda med koppar. Finns några förslag på bra bolag att spana in?
Citera
2026-02-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Lobo Tigre och Rick Rule har ju pratat en hel del om koppar sista tiden, att det kan vara nästa stora play.
Själv äger jag mest oljebolag nu... men tänkte bredda med koppar. Finns några förslag på bra bolag att spana in?
Har ingen bra koll där själv direkt, så jag ska killgissa och berätta personliga anekdoter istället.

Hade hoppats på en större sättning nån gång innan 2025 för att komma in i Lundin Mining till ett vettigt pris. Men Rio Tinto, Vale, BHP är väl ett alternativ också, de bryter väl allt i det närmaste.

Ivanhoe köpte jag nästan häromdagen, men jag håller igen lite med inköp för jag behöver pengar till lite andra investeringar utanför börsen snart.

Själv har jag köpt en råvarufond i portföljen jag sparar till mina barn i, har råvarufonder i PPM, Franco-Nevada och Royal Gold har en del royalties från koppargruvor och det får nog räcka för min del just nu. Men koppar är ju en no brainer egentligen, det tar väl 15-20 åt att få en fyndighet att komma i drift om den är stor och det har världen inte tid att vänta på.
Citera
2026-02-28, 23:12
Medlem
Citat:
Har ingen bra koll där själv direkt, så jag ska killgissa och berätta personliga anekdoter istället.

Hade hoppats på en större sättning nån gång innan 2025 för att komma in i Lundin Mining till ett vettigt pris. Men Rio Tinto, Vale, BHP är väl ett alternativ också, de bryter väl allt i det närmaste.

Ivanhoe köpte jag nästan häromdagen, men jag håller igen lite med inköp för jag behöver pengar till lite andra investeringar utanför börsen snart.

Själv har jag köpt en råvarufond i portföljen jag sparar till mina barn i, har råvarufonder i PPM, Franco-Nevada och Royal Gold har en del royalties från koppargruvor och det får nog räcka för min del just nu. Men koppar är ju en no brainer egentligen, det tar väl 15-20 åt att få en fyndighet att komma i drift om den är stor och det har världen inte tid att vänta på.

Ja Vale är fin, varit in och ut i den flera gånger där jag köpt när priset varit lågt och sålt i toppar (och tyvärr enstaka gång i dal).

Lundin Mining är jag nog för sen på bollen nu. Sålde för tidigt där igen...

Får kanske ögna igenom big boysen Rio Tinto, BHP, Franco Nevada närmare
Citera
2026-03-01, 09:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

En annan har legat kvar i de flesta positioner sen vi skrev 2021
Det enda som dragit kuken i gruset är Eqnr, men efter detta lär jag vara på plus även där. Sålde ett par positioner för tidigt med backspegeln i hand.
Men denna tråd har printat pengar så tack för det!

Citat:
Får se om de klarar av det där. Nu står "hoppet" till att Houthirövarna i Jemen gör sin plikt då🙃

https://www.di.se/nyheter/iran-uppges-ha-stangt-hormuzsundet/

Köp ZIM i så fall

Citat:

Du kunde köpa Lumi svinbilligt i april 2025. Jag dubblade mitt innehav då och det blev bra. Tror på fortsatt uppgång, ligg lång bara.
Citera
2026-03-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Du kunde köpa Lumi svinbilligt i april 2025. Jag dubblade mitt innehav då och det blev bra. Tror på fortsatt uppgång, ligg lång bara.

Ja, men jag hade ju tänkt en rea i en rejäl sättning nån gång. Tänkte som i den stora finanskrisen när de föll från 90:- till 5:-.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in