2025-10-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tror att olja kan bli en bra affär när det vänder uppåt för den. Just nu finns dock inga köpare. Olja är en av de varor jag bevakar.

Intressant, tack! Ja, olja har ju gått stadigt nedåt i 2,5 år, nu 62,13 USD/fat. Med kortare undantag har oljan legat mellan sisådär 50-80 dollar de senaste 8 åren. I vilken typ av värdepapper planerar du att handla om olja vänder upp?

Jag kan tycka att guld är enklare att förstå (om man nu gör det he-he). Det handlar i huvudsak om misstro mot dollarn och risk för devalvering. När det gäller olja så är det så mycket annat att ta in än valutarisk som jag inte kan värdera, t ex geopolitik, tullar, miljöpolitik, klimat, ny teknik samt inte minst grundläggande efterfrågan på olja.

Men visst, jag tar och håller ett getöga på olja. Tack!
Citera
2025-10-28, 13:03
Medlem
Någon som har några åsikter om Meren Energy? Med över 10% direktavkastning ser det intressant ut.
Citera
2025-10-28, 16:30
Medlem
Absolutinte800s avatar
Skulle vilja investera i Uran, vad jag kan se tycks det inte vara möjligt att investera i råvaran genom tracker på Avanza?

Är det någon ETF som gäller, eller något större bolag?
Ej något fan av omogna prospektering startups, så dessa undviker jag gärna.

Vill minnas att ni var ett helt gäng här som tjatade om Uran redan för flera år sedan? Tips emottages tacksamt.
Citera
2025-10-28, 22:19
Medlem
Neuschwansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Skulle vilja investera i Uran, vad jag kan se tycks det inte vara möjligt att investera i råvaran genom tracker på Avanza?

Vill minnas att ni var ett helt gäng här som tjatade om Uran redan för flera år sedan? Tips emottages tacksamt.

Rekomenderar att du kikar i Uranaktie tråden gällande detta för mer djupgående diskussion, men kika in Cameco är mitt tips.
Citera
2025-10-29, 00:13
Medlem
Blingons avatar
Citat:

HANetf Sprott Physical Uranium ETC (SPUT)
ISIN: XS2937253818

Finns på både Nordnet och Avanza
Citera
2025-10-29, 21:36
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

T ex Global X Uranium UCITS ETF USD Accumulating
ISIN IE000NDWFGA5
(Cameco som nämndes är med i "topp").

Aktier... kikar i portföljen, t ex Centrus Energy Corp, Uranium Energy Corp, Nuscale Power Corp. (samtliga finns i ETF:en). Centrus är sanslös, fick en chock nu, jag är upp 844% sedan snacket i tråden. Jag har varit under isen och inte haft koll (så kör egen DD), på väg tillbaka, och sådant här får en ju på gott humör.

Shout out Bajsis, hoppas livet leker!
Citera
2025-11-17, 16:57
Medlem
bajssprutans avatar
Kul att se att flera av de gamla rävarna dyka upp i tråden. What up Mrlevalivet! Hoppas du repar dig nu.

Själv har jag likviderat en del guld under September som blivit en alltför stor del av portföljen och handlat på mig 25% kolväten med den sedvanligt risiga timingen.
Primärt kanadensiska sådana för att komplettera IPCO som jag har haft länge.

Suncor (SU)
Imperial oil (IMO)
Canadian natural resources (CNQ)

Både Rick Rule och John Polomny pratar sig varma om dessa bolag. Rule hade tokrätt om uran och guld så jag hakar på.
Citera
2026-01-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Suncor (SU)
Imperial oil (IMO)
Canadian natural resources (CNQ)

Både Rick Rule och John Polomny pratar sig varma om dessa bolag. Rule hade tokrätt om uran och guld så jag hakar på.

Samtliga bolag du nämner införskaffade även jag förra året.

Rick Rule talar även gott om Exxon och där ökade jag mitt innehav i mellandagarna.

Får se om oljan sticker iväg över 80$ under året. När "alla" säger att oljan ska ner och de kloka säger den ska upp så vet jag hur jag gör iaf. Går den ner så ska jag storhandla i Exxon.
Citera
2026-01-28, 10:32
Medlem
Dags att denna tråd kommer till liv igen snart, nu när vi är i starten av vad som verkar bli en supercykel?

Säkert många här som tjänat bra pengar på guld/silver/uran-aktier senaste 2 åren.

Jag har senaste månaderna börjat ta hem en del av vinsterna för att bygga upp en portfölj med olja/gas/koppar.

Olja: Långvarig underinvestering i underhåll och nya borrhål, efterfrågan fortsätter öka. Kan vi se priser på 80$ senare i år? Underinvestering på 1-2 miljarder dollar per dag enligt Rick Rule.

Gas: Utbyggnad av datacenters, ökande efterfrågan global efter grön energi, billigare och snabbare att få upp än kärnkraft. Billiga bolag, fin utdelning medan man väntar.

Koppar: Ökande efterfrågan globalt så länge vi går mot en mer elektrifierad värld. Långvarigt underskott, gamla gruvor med sjunkande grade. Tar årtionden att bygga nytt och det görs i för liten grad. Enligt Robert Friedland behöver vi ta fram lika mycket koppar de kommande 20 åren som de senaste 10 000 åren för att mätta efterfrågan.

Bara lite tankar för att väcka tråden till liv, är det fler här inne som investerar i olja/gas/koppar just nu?
Citera
2026-02-04, 08:27
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Samtliga bolag du nämner införskaffade även jag förra året.

Rick Rule talar även gott om Exxon och där ökade jag mitt innehav i mellandagarna.

Får se om oljan sticker iväg över 80$ under året. När "alla" säger att oljan ska ner och de kloka säger den ska upp så vet jag hur jag gör iaf. Går den ner så ska jag storhandla i Exxon.
Ser ut som att oljan redan vill någonstans. Väskan där jag har oljebolagen ihop med lite SPUT är upp 12.72% i år.

Utveckling för bolagen ytd i fråga oräknat valutaförsvagning:
Kod:
Suncor (SU) 				+19,58%
Imperial oil (IMO)			+18,28%
Canadian natural resources (CNQ) 	+9,94%
Exxon (XOM)				+17,19%
International petroleum (IPCO)		+10,33%

Ser ut som min timing var hyfsad ändå. Sålde pappersguld en smula tidigt men duckade större delen av valutaraset.

Oljebolagen ser ut att bryta ur flera års krabbgång.
Citera
2026-02-04, 21:28
Medlem
Kollar man ration i hur många fat olja man får för guld så närmar den sig rekordnivåer. Enda gången den har varit högre var under kinahostan och då gick det som det gick också.

Ration brukar ju dyka rätt fort så det kan ju vara som basjsprutan med den fina profilbilden säger att det är på väg att bryta ut uppåt.
Citera
2026-02-10, 14:48
Medlem
smoerreboms avatar
Har oxå hakat på oljetrenden lite med Exxon, Devon och en oljeservice ETF men jag bör nog tjacka mer. Har även flyttat 40 procent ppm från guld till world energy. Det är svårt med tajmingen alltså, har missat sjukt mycket pengar i fjol. Hann ur silver men det var lite för tidigt. Guld har jag inte gjort nåt mer med än att öka lite i Aris på dippen. Så nu har jag drygt hälften guld, 30 uran o 20 olja

Nu framöver ser det ut som att det kommer bli allt viktigare att ta hem vinster och ha rät tajming mellan de olika sektorerna.

Som det ser ut nu så tror jag att nästa sektor att sälja av helt blir uran. De kommer kunna köra upp spotten igen litegrann med de 160 mille SPUT har nu och lite till men sen när de pengarna börjar ta slut så tror jag att är den här säsongen slut. Det här raset som var när SPUT hade över 300 mille och brände av över 200 visar bara att man som retail aldrig kommer att kunna förstå allt som händer där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in