2026-02-28, 10:32
Medlem
Som äkta Svensk så tycker jag att vi räknar bort ALLT utom Damernas sprint, damernas teamsprint, damernas 10k, damernas skiathlon och damernas 50k!

Sverige var BÄST, solklart, i detta OS!
Citera
2026-02-28, 10:37
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Som äkta Svensk så tycker jag att vi räknar bort ALLT utom Damernas sprint, damernas teamsprint, damernas 10k, damernas skiathlon och damernas 50k!

Sverige var BÄST, solklart, i detta OS!
Nä vi räknar bort allt som har med skidor att göra i vinter-OS, vi räknar endast curling tycker jag och då är vi BÄST i världen!
Citera
2026-02-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Nä vi räknar bort allt som har med skidor att göra i vinter-OS, vi räknar endast curling tycker jag och då är vi BÄST i världen!
Och räknar vi bort herrarna med FuskKanada blir det ännu tydligare!

we are on the top of the world!
Citera
2026-02-28, 10:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
De vet att de flesta länderna var rätt nischade i vinter-OS? Slovenien tog sina enda två guld i backhoppning, Holland tog typ alla medaljer i skridskor, Tyskland tog typ alla medaljer i kälksporter. Sverige är det land som var starkast nischad åt sporter där man åker längdskidor, 6 av 8 guld var i de sporterna. Så Norge har en större bredd än vad Sverige har. Skyttemedaljer i OS har ingenting med skidskytte att göra, jag antar att du skojar. Om man är bäst i världen på tex 7-kamp, så ska man även vara bäst i världen på längdhopp, höjdhopp, spjutkastning etc? Totalt ologiskt resonemang. Skidsytte är kombinationen skidåkning och skytte. Det är bara nationer med en stor befolkning som tex USA som kan ha en stor bredd vad gäller medaljfördelning. Norge har ca 5 M invånare, tycker det är riktigt bra jobbat av dem att ligga i topp i vinter-OS.

Jag har inte sagt att Sverige är bättre än Norge. Jag har endast sagt att Norge endast sticker ut när det kommer till längdskidor. Det är bara ren fakta. Förstår inte varför du känner dig tvungen att försvara Norges heder i detta.
Citera
2026-02-28, 10:49
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inte sagt att Sverige är bättre än Norge. Jag har endast sagt att Norge endast sticker ut när det kommer till längdskidor. Det är bara ren fakta. Förstår inte varför du känner dig tvungen att försvara Norges heder i detta.
Därför att det stämmer inte. Skidskytte är inte längdskidor, du behöver kunna skjuta bra i skidskytte. Du har inte så bra koll på vad du pratar om. Alla länder är nischade och Norge har större bredd än tex Tyskland, Sverige, Holland, Slovenien, Danmark, Finland, Kanada. Det är fakta.
Citera
2026-02-28, 10:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Därför att det stämmer inte. Skidskytte är inte längdskidor, du behöver kunna skjuta bra i skidskytte. Du har inte så bra koll på vad du pratar om. Alla länder är nischade och Norge har större bredd än tex Tyskland, Sverige, Holland, Slovenien, Danmark, Finland, Kanada. Det är fakta.

Dröm vidare. Tar man ifrån norrmännen deras längdskidor och stavar skulle de vara som vilket skitland som helst rent idrottsligt.
Citera
2026-02-28, 13:18
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Dröm vidare. Tar man ifrån norrmännen deras längdskidor och stavar skulle de vara som vilket skitland som helst rent idrottsligt.
Fast det är fakta att Norge har större bredd än många andra länder i vinter-OS. Sverige tog bara guld i två sporter (enligt din definition), en anledning till att Norge är bättre än Sverige är just att de har en större bredd med backhoppning, freestyle och skridsko. Så ditt resonemang håller inte. Det är snarare imponerande att de tar guld i så många olika sporter trots att de bara är 5 M invånare. Du verkar infantilt avundsjuk på Norge, lite sossementalitet att ingen ska förhäva sig, alla ska vara lika kassa i allt. Är du sosse?
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-02-28 kl. 13:21.
Citera
2026-02-28, 13:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Fast det är fakta att Norge har större bredd än många andra länder i vinter-OS. Sverige tog bara guld i två sporter (enligt din definition), en anledning till att Norge är bättre än Sverige är just att de har en större bredd med backhoppning, freestyle och skridsko. Så ditt resonemang håller inte. Det är snarare imponerande att de tar guld i så många olika sporter trots att de bara är 5 M invånare. Du verkar infantilt avundsjuk på Norge, lite sossementalitet att ingen ska förhäva sig, alla ska vara lika kassa i allt. Är du sosse?

Snart kommer du väl och påstår att Norge har ett brett kök och en bred palett av inkomstkällor och inte bara olja och lax.
Citera
2026-02-28, 13:32
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Snart kommer du väl och påstår att Norge har ett brett kök och en bred palett av inkomstkällor och inte bara olja och lax.
Allt jag har sagt är fakta. Om du tittar i medaljtabellen så ser du tydligt att många länder är betydligt mer nischade än vad Norge är. Och en jämförelse med USA är knappast relevant i sammanhanget då de är +300M invånare. Norge har en större bredd än tex Sverige, Frankrike, Finland, Tyskland, Holland, Kanada, Slovenien, fakta.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-02-28 kl. 13:35.
Citera
2026-02-28, 14:14
Medlem
Citat:
Skidskytte är också längd. Längd ingår även i nordisk kombination.
Det är likväl helt olika sporter .
Citera
2026-03-01, 10:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är likväl helt olika sporter .

I båda grenarna åker man längdskidor så det är inte ”helt olika sporter”. Vilken idiot som helst kan skjuta luftgevär och dessa åkare är långt ifrån världseliten när det kommer till skytte.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in