2026-02-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Vi måste framförallt bredda oss. För fan titta på Tyskland!

Men vem fan i sverige bryr sej om vissa av vintersporterna ?

Om vi fått guld i Bob och shorttrack så hade jag inte brytt mej för fem öre.

Skulle med glädje byta alla våra medaljer mot ett guld i hockey
Citera
2026-02-28, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nej men de flesta. Det är endast inom längd som Norge sticker ut.
De tog 14 medaljer i längd om jsg räknat rätt, och sålunda 27 i övriga sporter!
Det är backhoppning , skidskytte, freeskiing, skridsko , nordisk kombination , alpint tex.

Det enda de saknar är konståkning , puckelpist skicross och ishockey.
Citera
2026-02-28, 07:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
De tog 14 medaljer i längd om jsg räknat rätt, och sålunda 27 i övriga sporter!
Det är backhoppning , skidskytte, freeskiing, skridsko , nordisk kombination , alpint tex.

Det enda de saknar är konståkning , puckelpist skicross och ishockey.

Skidskytte är också längd. Längd ingår även i nordisk kombination.
Citera
2026-02-28, 09:21
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Skidskytte är också längd. Längd ingår även i nordisk kombination.
När han skriver "längdskidor" så menar han disciplinen som kallas "längdskidor". Han menar inte alla sporter där man också åker längdskidor som tex skidskytte. Jag tycker det är rätt uppenbart vad han menar.
Citera
2026-02-28, 09:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
När han skriver "längdskidor" så menar han disciplinen som kallas "längdskidor". Han menar inte alla sporter där man också åker längdskidor som tex skidskytte. Jag tycker det är rätt uppenbart vad han menar.

Och när jag skriver att norrmännen endast sticker ut när det kommer till längdskidor så är det uppenbart att jag menar allt som har med längdskidor att göra. Ta bort deras längdskidor och de sticker inte ut ett skit i vintersportvärlden.
Citera
2026-02-28, 09:39
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Och när jag skriver att norrmännen endast sticker ut när det kommer till längdskidor så är det uppenbart att jag menar allt som har med längdskidor att göra. Ta bort deras längdskidor och de sticker inte ut ett skit i vintersportvärlden.
Du vet att det kallas för skidskytte för att man måste kunna skjuta också? De har även medaljer i skridsko, backhoppning och freestyle. Sen är det fullt rimligt att man åker skidor i vinter-OS tycker jag. Så jag förstår inte var du vill komma när du räknar bort alla sporter där man åker längdskidor. Känns som något ett barn gör för att de är irriterade över att deras land inte fick lika många medaljer som Norge.
Citera
2026-02-28, 09:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Du vet att det kallas för skidskytte för att man måste kunna skjuta också? De har även medaljer i skridsko, backhoppning och freestyle. Sen är det fullt rimligt att man åker skidor i vinter-OS tycker jag. Så jag förstår inte var du vill komma när du räknar bort alla sporter där man åker längdskidor. Känns som något ett barn gör för att de är irriterade över att deras land inte fick lika många medaljer som Norge.

Jag påpekar bara faktumet att om du tar bort norrmännens längdskidor så sticker de inte ut ett skit inom vintersport. Varför blir du så provocerad av det?

Skidskytte är förövrigt 98% längdskidor. Har aldrig sett nån norrman ta medalj i skytte i sommar-OS.
Citera
2026-02-28, 09:54
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Jag påpekar bara faktumet att om du tar bort norrmännens längdskidor så sticker de inte ut ett skit inom vintersport. Varför blir du så provocerad av det?

Skidskytte är förövrigt 98% längdskidor. Har aldrig sett nån norrman ta medalj i skytte i sommar-OS.
Nej skidskytte är verkligen inte 98% längdskidor. Tror du att Norge vinner för att de är kapacitetsmässigt starkare i spåret? Ponsi är en av de starkaste åkarna men torskar allt som oftast pga dåligt skytte. Du måste vara en bra skytt för att vara bra på längdskidor. Jag blir inte provocerad, jag tycker det är ett infantilt resonemang att räkna bort skidor från vinter-os... Norge har dessutom en större bredd i sina guldmedaljer än vad Sverige har.
Citera
2026-02-28, 09:57
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:

Kan vel virke som du ikke har det så bra at det gjør noe, så jeg beklager nesten at jeg må gi deg lite fakta

"I sommer-OL er det 17 gull i seiling og 13 gull i skyting som til sammen har gitt Norge halvparten av totalt 63 gullmedaljer."
Citera
2026-02-28, 10:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Kan vel virke som du ikke har det så bra at det gjør noe, så jeg beklager nesten at jeg må gi deg lite fakta

"I sommer-OL er det 17 gull i seiling og 13 gull i skyting som til sammen har gitt Norge halvparten av totalt 63 gullmedaljer."

Sorry jag talar inte brunost.
Citera
2026-02-28, 10:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nej skidskytte är verkligen inte 98% längdskidor. Tror du att Norge vinner för att de är kapacitetsmässigt starkare i spåret? Ponsi är en av de starkaste åkarna men torskar allt som oftast pga dåligt skytte. Du måste vara en bra skytt för att vara bra på längdskidor. Jag blir inte provocerad, jag tycker det är ett infantilt resonemang att räkna bort skidor från vinter-os... Norge har dessutom en större bredd i sina guldmedaljer än vad Sverige har.

Skidskyttarna är som vilken femkampare som helst på Grönan som skjutit luftgevär några gånger. Eller har jag missat alla norrmän som tog medaljer i skytte i senaste sommar-OS?
Citera
2026-02-28, 10:16
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Skidskyttarna är som vilken femkampare som helst på Grönan som skjutit luftgevär några gånger. Eller har jag missat alla norrmän som tog medaljer i skytte i senaste sommar-OS?
De vet att de flesta länderna var rätt nischade i vinter-OS? Slovenien tog sina enda två guld i backhoppning, Holland tog typ alla medaljer i skridskor, Tyskland tog typ alla medaljer i kälksporter. Sverige är det land som var starkast nischad åt sporter där man åker längdskidor, 6 av 8 guld var i de sporterna. Så Norge har en större bredd än vad Sverige har. Skyttemedaljer i OS har ingenting med skidskytte att göra, jag antar att du skojar. Om man är bäst i världen på tex 7-kamp, så ska man även vara bäst i världen på längdhopp, höjdhopp, spjutkastning etc? Totalt ologiskt resonemang. Skidsytte är kombinationen skidåkning och skytte. Det är bara nationer med en stor befolkning som tex USA som kan ha en stor bredd vad gäller medaljfördelning. Norge har ca 5 M invånare, tycker det är riktigt bra jobbat av dem att ligga i topp i vinter-OS.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-02-28 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in