2026-02-28, 07:33
Medlem
Hej!

Packningen behöver bytas ut på min mokkabryggare men jag funderar på att beställa en aeropress istället.

Jag vet inget om aeropressen. Är det någon som använder en sån? Rekommenderar du en?
Citera
2026-02-28, 07:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsarn
Hej!

Packningen behöver bytas ut på min mokkabryggare men jag funderar på att beställa en aeropress istället.

Jag vet inget om aeropressen. Är det någon som använder en sån? Rekommenderar du en?
Fungerar fint, blir bra kaffe. Är min favorit metod när det är opraktiskt med bryggare men det finns hett vatten att tillgå.
Citera
2026-02-28, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partiet.Nyans
Fungerar fint, blir bra kaffe. Är min favorit metod när det är opraktiskt med bryggare men det finns hett vatten att tillgå.

Ok, tack!
Citera
2026-02-28, 08:05
Medlem
Aeropress är perfekt till en snabb kopp kaffe. Brukar du dricka i sällskap kan du köpa en till, xl-modellen eller en förlängning till befintlig.

Standardmodell i plast med pappersfilter medan xl har en annan storlek på filter.

Finare modeller i andra material som stål eller porslin.

Normalt grovmaler du bönorna men genom inverterade metoden kan du köra mer finmalt också.
Citera
2026-02-28, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntWan-KaNobi
Aeropress är perfekt till en snabb kopp kaffe. Brukar du dricka i sällskap kan du köpa en till, xl-modellen eller en förlängning till befintlig.

Standardmodell i plast med pappersfilter medan xl har en annan storlek på filter.

Finare modeller i andra material som stål eller porslin.

Normalt grovmaler du bönorna men genom inverterade metoden kan du köra mer finmalt också.

Vad är det för skillnad på dessa modeller?

Aeropress 1

Aeropress 2
Citera
2026-02-28, 08:26
Medlem
Citat:
Vad är det för skillnad på dessa modeller?

Aeropress 1

Aeropress 2
Det med 4 koppar hade jag tagit med några nypor salt. Specen är väldigt dålig men gissningsvis kan du få ut en stor eller två små koppar från bägge som jag tycker ser ut som Standardmodellen.

Det du behöver inse är att en kopp räknas som 1,5 deciliter och cirka 70 mg koffein.

Så brygger du mestadels till dig själv är det inga problem, enstaka gånger för två så funkar det också då tar det lite drygt 6 minuter istället för tre.

Du får med lite tillbehör i första länken exempelvis filter så kanske det som är störst skillnad?
Citera
2026-02-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntWan-KaNobi
Det med 4 koppar hade jag tagit med några nypor salt. Specen är väldigt dålig men gissningsvis kan du få ut en stor eller två små koppar från bägge som jag tycker ser ut som Standardmodellen.

Det du behöver inse är att en kopp räknas som 1,5 deciliter och cirka 70 mg koffein.

Så brygger du mestadels till dig själv är det inga problem, enstaka gånger för två så funkar det också då tar det lite drygt 6 minuter istället för tre.

Du får med lite tillbehör i första länken exempelvis filter så kanske det som är störst skillnad?

Ok, tack för all information!
Citera
2026-02-28, 08:50
Medlem
YP4XQs avatar
Jag använder endast och bara Aeropress för kaffe. Enda nackdelen är att gäster får vänta en stund på sin kopp men kaffet blir super!
Citera
2026-02-28, 09:37
Medlem
Vi köpte en i början av covid ,men efter ett tag tröttnade vi på hela "rutinen" ,enklare med vanlig bryggare,men för utomhusbruk är den säkert ok.

Kaffet smakar inte bättre heller hur många olika knep och "recept" vi än prövat, att hela konstruktionen är i plast känns också så där.
Citera
2026-02-28, 10:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Riktigt bra!

Har haft min nuvarande sedan 2014 (Den första köpte jag 2007, men den fick jag dessvärre stulen.) och den är fortfarande på topp.

Den stora tror jag inte riktigt på då den togs fram efter ägarbytet av företaget.

Alan Adler (Ingenjör med bakgrund som lärare på Stanford University.) som uppfann AeroPress laborerade fram och tillbaka i flera år och kom fram till att resultatet aldrig blev tillräckligt bra för att han skulle kunna stå för det om man skalade upp systemet. Men pengarna styr väl nuvarande ägare, Tiny Capital i större utsträckning, då de antagligen i större utsträckning drivs av ekonomiska vinstintressen än viljan av att ta fram en riktigt bra produkt.

Om man verkligen gillar bra kaffe är det en riktigt bra och billig investering, men det är ju inte fel att även ha en bra presskanna.

Det är viss skillnad mellan kaffet du får genom de olika metoderna och var sak har sin fördel och nackdel. Här hemma har jag självklart flera olika ("Vanlig" Moccamaster från Technivorm, droppfilter, perkulator [både elektrisk och för att ställa på spisen], och några till.) där jag kan växla dem emellan utifrån vad jag vill ha för stunden eller vad som lämpar sig bäst för kaffet jag har hemma.

En AeroPress är även väldigt bra att ha med sig om man ska ut i naturen och vill ha nybryggt kaffe. Jag har haft med min när jag varit och vandrat; både i fjällen och på andra platser. Perfekt sitta ute i en majestätisk miljö och kunna göra sig en riktigt bra kaffe kopp kaffe.
Citera
2026-02-28, 13:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Hej!

Som substitut till mokkabryggare är det perfekt. Du kan använda den både som mokkabryggare (mindre vatten, något mer finmalet, det är fortfarande ca 1 bars tryck) och för en bryggkaffe.

Det är också en av de mest omtyckta metoderna att experimentera med vad gäller olika resultat, så det finns oändligt med tips och tricks online.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in