2026-02-28, 05:29
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag dömer ingen enskild person, jag försöker älska alla och förlåta allt.
Inte må hända görs ett dömande utav en enskild person, men istället en hel grupp utav personer.

I det förhållandet är det väl - om man ska mäta dömande i antal - mindre moraliskt klandervärt att döma en person, än flera?
Citat:
Men jag måste säga att abort kan vara det ondskefullaste som någonsin hänt i mänsklighetens historia. Man kan peka ut ondska, men förlåta samtidigt. Men att inte peka ut ondskan är fel.
Ja, det är potentiellt inte absolut försvarbart i ett moraliskt perspektiv. Men att kalla det det mest ondskefulla som någonsin har hänt är väl ändå att placera det väldigt högt på skalan?

Jag menar, var hamnar då våld eller tortyr? Ska de rangordnas under det?
Citera
2026-02-28, 05:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Inte må hända görs ett dömande utav en enskild person, men istället en hel grupp utav personer.

I det förhållandet är det väl - om man ska mäta dömande i antal - mindre moraliskt klandervärt att döma en person, än flera?
Jag vet inte. Svåra frågor. Men nu gick jag loss, gjort är gjort.
Citat:
Ja, det är potentiellt inte absolut försvarbart i ett moraliskt perspektiv. Men att kalla det det mest ondskefulla som någonsin har hänt är väl ändå att placera det väldigt högt på skalan?

Jag menar, var hamnar då våld eller tortyr? Ska de rangordnas under det?
Jag vet inte. Också svåra frågor, men enligt min bedömning kan det mycket väl vara det ondskefullaste någonsin. Att döda bebisar i sina mammors magar på industriell skala är så sjukt, så det finns inget annat sätt för mig att beskriva det på. Det är så sjukt att jag har svårt att greppa det, det låter påhittat typ. Som doctor evils hemska plan från en serietidning eller liknande. Hur kan det vara verkligt ens?
Citera
2026-02-28, 05:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu vet jag inte i vilken ålder du är. Men om du är en man, vilket jag tror, och under 30, vilket vi inte vet; skulle du inte vilja leva så? Det jag beklagar är att jag kom ut i detta leverne alltför sent. Som kille/man är det absolut trevligt att leva så mellan 15 och 30.
Du är väl inte en incel på några och 20 som sitter hemma och ondgör dig över att vissa tar för sig av livet?
Ursäkta att jag lägger mig i men många unga män är mer intresserade av att hitta någon kvinna att leva tillsammans med och vara trogen, än att leva på ett mer ytligt och kärlekslöst sätt. Vilket var det normala förr men som inte är det normala längre.

Men han svarade och sade: »Haven I icke läst att Skaparen redan i begynnelsen 'gjorde dem till man och kvinna' och sade: 'Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de tu skola varda ett kött'? Så äro de icke mer två, utan ett kött. Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan icke åtskilja.» — Matteus 19:4-6

Skaparen enar och Satan splittrar.
Citera
2026-02-28, 05:50
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag vet inte. Svåra frågor. Men nu gick jag loss, gjort är gjort.
Klokt svar, men en fråga värd att begrunda på den moraliska stigen.
Citat:
Jag vet inte. Också svåra frågor, men enligt min bedömning kan det mycket väl vara det ondskefullaste någonsin. Att döda bebisar i sina mammors magar på industriell skala är så sjukt, så det finns inget annat sätt för mig att beskriva det på. Det är så sjukt att jag har svårt att greppa det, det låter påhittat typ. Som doctor evils hemska plan från en serietidning eller liknande.
Det beror på hur man väljer att mäta.

En varelse som föds och genomlever sin fulla livslängd kommer, sett ur ett kvantitativt perspektiv, att erfara ofantligt mycket mer fysisk smärta och psykologiskt lidande från födsel till död än om den hade dödats i moderlivet.

Samtidigt innebär ett sådant ingrepp att varelsen berövas möjligheten till spirituell utveckling.

Man avskär inte bara ett liv från dess erfarenheter, utan också från dess potential, och därmed, i ett större biologiskt sammanhang, från artens fortsatta bestånd.

Och kanske är det just detta som speglar den mänskliga naturen, eller naturen i sin helhet... den rymmer både baksida och framsida, både skuggor och ljus. Det finns vinst och det finns förlust, och de är ömsesidigt beroende.
Citera
2026-02-28, 05:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Klokt svar, men en fråga värd att begrunda på den moraliska stigen.

Det beror på hur man väljer att mäta.

En varelse som föds och genomlever sin fulla livslängd kommer, sett ur ett kvantitativt perspektiv, att erfara ofantligt mycket mer fysisk smärta och psykologiskt lidande från födsel till död än om den hade dödats i moderlivet.

Samtidigt innebär ett sådant ingrepp att varelsen berövas möjligheten till spirituell utveckling.

Man avskär inte bara ett liv från dess erfarenheter, utan också från dess potential, och därmed, i ett större biologiskt sammanhang, från artens fortsatta bestånd.

Och kanske är det just detta som speglar den mänskliga naturen, eller naturen i sin helhet... den rymmer både baksida och framsida, både skuggor och ljus. Det finns vinst och det finns förlust, och de är ömsesidigt beroende.
Om vi antar moraliska nivån på ett mord beror på vilken medvetandegrad vi anser att offret har så borde det vara värre att mörda en 40-åring än en 5-åring. Ändå så anser väl alla att det är värre att mörda en 5-åring, för att den är mer oskyldig. Den verkliga skalan borde då bli mer oskyldig och oförstående = värre moraliskt. Då borde det vara värre att mörda en bebis i sin mammas mage än en 5 åring. En bebis i sin mammas mage borde då vara det absolut värsta att mörda moraliskt. Utav alla levande varelser på jorden borde det bli den moraliskt värsta att döda. Och det gör vi på industriell skala, utan skam. Inget annat massmord i historien kommer nära hemskheten. Det finns inga ord, detta är vart vi är nu.
Citera
2026-02-28, 06:03
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Kopplingen mellan massmord på oönskade och ateism är tydlig, och enskilda anekdoter förändrar inte det.

"Jag har ingen stark åsikt om bebismord, känslan är väl att det bör undvikas men inte vara totalförbjudet".
Jösses, och samtidigt påstår du att ateister har moral. Hur kan du kritisera någon alls med denna åsikt.
Seriöst, ibland kan jag inte förstå hur onda ateister kan vara. Det låter inte verkligt på något sätt. Bebisseriemördare utan skam är vad dom är.

Hur kan detta inte vara samhällsfråga nummer 1? Det är förintelsen gånger 10, på bebisar! Och ateister diskuterar glatt reglerna som om de väljer vad de ska beställa på en restaurang!
Ett 1-18 veckors foster är inte en bebis.

Ni kristna galningar har inte rätt att definiera om det svenska språket för att sprida era lögner.

Vad sa Jesus om att ljuga?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4dbarn

Ett spädbarn, bebis eller bäbis (även baby förekommer, men avråds av SAOL)[1][2] är en människa upp till ungefär ett års ålder. I medicinska sammanhang räknas ett spädbarn som nyfött under de 28 första dagarna (från födseln till maximalt fyra veckor efter födseln; yngre än en månad gammal). Termen "nyfödd" omfattar underburna barn (födda före 37 + 0 veckor), överburna barn (födda efter 42 + 0 veckor) och barn som är fullgångna (födda i vecka 37 + 0 till och med vecka 42 + 0)[3].

Begreppet "spädbarn" används vanligen mellan åldrarna 1 månad och 12 månader, men definitionen varierar mellan födseln och ungefär 3 års ålder.
Citera
2026-02-28, 06:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ett 1-18 veckors foster är inte en bebis.

Ni kristna galningar har inte rätt att definiera om det svenska språket för att sprida era lögner.

Vad sa Jesus om att ljuga?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4dbarn

Ett spädbarn, bebis eller bäbis (även baby förekommer, men avråds av SAOL)[1][2] är en människa upp till ungefär ett års ålder. I medicinska sammanhang räknas ett spädbarn som nyfött under de 28 första dagarna (från födseln till maximalt fyra veckor efter födseln; yngre än en månad gammal). Termen "nyfödd" omfattar underburna barn (födda före 37 + 0 veckor), överburna barn (födda efter 42 + 0 veckor) och barn som är fullgångna (födda i vecka 37 + 0 till och med vecka 42 + 0)[3].

Begreppet "spädbarn" används vanligen mellan åldrarna 1 månad och 12 månader, men definitionen varierar mellan födseln och ungefär 3 års ålder.
Detta är bara ateisters sätt att säga att de inte är människor, så vi kan döda dom. Avhumanisering kallas det, det är en integral part av alla massmord.
Citera
2026-02-28, 06:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Om vi antar moraliska nivån på ett mord beror på vilken medvetandegrad vi anser att offret har så borde det vara värre att mörda en 40-åring än en 5-åring. Ändå så anser väl alla att det är värre att mörda en 5-åring, för att den är mer oskyldig. Den verkliga skalan borde då bli mer oskyldig och oförstående = värre moraliskt. Då borde det vara värre att mörda en bebis i sin mammas mage än en 5 åring. En bebis i sin mammas mage borde då vara det absolut värsta att mörda moraliskt. Utav alla levande varelser på jorden borde det bli den moraliskt värsta att döda. Och det gör vi på industriell skala, utan skam. Inget annat massmord i historien kommer nära hemskheten. Det finns inga ord, detta är vart vi är nu.
Får man lov att "massmörda" spermier? De är ju som en halv människa, men väldigt väldigt små och helt oskyldiga.
Citera
2026-02-28, 06:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Får man lov att "massmörda" spermier? De är ju som en halv människa, men väldigt väldigt små och helt oskyldiga.
Människor skapas när spermien möter ägget. När det händer är gränsen passerad.
Citera
2026-02-28, 06:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Några iakttagelser. Hur många gånger omnämns organet hjärnan i bibeln? Googla gärna.

Då kan vi ju fråga oss om varför en allvetande gudom inte nämner detta organ i sin skrift till mänskligheten. Dock nämns andra organ. I gamla testamentet får vi minsann veta att Herren utrannsakar hjärtan och NJURAR. Så gud är tydligen intresserad av människors vätskebalans och urinbildning.
Gud ser inte på tillvaron så som människor gör. Det är anden som är levande.

Hjärnan är ett organ som styr kroppen. Små intelligenta djur har färre nervceller och stora intelligenta djur har fler nervceller. Om hjärnan förminskas, vilket kan hända, så leder det främst till fysiska problem.
En 44-årig fransk man utreddes för svaghet i ett ben; CT/MR visade att hans skallkavitet till stora delar fylldes av cerebrospinalvätska medan hjärnparenkymet var kraftigt komprimerat/uppskjutet — författarna skrev att >90 % av hjärnvävnaden saknades eller var ersatt av vätska.
https://www.sciencealert.com/a-man-who-lives-without-90-of-his-brain-is-challenging-our-understanding-of-consciousness
Citera
2026-02-28, 06:07
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Detta är bara ateisters sätt att säga att de inte är människor, så vi kan döda dom. Avhumanisering kallas det, det är en integral part av alla massmord.
Ett foster är inte en bebis, det är så i det svenska språket. Det är inte en åsikt.

Varför ljuger du? Vad har Jesus sagt om att ljuga?
Citera
2026-02-28, 06:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ett foster är inte en bebis, det är så i det svenska språket. Det är inte en åsikt.

Varför ljuger du? Vad har Jesus sagt om att ljuga?
Ordval ändrar ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in