Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Jag vet inte. Svåra frågor. Men nu gick jag loss, gjort är gjort.
Klokt svar, men en fråga värd att begrunda på den moraliska stigen.
Citat:
Jag vet inte. Också svåra frågor, men enligt min bedömning kan det mycket väl vara det ondskefullaste någonsin. Att döda bebisar i sina mammors magar på industriell skala är så sjukt, så det finns inget annat sätt för mig att beskriva det på. Det är så sjukt att jag har svårt att greppa det, det låter påhittat typ. Som doctor evils hemska plan från en serietidning eller liknande.
Det beror på hur man väljer att mäta.
En varelse som föds och genomlever sin fulla livslängd kommer, sett ur ett kvantitativt perspektiv, att erfara ofantligt mycket mer fysisk smärta och psykologiskt lidande från födsel till död än om den hade dödats i moderlivet.
Samtidigt innebär ett sådant ingrepp att varelsen berövas möjligheten till spirituell utveckling.
Man avskär inte bara ett liv från dess erfarenheter, utan också från dess potential, och därmed, i ett större biologiskt sammanhang, från artens fortsatta bestånd.
Och kanske är det just detta som speglar den mänskliga naturen, eller naturen i sin helhet... den rymmer både baksida och framsida, både skuggor och ljus. Det finns vinst och det finns förlust, och de är ömsesidigt beroende.