2026-02-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Har du någonsin funderat på om det ligger i ditt intresse att inte tro på någonting? För att du då kan dricka dig full, ligga runt, vara respektlös eller vilka synder som du nu föredrar utan konsekvenser?

Nu vet jag inte i vilken ålder du är. Men om du är en man, vilket jag tror, och under 30, vilket vi inte vet; skulle du inte vilja leva så? Det jag beklagar är att jag kom ut i detta leverne alltför sent. Som kille/man är det absolut trevligt att leva så mellan 15 och 30.
Du är väl inte en incel på några och 20 som sitter hemma och ondgör dig över att vissa tar för sig av livet?
Citera
2026-02-27, 19:19
Medlem
Citat:
Det var det jag frågade. Moraliskt? På något sätt?
Det beror på vad du menar med moraliskt? om du menar kristen moral så hoppas jag innerligt att jag är "sämre " än dig.
Citera
2026-02-27, 19:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu vet jag inte i vilken ålder du är. Men om du är en man, vilket jag tror, och under 30, vilket vi inte vet; skulle du inte vilja leva så? Det jag beklagar är att jag kom ut i detta leverne alltför sent. Som kille/man är det absolut trevligt att leva så mellan 15 och 30.
Du är väl inte en incel på några och 20 som sitter hemma och ondgör dig över att vissa tar för sig av livet?
Innan jag träffade gud hade jag många ideér om hur jag ville leva, jag skulle säkert velat leva så då. Nu vet jag varför det är fel att dricka sig full och ligga runt, att leva festlivet och fokusera på njutning. Jag har inget intresse av ett sånt liv alls längre, reglerna jag lever efter är inte en begränsning, de är en befrielse. Allt jag vill göra är att leva ett enkelt liv i ensamhet och prisa gud. Jag älskar honom över allt annat.
Citera
2026-02-27, 19:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det beror på vad du menar med moraliskt? om du menar kristen moral så hoppas jag innerligt att jag är "sämre " än dig.
Jag är precis lika smutsig som du är, och därför har jag inga problem att förlåta dig. Den enda skillnaden mellan oss är att jag väljer gud, och inte du.
Citera
2026-02-27, 19:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag är under 30. Tjugoårsåldern. Man.
Citera
2026-02-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Men nu handlade det om en väldigt specifik sak, nämligen bevis för att medvetandet inte är bundet till hjärnan.
Men du har ju redan förklarat att de uteblivna konsekvenserna av den mest spektakulära upptäckten någonsin, beror på en ateistisk konspiration.

Några iakttagelser. Hur många gånger omnämns organet hjärnan i bibeln? Googla gärna.

Då kan vi ju fråga oss om varför en allvetande gudom inte nämner detta organ i sin skrift till mänskligheten. Dock nämns andra organ. I gamla testamentet får vi minsann veta att Herren utrannsakar hjärtan och NJURAR. Så gud är tydligen intresserad av människors vätskebalans och urinbildning.
Citera
2026-02-27, 19:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Några iakttagelser. Hur många gånger omnämns organet hjärnan i bibeln? Googla gärna.

Då kan vi ju fråga oss om varför en allvetande gudom inte nämner detta organ i sin skrift till mänskligheten. Dock nämns andra organ. I gamla testamentet får vi minsann veta att Herren utrannsakar hjärtan och NJURAR. Så gud är tydligen intresserad av människors vätskebalans och urinbildning.
Gud kanske valde att inte nämna hjärnan så att de som saknar en inte skulle bli ledsna.
Förlåt, jag kunde inte stoppa mig.
Citera
2026-02-27, 20:19
Medlem
Citat:
Detta gillar jag inte. Jag har lagt 150 timmar, hur länge har du lagt. Det finns ingen konsensus om att den är fake, den officiella konsensusen är "oförklarad".

Den har pollen från jerusalem som bara blommar på våren, då jesus blev korsfäst. Wide-X-Ray säger att den är 2000 år gammal. Forskare har ingen förklaring till bildformationen, och säger att strålning är det enda som passar egenskaperna. Skadorna stämmer exakt med evangelierna, blodfläckarna passar exakt med sudarium of oviedo.
Allt detta är fakta. Vad tror du att shroud of turin är och hur tror du den skapades?

Detta stämmer inte. Vetenskaplig konsensus är att Turinsvepningen är från 1300-talet.
Även katolska kyrkan tillstyrker att den är ett falsarium från denna tid.
Citera
2026-02-27, 20:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Har du någonsin funderat på om det ligger i ditt intresse att inte tro på någonting? För att du då kan dricka dig full, ligga runt, vara respektlös eller vilka synder som du nu föredrar utan konsekvenser?

Nej, det har aldrig slagit mig in. Jag varken dricker eller ligger runt. Har inget intresse av det.
Varför utgår du ifrån att jag skulle vilja det?

Och jag ser mer strikt på synder och syndernas förlåtelse än de flesta kristna i och med att de kristna anser att det räcker med att be Gud om förlåtelse, vilket är helt fel eftersom det är den som man syndat emot som är den som ska ge förlåtelse och att man dessutom ska behöva gottgöra skadan man åstadkommit för att man själv ska kunna "bli skuldfri".

Inom kristendomen saknas helt denna viktiga detalj om att be den som man syndat emot om förlåtelse och att man dessutom ska gottgöra skadan.

Så, nej, kristendomen är inte en perfekt guide till korrekt etiskt uppförande.
Citera
2026-02-27, 20:23
Medlem
Citat:
Det stog i studien att personer beskrivit saker som hänt i andra rum och byggnader medans de haft 0 hjärnaktivitet. Det bevisar att medvetandet inte är bundet till hjärnan. Det betyder att allt som de upplever är verkligt, och inte en dröm. Sen är det omöjligt att veta om det som de beskriver att de upplevt är sant eller inte, såklart. Man kan ju alltid anta att flera miljoner personer alla ljuger och också ljuger med exakt samma detaljer. Det är ju tekniskt sett möjligt, visst?

Säg oss....var finns våra minnen lagrade? Är inte detta i hjärnan? Om inte, var skulle då minnen lagras? I vänster lilltå?
Så, om några människor säga uppleva saker utan hjärnaktivitet, hur tusan kan då hjärnan ha minnen av dessa?
Citera
2026-02-27, 20:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Detta stämmer inte. Vetenskaplig konsensus är att Turinsvepningen är från 1300-talet.
https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/pdf/2015/02/shsconf_atsi2014_00007.pdf
https://www.researchgate.net/publication/276415604_New_coincidence_between_Shroud_of_Turin_ and_Sudarium_of_Oviedo
https://aleteia.org/2016/04/11/new-study-the-shroud-of-turin-and-the-sudarium-of-oviedo-covered-the-same-person/

Shroud of turin matchar med sudarium of oviedo som har ägandebevis från 600-talet. Den kan omöjligen vara från medeltiden.

Bland de aktuella forskarna som aktivt studerar svepningen finns ingen konsensus om att den är från medeltiden.
https://www.shroud.com/stera.htm

Bland skeptiker vill de bara ha ett sätt att avfärda den för att de hatar Jesus, så när de hör koldatering 1300-talet så säger de 'saken är klar', och bryr sig inte mer. En absolut majoritet av människor på jorden bryr sig inte om sanning.
Hur skapades den då?
Citat:
Nej?
Citera
2026-02-27, 20:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Säg oss....var finns våra minnen lagrade? Är inte detta i hjärnan? Om inte, var skulle då minnen lagras? I vänster lilltå?
Så, om några människor säga uppleva saker utan hjärnaktivitet, hur tusan kan då hjärnan ha minnen av dessa?
Jag vet inte hur minne fungerar, hur skulle jag förklara det, de bästa forskarna i världen kan inte förklara hur medvetande fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in