2026-01-26, 20:10
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Klassisk budgetkylare, Cooler Master Hyper 212. Har byggt många system med den kylaren. Men när jag nyligen skulle sätta ihop ett par system valde jag en något dyrare Thermalright-kylare i 250 kr-klassen, Thermalright Assassin Spirit120.

Prestandan är likvärdig, men Thermalright ger en något trevligare upplevelse när man ska montera kylaren. Noctua brukar vara ännu trevligare att montera, men är ofta ett betydligt dyrare alternativ. Man fick vara beredd att ge många extrapengar för en Thermalright tidigare, men de har spottat fram en mängd prisvärda kylare i budgetsegmentet de senaste åren.

Jag köpte en av Rock varianterna från Be Quiet tidigare och det stod att den stödde min socket vilket den inte gjorde. Visst, dom skickade fästen till mig efter några veckors mail-korrespondens så jag använde den, men märkte inte någon större skillnad.
Citera
2026-02-25, 14:55
Medlem
PeterNosters avatar
Det blev den här. be quiet! Pure Rock 3 Black CPU-kylare.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/datorflaktar-kylning/cpu-kylare-flaktar/be-quiet-pure-rock-3-black-cpu-kylare/967940

Ska vara till en AM4 CPU.
Citera
2026-02-25, 16:40
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det blev den här. be quiet! Pure Rock 3 Black CPU-kylare.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/datorflaktar-kylning/cpu-kylare-flaktar/be-quiet-pure-rock-3-black-cpu-kylare/967940

Ska vara till en AM4 CPU.

Bra val!

Jag har be quiets dark pro 2 har jag för mig modellen hette. Absolut nöjd!
Citera
2026-02-26, 08:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Bra val!

Jag har be quiets dark pro 2 har jag för mig modellen hette. Absolut nöjd!

Ser ju bra ut här:

Better Than The Pro? be quiet! Pure Rock 3 Review
https://www.youtube.com/watch?v=8_dadlN_AbU

Jag har ju en äldre som jag inte heller vet vad den heter.
Den finns på annan plats. Den gick extremt tyst.

Det är ju en budgetkylare men duger åt mig. Spelet jag spelar fick en uppdatering och plötsligt började CPU överhetta och datorn stängdes av.
Citera
2026-02-27, 05:41
Medlem
PeterNosters avatar
Detta är min gamla, Den har utgått:

https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
Kylkapacitet 150 W
Ljudnivå 26,8 dB

Den nya:
Kylkapacitet 190 W
Ljudnivå 30,9 dB
Citera
2026-02-27, 20:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag köpte en av Rock varianterna från Be Quiet tidigare och det stod att den stödde min socket vilket den inte gjorde. Visst, dom skickade fästen till mig efter några veckors mail-korrespondens så jag använde den, men märkte inte någon större skillnad.

Det gick åt skogen. Tvärbalken på kylaren är för lång.
Hade du en AM4/AM5 version?

Gjorde rent den gamla och satte tillbaks. Nu har jag ingen Windows-dator längre.
Kör på en Raspberry PI 400.
Citera
2026-02-27, 20:27
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:

Gjorde rent den gamla och satte tillbaks. Nu har jag ingen Windows-dator längre.

Vad har du för moderkort?
Citera
2026-02-28, 01:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Vad har du för moderkort?

Typiskt. Jag trodde jag hade AM4 men det var AM3. Processorn FX8370 så den har nog gjort sitt ändå.
Jag får köpa ett moderkort till kylaren. Det blir ett lyft till AM5.

Allting passade förutom att skruvarna för kylaren sitter för långt isär. De hade väl kunnat gjort alternativa skruvhål.

Se monteringssatsen.
https://www.proshop.se/CPU-flaektar/be-quiet-PURE-ROCK-3-Black-CPU-Luftkylare-Max-31-dBA/3348131

Man skulle ju kunna ta bort "balken" med skruvarna och borra nya hål för skruvarna men den balken går inte att ta bort. På min gamla kylare var den balken lös.

Skruvarna har invändig gänga och sitter fast i balken med E clips-låsbricka. Onödigt komplicerat
Citera
2026-02-28, 07:59
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Typiskt. Jag trodde jag hade AM4 men det var AM3. Processorn FX8370 så den har nog gjort sitt ändå.
Jag får köpa ett moderkort till kylaren. Det blir ett lyft till AM5.

Allting passade förutom att skruvarna för kylaren sitter för långt isär. De hade väl kunnat gjort alternativa skruvhål.

Se monteringssatsen.
https://www.proshop.se/CPU-flaektar/be-quiet-PURE-ROCK-3-Black-CPU-Luftkylare-Max-31-dBA/3348131

Man skulle ju kunna ta bort "balken" med skruvarna och borra nya hål för skruvarna men den balken går inte att ta bort. På min gamla kylare var den balken lös.

Skruvarna har invändig gänga och sitter fast i balken med E clips-låsbricka. Onödigt komplicerat

Nu har du en bra ursäkt till att bygga en ny dator av toppkvalitet
Citera
2026-02-28, 23:25
Medlem
Helgedenfetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Isopropanol? En liten flaska på Apoteket kostar runt 60 kronor och räcker i evigheter. Kylpasta? Alla moderna luftkylare kommer med förapplicerad pasta, så det är inget man behöver köpa separat.

Bara ett tips, köp isopropanol på Biltema istället. 1L för typ 99kr. Mycket billigare.
Användbart till mycket annat också.
Citera
2026-03-01, 10:20
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:

Det var en Ryzen 1700, så första generationen. Idag kör jag en budget kylare Hyper 212 som jag gav 150:- för. Min erfarenhet är att det är bättre att köpa en ny fläkt än bråka med en som kanske kommer passa dåligt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in