2026-01-24, 21:34
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Min fläkt började för ett tag sedan bli konstig. Fläkten slutade snurra och började låta som någon repar en skiva. Eftersom den ibland fungerade och sedan inte blev heat sinken sjukt varm, datorn blir skit långsam och stängs av. ”Fungerade” fläkten lät den högt och då och då som något slog i mot fläktremarna.

Min heat sink ser ut som en tingsten från tidiga 90talet, helt i metal och sitter inte ihop med fläkten (hoppas ni förstår vad jag menar).

Så tänkte kolla på Elgiganten i morgon eller måndag. Vad ska man köpa? Finns det någon extra bra? Ska man gå för det dyraste? Hur vet jag om den passar i min dator?

Har en acer nitro N50-640 om det spelar någon roll.

Jag vet att jag är noob inom detta. Och frågar här för pajaserna på Elgiganten bryr sig inte om kunder och vill försöka sälja på en 300 andra saker. Väljer butiken för att den ligger nära.
Citera
2026-01-24, 21:38
Medlem
BalduinGrollers avatar
Du ska inte handla datorprylar på Elgiganten.
Lägg upp en bild så vi vet vad du pratar om.
Citera
2026-01-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Min fläkt började för ett tag sedan bli konstig. Fläkten slutade snurra och började låta som någon repar en skiva. Eftersom den ibland fungerade och sedan inte blev heat sinken sjukt varm, datorn blir skit långsam och stängs av. ”Fungerade” fläkten lät den högt och då och då som något slog i mot fläktremarna.

Min heat sink ser ut som en tingsten från tidiga 90talet, helt i metal och sitter inte ihop med fläkten (hoppas ni förstår vad jag menar).

Så tänkte kolla på Elgiganten i morgon eller måndag. Vad ska man köpa? Finns det någon extra bra? Ska man gå för det dyraste? Hur vet jag om den passar i min dator?

Har en acer nitro N50-640 om det spelar någon roll.

Jag vet att jag är noob inom detta. Och frågar här för pajaserna på Elgiganten bryr sig inte om kunder och vill försöka sälja på en 300 andra saker. Väljer butiken för att den ligger nära.

Vad har du för processor och socket? Gå in på Inet och välj den du vill ha.
Citera
2026-01-24, 22:10
Medlem
Elgiganten säljer ju både Noctua och Be quiet cpukylare,
så köp en helt ny kylare med fläkt, Be quiet pure rock 3, räcker nog och ska passa till Socket 1700.
Enligt spec ska det vara till en Intel i7 12700.
Se till att den passar utrymmesmässigt så att kylaren inte tar i rammodulerna, är nog trångt eftersom moderkortet mest troligt är mATX.
Checka att kylaren har förapplicerad kylpasta, annars måste du ha en tub med det också.
Senast redigerad av peckapecan 2026-01-24 kl. 22:13.
Citera
2026-01-24, 22:39
Medlem
Bör funka med en sån här enkel, den är för socket 1700 vilket är vad din dator har. https://alina.se/produkter/intel-cpu-kylare-lga-1700-65w-svart-bulk-m23901-001/?pjclid=e97c8ac9-3b4e-4f2f-b45e-adf2b210c2ea_24f1d8541a44db5e
Citera
2026-01-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Bör funka med en sån här enkel, den är för socket 1700 vilket är vad din dator har. https://alina.se/produkter/intel-cpu-kylare-lga-1700-65w-svart-bulk-m23901-001/?pjclid=e97c8ac9-3b4e-4f2f-b45e-adf2b210c2ea_24f1d8541a44db5e

Nja, cpu boostar upp till 180W
Citera
2026-01-24, 22:47
Medlem
franges avatar
Är det bara en ny fläkt du skall ha så är det Noctua som gäller, kostar kanske någon hundring extra men det är helt enkelt den bästa skiten du får tag på.
Citera
2026-01-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Nja, cpu boostar upp till 180W
På max turbo ja, hur ofta den nu går på det.
Citera
2026-01-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
På max turbo ja, hur ofta den nu går på det.
Spelar man så .....

En kylare på 60W har man till kontorsmaskiner
Citera
2026-01-24, 23:06
Medlem
Noctua är som andra sagt väldigt bra. Du behöver ingen värstingmodell. Finns andra från BeQuiet och andra som funkar bra de med.

Kör luftkylning. Vattenkylning är för det mesta onödigt för de flesta och behöver varken ge bättre kyla eller ljudnivå.

Klicka hem fläkten från nätet istället, typ Inet. Vettefan om Elgiganten säljer särskilt många kylare.

Du verkar inte ha hållit på med byte förut, det kan vara lite pilligt att byta just kylare. Beroende på hur det ser ut där inne, så måste fler komponenter ut så att bytet blir smidigt, GPU, kanske även moderkortet. Du måste ha 99.99% sprit för att torka bort gammal torr kylpasta från CPUn, sen även ha en ny tub kylpasta. Inge större pengar men ändå värt att ha i åtanke. Du vill heller inte kladda med kylpasta på fel ställen.

Hade jag varit du så skulle jag nästan lämna in den nånstans, för en duktig tekniker så borde inte bytet ta mer än ca 30 minuter, kanske lite mer om du vill ha resten av datorn städad på smuts och lösa kablar. Arbetskostnad för detta är runt 500kr, då sparar du ändå ca 150kr på sprit och kylpasta, samt ångesten om du skulle fastna nånstans.
Citera
2026-01-25, 00:11
Medlem
Fantens avatar
Om man vill ha Noctua-prestanda på sina fläktar, men inte betala Noctua-priser, så är det Artics P12 som gäller. Eller P14 om man vill ha 140mm. Men nu verkar det som, efter en snabb koll, som att originalkylaren ser ut att vara av en annan design än vad som är standard och då är det nog lika gott att köpa en ny kylare. Och även där kan man få Noctua-prestanda utan att betala Noctua-priser. Peerless Assassin är svårslagen och finns även numera i 140mm-variant.

Be quiet pure rock 3, som har nämnts är i sig inte en dålig kylare. Men Peerless Assassin kostar ungefär lika mycket, 90 kronor mer enligt Prisjakt, men är betydligt mer än 90 kronor bättre.

Och alltså.. En kylare är inget annat än en stor metallklump och en fläkt.

När det kommer till Noctua så är en stor del av priset bara märket. Och visst, byter man socket och behöver ny fästanordning så är det bara att maila dom så löser dom det. Men det är något som även andra tillverkare har tagit efter så det är ingen USP längre.

Och i ärlighetens namn, om man har en pre-built så är det rätt onödigt att köpa Noctua.

Skit i Elgiganten. Beställ från Inet. Eller Amazon för den delen, dom är billigast just nu och har snabba leveranser.

Oavsett vad du väljer för kylare så måste du kolla om chassit har cirka 160 mm clearance. N50-640s chassi är nämligen ganska smalt så jag är inte helt hundra på att Peerless Assassin passar. Det kan bli alldeles för tight. Lågprofilskylare är en lite annorlunda kategori och även om jag vet att det finns bra produkter där också, så har jag inte brytt mig om att titta närmare på det - så kan inte med gott samvete rekommendera något särskilt.
Citera
2026-01-25, 00:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Du verkar inte ha hållit på med byte förut, det kan vara lite pilligt att byta just kylare. Beroende på hur det ser ut där inne, så måste fler komponenter ut så att bytet blir smidigt, GPU, kanske även moderkortet. Du måste ha 99.99% sprit för att torka bort gammal torr kylpasta från CPUn, sen även ha en ny tub kylpasta. Inge större pengar men ändå värt att ha i åtanke. Du vill heller inte kladda med kylpasta på fel ställen.

Hade jag varit du så skulle jag nästan lämna in den nånstans, för en duktig tekniker så borde inte bytet ta mer än ca 30 minuter, kanske lite mer om du vill ha resten av datorn städad på smuts och lösa kablar. Arbetskostnad för detta är runt 500kr, då sparar du ändå ca 150kr på sprit och kylpasta, samt ångesten om du skulle fastna nånstans.
Det där låter mycket krångligare än vad det faktiskt är. Att byta kylare är inte svårt – inte ens för en nybörjare. Ett par Youtube‑videos och man har all kunskap som behövs.

Isopropanol? En liten flaska på Apoteket kostar runt 60 kronor och räcker i evigheter. Kylpasta? Alla moderna luftkylare kommer med förapplicerad pasta, så det är inget man behöver köpa separat.

Och nej, man behöver inte plocka ut halva datorn. I de allra flesta fall räcker det att ta bort GPU:n för att få lite arbetsyta, och ibland inte ens det.
Skräm inte upp TS – vi vill ju få honom att våga pilla själv och bli en av oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in