2026-02-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja du har en poäng.
Boliden står för knappt en tredjedel av värdet i min portfölj. Får se hur jag agerar, de ligger pä AF så det är 24% skatt på försäljningslikviden.

Nu är ju Boliden ett litet specialfall eftersom efterfrågan på Basmetaller inte kommer att försvinna i närtid så just den är nog lugnt men jag har blivit räddad av disciplin kring detta några gånger :P

Senast med Swemet som faktiskt utgjorde nästan 25% av min totala portfölj när den rusade till 3kr precis innan VD åkte in i fängelse för bedrägeri och bolaget gick i konkurs ;P
Citera
2026-02-25, 10:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nu är ju Boliden ett litet specialfall eftersom efterfrågan på Basmetaller inte kommer att försvinna i närtid så just den är nog lugnt men jag har blivit räddad av disciplin kring detta några gånger :P

Senast med Swemet som faktiskt utgjorde nästan 25% av min totala portfölj när den rusade till 3kr precis innan VD åkte in i fängelse för bedrägeri och bolaget gick i konkurs ;P

Ja fy fan!
Minns Crowhater som ägde en enda aktie, Fingerprint Cards, han hade aktier för 250 miljoner och var helt övertygad om att han snart skulle ha en miljard.

Han borde sålt av och diversifierat portföljen.
När han till slut gjorde exit så var hans innehav nere i 15 miljoner kronor, det är väldigt mycker det med men inte i närheten av 250 miljoner.
Senast redigerad av Ringhals3 2026-02-25 kl. 10:11.
Citera
2026-02-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ja fy fan!
Minns Crowhater som ägde en enda aktie, Fingerprint Cards, han hade aktier för 250 miljoner och var helt övertygad om att han snart skulle ha en miljard.

Han borde sålt av och diversifierat portföljen.

Jo. Man skall alltid vara öppen för att man kan ha fel
Citera
2026-02-25, 14:09
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ja 750 kr i år är inte omöjligt och det är inte 550 kr heller.

Obekväm eftermiddagsrusning igen, i den här takten är vi på 750 redan imorgon..
Citera
2026-02-27, 23:16
Medlem
Är Boliden övervärderad? Normalt sett går den i cykler och verkar väldigt dyr att köpa på dessa nivåer?
PS. Äger via fond endast!
Citera
2026-02-27, 23:22
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Är Boliden övervärderad? Normalt sett går den i cykler och verkar väldigt dyr att köpa på dessa nivåer?
PS. Äger via fond endast!

Det korta svaret är ja.
Trodde jag var klipsk när jag sålde till 497 spänn. 😬
Citera
2026-02-28, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Det korta svaret är ja.
Trodde jag var klipsk när jag sålde till 497 spänn. 😬

Man ska aldrig ångra sina val så länge man gjorde vinst, om man börjar ångra dom där extra kr man kunde tjänat för dom kommer man mala det om och om igen tills man till slut blir girigare och behåller aktier längre än man ska och vips så har man förlust istället.

Jag sålde av 50% Boliden på 566kr och sen resten 50% vid 616kr.

Sen dippade den ner till 589kr igen och då borde jag ha köpt tillbaks men gjort är gjort, det tillhör det förflutna så då ska man låta det ligga kvar i det förflutna.
Citera
2026-03-03, 00:24
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Man ska aldrig ångra sina val så länge man gjorde vinst, om man börjar ångra dom där extra kr man kunde tjänat för dom kommer man mala det om och om igen tills man till slut blir girigare och behåller aktier längre än man ska och vips så har man förlust istället.

Jag sålde av 50% Boliden på 566kr och sen resten 50% vid 616kr.

Sen dippade den ner till 589kr igen och då borde jag ha köpt tillbaks men gjort är gjort, det tillhör det förflutna så då ska man låta det ligga kvar i det förflutna.

Instämmer. Finns ingen anledning till att gråta över spilld mjölk.

Jag har alltid gillat Boliden men att de skulle gå över 700kr trodde jag inte.
Citera
2026-03-16, 09:10
Medlem
Jag tror vi ser 550 denna veckan, bara håll er undan stort ras på gång!
Citera
2026-03-16, 11:09
Medlem
Bara under söndagsdygnet registrerades runt 40 troliga gruvskalv, det kraftigaste med en magnitud på 2,3, ser inte så ljust ut för tillfället! "Bolaget har ingen prognos för när produktionen kan återupptas i gruvan, som i fjol stod för en tredjedel av koncernens vinst." Gissar veckor månader innan allt är säkrat.
Senast redigerad av piiluu 2026-03-16 kl. 11:32.
Citera
2026-03-16, 13:12
Medlem
Här sitter vi å gör ingenting, men vem fan betalar lön? Skönt med långledigt!
Senast redigerad av piiluu 2026-03-16 kl. 13:16.
Citera
2026-03-16, 13:19
Medlem
Allt är bra, konjunkutren på topp forsätt investera! Vi ser ingen nedgång närmaste tiden!
Senast redigerad av piiluu 2026-03-16 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in