2008-12-23, 21:06
Medlem
c^2s avatar
Förra gången boliden var nere på dess nivåer (eller ännu längre ner) fick dom som köpte dom och höll i dom se aktierna gå upp till 150kr.
Nu då boliden är på dessa nivåer igen till stor del pga zinkpriset och det allmänt rådande kaoset funderar jag på om man inte skulle ta och köpa på sig en bunt med bolidenaktier?
Ni som har lite koll, hur såg situationen ut förra gången då boliden var nere på dess nivåer? Och vad är eran åsikt ni som köpte aktier då och såg dom sticka rakt upp i skyn? (eller gärna åsikter från er som INTE tror att boliden är ett bra köp på lång sikt)
Citera
2008-12-24, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Förra gången boliden var nere på dess nivåer (eller ännu längre ner) fick dom som köpte dom och höll i dom se aktierna gå upp till 150kr.
Nu då boliden är på dessa nivåer igen till stor del pga zinkpriset och det allmänt rådande kaoset funderar jag på om man inte skulle ta och köpa på sig en bunt med bolidenaktier?
Ni som har lite koll, hur såg situationen ut förra gången då boliden var nere på dess nivåer? Och vad är eran åsikt ni som köpte aktier då och såg dom sticka rakt upp i skyn? (eller gärna åsikter från er som INTE tror att boliden är ett bra köp på lång sikt)

Jag har månadsparat i boliden under fyra månader. 200 aktier varje månad och mitt mål va 1000, nu när jag har en månad kvar sen bytar jag företag.

Jag diggar boliden, dem har råvaror som i nästa högkonjektur blir en bristvara. Rsken finns för en nyemission men det är jag beredd på och jag har också ställt in mig på att vi inte kommer nå samma tak som i all time high.
Citera
2009-11-26, 11:17
Bannlyst
Boliden

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=1392652

Vad betyder detta? Är fortfarande nybörjare vad gäller aktier och jag gick in igår på 92. När man läser detta låter det som att aktien kommer sjunka under lång tid?
Citera
2009-11-26, 11:43
Medlem
nexss avatar
Det är en analys som vilken annan. Dvs ej tillförlitlig och högst subjektiv. Tittar man på analyserna som varit över åren brukar det vara så att över 50% är fel. Dvs hade man agerat tvärtemot analyserna hade det gått bättre.
Citera
2009-11-26, 18:34
Medlem
Starvids avatar
Vaddå "vad betyder detta"?

Det står ju i länken att Bakom nedgraderingen hittas prognoser om sjunkande priser på zink och koppar nästa år. HQ tror alltså att priset på zink och koppar ska sjunka. Boliden producerar zink och koppar. Därför sänker de sin riktkurs på Boliden. Jaha, och?
Citera
2010-02-11, 19:48
Medlem
boliden

Hej,

Vad tror ni om boliden inför rapporten imorgon.
Hur har andra företag inom samma bransch rapporterat?

/sp
Citera
2010-02-11, 20:05
Medlem
deaners avatar
2009 års bästa aktie borde med all säkerhet presentera en generös vinst tycker man, men i dagens läge är det svårt att avgöra. Tycker dock Evrell leder företaget i rätt riktining, metall är ju den enda ljusa glimten i den mörka tunneln som svensk finans idag är.
Citera
2010-02-12, 15:06
Medlem
rrpipers avatar
Oj, minus 8,42 % just nu. Boliden kommer utvecklas med hävstång mot konjunkturen som alla gruvbolag. Om vi sjunker tillbaks i deflation så kommer Boliden ta rejält med stryk.
Citera
2010-02-12, 19:13
Bannlyst
efter dagens rapport hatar jag boliden mest av allt. lovade mig senast förra veckan att inte kasta mig in i vilka placeringar som helst, låg "dessvärre" likvid sen i fredags förra veckan i tron om att "allt som inte är vinst, är förlust" och kastade mig in i en köpis kl 14:57, strax innan den klev ner från 89,60 till 86,40 "bara för att göra en affär". depån backade 1 200. 14:56 var summan uppe i 6 600.

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/trist-235.JPG

hur hanterar ni en förlust? handlar ni bara vidare och försöka glömma affären eller tänker ni att har man gett sig in i spelet får man leken tåla?
Citera
2010-02-12, 19:29
Medlem
EgggEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
efter dagens rapport hatar jag boliden mest av allt. lovade mig senast förra veckan att inte kasta mig in i vilka placeringar som helst, låg "dessvärre" likvid sen i fredags förra veckan i tron om att "allt som inte är vinst, är förlust" och kastade mig in i en köpis kl 14:57, strax innan den klev ner från 89,60 till 86,40 "bara för att göra en affär". depån backade 1 200. 14:56 var summan uppe i 6 600.

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/trist-235.JPG

hur hanterar ni en förlust? handlar ni bara vidare och försöka glömma affären eller tänker ni att har man gett sig in i spelet får man leken tåla?
Nu kanske din förlust inte var i det större graden men jag vet ju inte din totala portfölj heller men det är viktigt att se vad man gjorde för fel och försöka ta förlusten, svårare sagt än gjort

Min portfölj har dock backat ca 20-22% senaste 1-2 veckorna så jag ska inte predika något...

Det viktigaste allmänt talat både om vinst och förlust tror jag är att bestämma i förväg - Hur du ska göra! Lämna inget åt slumpen, bestäm din strategi eller tillvägagångssätt om du tänkt behålla, avvakta etc och håll dig till den. Överväg dina möjligheter och bestäm dig!

Det kommer alltid komma fler förluster och om man inte vill låta egot stå i vägen är det i många fall bäst att förlusten och gå vidare, för en bättre trade kommer alltid

Sen kan jag tipsa att läsa lite om börspsykologi vilket kan vara bra om man inte varit medveten om det förut, bl.a. "confirmation bias" som du kan hitta här: http://stockmarketinvesting.com.au/Confirmation-Bias.html

Genom att veta hur många andra på marknaden kommer reagera är du alltid ett steg före Psykologi är tunga grejer...
Citera
2010-02-12, 19:49
Bannlyst
tack, min depåstorlek är som den på bilden. började med 3500 kr förra veckan och hade tidigare idag 6600 kr. min lekmannamässiga analys tänkte jag ut redan förra veckan och höll mig fast i den fram tills idag. tanken var att boliden skulle kunna stänga på, ja juste, hör och häpna, 88 kr. vad som gick sämre var att jag ville ta in säljisar över 100 kr, men fick inte det. därefter hamnade jag ur fokus, dels för att jag hade legat likvid hela veckan och inte ville gå affärslös och dels för att jag missade säljtåget vid 97/99 kr och tog in köpisar. vad som däremot svider mest är att förlusterna nästan alltid är betydligt större än vinsterna. jag har liksom hackat mig uppåt under två veckor.
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bolbild-83.JPG
Citera
2011-02-10, 13:42
Medlem
Zinkys avatar
Boliden rapport

Hej,

Någon som vet när Boliden släpper sin rapport i morgon? Förväntningar?

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in