2026-02-26, 12:35
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Enligt dig skall jag köra 90 km på en 90 km väg pga ishalka?!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0lvee/smhi-varnar-for-ishalka-i-mellansverige
Givetvis ska man anpassa hastigheten efter förutsättningarna. Felet med dig är din attityd att bara för att du sett en iskristall någonstans så ska alla andra också krypa fram
Citera
2026-02-26, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Givetvis ska man anpassa hastigheten efter förutsättningarna. Felet med dig är din attityd att bara för att du sett en iskristall någonstans så ska alla andra också krypa fram
Givetvis! Precis!! Case closed!
Citera
2026-02-26, 15:01
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Givetvis! Precis!! Case closed!
Det har det varit i flera dagar redan
Citera
2026-02-27, 12:00
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Enligt dig skall jag köra 90 km på en 90 km väg pga ishalka?!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0lvee/smhi-varnar-for-ishalka-i-mellansverige
Om du inte klarar att hålla hastigheten pga av dålig syn, dåliga däck dåliga vindrutetorkare, ingen spolarvätska ska inte andra behöva bli drabbade.
Citera
2026-02-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Om du inte klarar att hålla hastigheten pga av dålig syn, dåliga däck dåliga vindrutetorkare, ingen spolarvätska ska inte andra behöva bli drabbade.

Hur menar du det ska uppnås….?
Menar du atom jag bedömer det som olämpligt att hålla skyltad hastighet under rådande förhållanden och väljer en lägre hastighet p g a att jag inte har så bra däck (men fullt lagliga) eller annat som gör att jag anser en lägre hastighet är befogad. Ska jag inte få köra på den vägen då bara för att du eller andra kommer bakom mig och drabbas av min lägre hastighet…?

Tror du det är ett hållbart argument för dig, sett till vad som står i Trafikförordningen Kap 3 §14 ??

Kan du citera i Trafikförordningen var det ordagrant uppges att fordonsförare skall köra i skyltad hastighet eller för aktuell situation högsta tillåtna hastighet för aktuellt fordon? Lycka till…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-02-27 kl. 12:14.
Citera
2026-02-27, 21:30
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Vissa lastbilschaffisar har kattskit och sågspån innanför pannbenet. Inte alla men vissa.
De skräniga idioterna i högstadiet som bråkade utan anledning. Många av dessa gick fordon sedan.
Citera
2026-02-27, 23:11
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Menar du atom jag bedömer det som olämpligt att hålla skyltad hastighet under rådande förhållanden och väljer en lägre hastighet p g a att jag inte har så bra däck (men fullt lagliga) eller annat som gör att jag anser en lägre hastighet är befogad. Ska jag inte få köra på den vägen då bara för att du eller andra kommer bakom mig och drabbas av min lägre hastighet…?

Tror du det är ett hållbart argument för dig, sett till vad som står i Trafikförordningen Kap 3 §14 ??

Kan du citera i Trafikförordningen var det ordagrant uppges att fordonsförare skall köra i skyltad hastighet eller för aktuell situation högsta tillåtna hastighet för aktuellt fordon? Lycka till…
Denna kan jag.
Enligt 3 kap. 16 § i Trafikförordningen kan en förare inte utan giltiga skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något sätt hindra andra förares körning. Regelbrottet kan resultera i en maxböter på 500 kronor.
Citera
2026-02-28, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Denna kan jag.
Enligt 3 kap. 16 § i Trafikförordningen kan en förare inte utan giltiga skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något sätt hindra andra förares körning. Regelbrottet kan resultera i en maxböter på 500 kronor.

Så det är den tolkningen du gör…..? Låter som en grav dos av cherrypicking för vad du tycker kan passa din åsikt, men ignorerar det i texten som inte passar din åsikt….

Kan du definiera ”utan giltigt skäl”…..? Vad kan det vara, och vem bestämmer vad som är giltigt skäl, och för vem? Och när..?

Kan du definiera ”överdrivet låg hastighet”? Vem och vad som bestämmer det? Och för vem och när…?

Har du koll på om det finns andra paragrafer i TF som kan vara aktuella och skall vägas in mot denna paragraf nu nämner här? Eller menar du att alla andra paragrafer är oväsentliga och det endast är denna paragraf som gäller i alla situationer…?

Du läser trafiklagarna som fan läser bibeln….

Jag noterar att du dessutom inte klarade, eller inte vågade, svara på de enkla frågor jag ställde till dig i inlägget du svarade på, så du får en chans till…

Citat:
Menar du att om jag bedömer det som olämpligt att hålla skyltad hastighet under rådande förhållanden och väljer en lägre hastighet p g a att jag inte har så bra däck (men fullt lagliga) eller annat som gör att jag anser en lägre hastighet är befogad. Ska jag inte få köra på den vägen då bara för att du eller andra kommer bakom mig och drabbas av min lägre hastighet…?

Kan du ge ett seriöst svar på ovanstående, gärna med stöd av relevanta paragrafer i TF?

Citat:

Kan du ge ett seriöst svar på detta…?

Citat:

Kan du svarar seriöst på detta med citat från TF…?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-02-28 kl. 08:18.
Citera
2026-03-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Fast nu pratar vi vinterväglag. Det är ganska självklart att sänka hastigheten vintertid. Att anpassa hastigheten till rådande omständigheter är en självklarhet för att få körkort. Ju sämre väglag, snöande, isigt, mm desto mer anpassar man sin hastighet.

Säg på uppkörningen att du inte anpassar din hastighet oavsett väglag eller rådande omständigheter så får du se vad som händer.

Man anpassar sin hastighet. Punkt.
Man kan inte anpassa den mer eller mindre.
Vad du verkar fara efter är att sänker din hastighet mer och mer efter vad du tycker är lämpligt för just dina förutsättningar.

...och det är okay. Men inse att andra har andra förutsättningar. Dom har bättre däck, mer erfarenhet, bättre ljus och bättre sikt.

Varför skall du och TS hindra dem och förstöra - inte bara deras dag, utan kanske hela veckans rotation, med det pressade schema många lastbilsförare tvingas köra under?

Kör åt sidan och släpp förbi den som har bättre förutsättningar i trafiken än vad du själv har.
Det är så enkelt, kostar dig så lite - men kan betyda att chauffören faktiskt får komma hem och träffa sin familj när veckan är slut.
Citera
2026-03-02, 09:45
Medlem
Moobs avatar
Vinkla bort backspegeln och sätt på farthållaren, på med lite soft musik i stereon och gör din grej bara. Du har inga skyldigheter att agera på att nån blinkar där bak. Även om 70 på 90 vägen låter alldeles för långsamt, så för din och andras säkerhet - öka till 80 iaf.

Finns den ens 90-vägar idag?
Citera
2026-03-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Vinkla bort backspegeln och sätt på farthållaren, på med lite soft musik i stereon och gör din grej bara. Du har inga skyldigheter att agera på att nån blinkar där bak. Även om 70 på 90 vägen låter alldeles för långsamt, så för din och andras säkerhet - öka till 80 iaf.

Finns den ens 90-vägar idag?

Det du råder är inte så smart…

Att avskärma sig från trafikmiljön runt sig genom att som du råder ”vinkla bort backspegeln” vad tror du körskolan säger om det….? Och varför tror du de säger nåt om det? Vad tror du trafiklagarna säger om det…?

Sen ditt råd om att TS för sin ”och andras säkerhet - öka till 80 iaf” hur armt tror du det är…?

Om TS bedömer att 70 på en halkig 90-väg är lämpligt hastighet för honom och hans bil under de aktuella förhållandena, så blir det väl knappast bättre och säkrare om TS ska köra i högre hastighet än han själv bedömer som den lämpliga…?

Andra trafikanter är skyldiga att anpassa sin egen hastighet utifrån de rådande förhållandena, och kommer de då ikapp en annan trafikant så har de två väl.
1. Anpassa sin egen hastighet och lägga sig bakom
2. Planera för och genomföra en omkörning när så kan göras på ett säkert sätt inom vad trafiklagarna säger

Detta är vardagen i trafiken, att fordon färdas i olika hastigheter, inom vad lagen säger, av olika orsaker, utan att någon därför gör något direkt fel. Och detta är vad alla trafikanter får rätta sig efter
Citera
2026-03-02, 10:14
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Det du råder är inte så smart…

Att avskärma sig från trafikmiljön runt sig genom att som du råder ”vinkla bort backspegeln” vad tror du körskolan säger om det….? Och varför tror du de säger nåt om det? Vad tror du trafiklagarna säger om det…?

De säger ingenting om det, eftersom inte alla bilar har backspeglar och finns inget tvång på det. Har du det i din lastbil? Hur mycket nytta gör den när du ser en vägg eller ev ett släp där bak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in