Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Kan citera lite mer:
"Katja Nyberg delgavs ingen brottsmisstanke vid tillfället och har per dags dato inte delgivits misstanke om något brott, varken rattfylleri eller drograttfylleri. De prover som tagits har skickats till Nationellt forensiskt centrum för vidare analys. I dagsläget finns inget positivt provsvar som är rättsligt relevant för åtal eller dom.
De uppgifter som redovisas i advokatens inlaga har i nuläget inte ifrågasatts av någon myndighet.
[---]
I de dokument som Epoch Times granskat finns alltså inget provsvar som styrker alkohol- eller narkotikapåverkan. Samtidigt har misstanken fått betydande spridning, inte minst genom hur delar av svensk media rapporterat om händelsen."
Skribenten är Roger Sahlström som (baserat på hans Facebook) tveklöst sympatiserar med SD. Man undrar också hur pass insatt Sahlström är i vad som "styrker narkotikapåverkan" eller är "är rättsligt relevant".
Tja, att Katja inte delgivits misstanke var ju ingen nyhet, det har jag förklarat otaliga gånger i tråden
Vad gäller "preliminär uppgift", så skulle jag kunna tänka mig att det har att göra med att TS beslut är preliminärt, som de själva skrev, i väntan på fällande dom.
Om jag förstår dina citat rätt säger Epoch att i de dokument de granskat finns inget provsvar som styrker vare sig alkohol- eller narkotikapåverkan. Det kan ju då bero på att de inte granskat rätt dokument, även om det antyds att de har granskat sådana dokument men att dessa inte styrker saken. Det senare förefaller ändå mer osannolikt även om det första också förefaller osannolikt, att en nyhetskälla som Epoch medvetet skulle uttrycka sig så illa.
Det här spär i vilket fall som helst på, ganska rejält, ifrågasättanden kring åklagarens "historia" i detta.
Och vad har hänt med "påsen"? Så lång tid tar det inte att med "särskild skyndsamhet" fastställa kokain.
Och för första gången i världshistorien läcker svenskt rättsväsendet absolut ingenting alls. Det kan bara bero på en enda sak - det finns ingenting att läcka.
Ju längre tiden går i detta "open and shut case" desto mer skeptisk blir jag till åklagaren och hans utredning.