2026-02-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Örfil? Var ju karateslag enligt expressen

Tycker det ser mer ut som en örfil?

https://videos.watchpeopledie.tv/1772124466crPfuHAV2bw7rQ.mp4
Citera
2026-02-27, 18:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Jag säger inte emot det du skriver. Men låter väldigt surt att sitta ens 1 år för den örfilen.
Men det är vad det är och han slog honom så han har absolut ett ansvar för det som hände även om det inte var avsikten att han skulle dö.

Vi talar inte här om en kille om 'råkar lappa till någon i onödan'. För det gör inga normala. Denna kille har ett stort straffregister och dödade nästan en annan man som fick svåra följder medan han själv var ute villkorligt från en annan dom.

Dråp vore närmast i den här straffskalan. Men vet inte säkert. Se gärna mitt tidigare inlägg om Thailändska lagar för mer info.
Citera
2026-02-27, 18:01
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Han är ju enligt uppgifter i tråden utvandrad blir svårt få hjälp härifrån då samt bli utvisad hit, beroende på vart han är utvandrad, han kan lika gärna bli utvisad till turkiet fö
Det är inte så lätt att "utvandra" till Thailand. De flesta utlänningar har annan status än "permanent boende" Det står ju i visumet också Non immigrant, om man vill stanna längre än 90 dagar. Men oavsett, hoppas han kommer ruttna i fängelset.
Citera
2026-02-27, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vi talar inte här om en kille om 'råkar lappa till någon i onödan'. För det gör inga normala. Denna kille har ett stort straffregister och dödade nästan en annan man som fick svåra följder medan han var ute villkorligt från en annan dom.

Dråp vore närmast i den här straffskalan. Men vet inte säkert. Se gärna mitt tidigare inlägg om Thailändska lagar för mer info.

Säger inte emot och det kan mycket väl vara att hans tidigare brottsregister kommer honom till last.

Likväl. i detta specifika åtalsfall så tänker jag mig att han kommer åberopa att det inte fanns någon avsikt att personen skulle dö.

Som jag även skrev i tidigare. Vi vet inte vad som föranledde denna reaktion från motparten.

Citat:
Många personer som är kaxiga tills det smäller. Rätt eller fel. Oftast så försvinner kaxigheten snabbare än blixten.

I det här fallet så går det nog att påstå att GM inte hade uppsåt att döda personen. Bara ge en läxa mot en person som förtjänade eller inte förtjänade en uppläxning.
Citera
2026-02-27, 18:06
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Då skulle idioten vara nästan 40, förhoppningsvis mager och maskäten. Då har han kanske även blivit av med litet hormoner. Påminner mig om Lotta Rudholms testosteronförtappade baneman. Svider nog i röven efter några som lärjunge i den thailändska cellen. Eller så gillar han det. Är nog inte mycket till (självutnämnd) ledargestalt längre.
Så är det, en falang lär inte bli king i Thailändsk fängelse, det blir 20 mot en ifall de ska fighta om placeringar i hierarkin. Har besökt en lokal fängelse som gäst o det var ingen rolig syn, dock fick jag inte se självä utrymmet där de vistas o sover.
Citera
2026-02-27, 18:08
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Tycker det ser mer ut som en örfil?

https://videos.watchpeopledie.tv/1772124466crPfuHAV2bw7rQ.mp4
Han håller handen som i ett karateslag när han muckar gräl och håller kvar handen så när han slår.

Hade det varit en örfil hade handen varit i ett annat läge.

Han träffade halspulsådern så Alan tappade medvetandet och det gör.man inte av en örfil.
Citera
2026-02-27, 18:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Det är inte så lätt att "utvandra" till Thailand. De flesta utlänningar har annan status än "permanent boende" Det står ju i visumet också Non immigrant, om man vill stanna längre än 90 dagar. Men oavsett, hoppas han kommer ruttna i fängelset.

Undrar hur dessa 'svenskor' som jag vill minnas fick fängelsedomar för knarkinnehav? Var det kanske litet röka? Har inte kollat upp men det kanske finns andra som minns.
Citera
2026-02-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han håller handen som i ett karateslag när han muckar gräl och håller kvar handen så när han slår.

Han träffade halspulsådern så Alan tappade medvetandet och det gör.man inte av en örfil.

Hur slaget träffar är givetvis en god poäng. Det blir givetvis spekulation från min sida att jag tänkte det skulle varit en örfil som sedan träffat annorlunda än tilltänkt.
Citera
2026-02-27, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

Det är vad jag också tror. Hoppas thailändskan kan vittna så han åker dit riktigt ordentligt. Slår man ett slag mot halspulsådern kan det vara mycket farligt. Nu verkade BO falla rakt ner. Men annars förlorar man andningsförmågan snabbt. Dock kan man få tillbaka andningen efter ett litet tag. Undrar om BO knäckte nacken när han föll?

PS: Är inte alls kriminell men har råkat ut för ett halsslag som gjorde mig omedveten ett par sekunder -- nog för att ramla ihop.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-27 kl. 18:22.
Citera
2026-02-27, 18:14
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Fanns inget uppsåt att döda.
Vet inte om du noterat det men lagarna i andra länder är inte alltid som i sverige och i synnerhet inte i thailand.
https://yle.fi/a/7-960949

Här har du ett bra exempel på det.

Han uppvisar aggressivt beteende, söker konfrontation, puttar undan den thailändska flickvännen vilket jag tror de kommer se allvarligt på, har flera chanser inte börja bråka men väljer följa efter den ÄLDRE mannen som med är en försvårande omständighet, och dessutom attackera han fysiskt efter han konfronterat honom verbalt.

Även om uppsåtet inte varit döda så är i vartfall uppsåtet tillrätta visa den mycket ÄLRDRE mannen med våld, det kan jag mycket väl tänka mig de ser allvarligt på i thailand mannen var äldre och att han även var aggressiv emot den thailändska kvinnan.

Hoppas på minst tioårs fängelse här men allt mer än fem är ändå godkänt
Citera
2026-02-27, 18:15
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsmicke
Ja de va bara en liten snärt med handflatan så mycket konstigt att han föll handlöst som om han skulle va avtuppad.....jag skulle bli förvånad om de blir fängelse längre än några månader de kan även bli bara böter....hade de varit en thai som dött hade det blivit hårdare
Behöver ju inte synas hur hårt. Sedan var han väl helt oförberedd på slaget. Jaha halspulsådern.
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-02-27 kl. 18:19.
Citera
2026-02-27, 18:16
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Undrar hur dessa 'svenskor' som jag vill minnas fick fängelsedomar för knarkinnehav? Var det kanske litet röka? Har inte kollat upp men det kanske finns andra som minns.
Det kan vara allt mellan eget bruk och tillverkning. Det mest kända är nog Kim Berglund som fick dödsdom.

Vem är Kim Berglund?
Kim Berglund greps 2010 i Ban Phe i Thailand efter att thailändsk polis stormat hans hus och funnit ett laboratorium för tillverkning av metamfetamin. Han dömdes till döden, men straffet omvandlades senare och han satt totalt åtta år i thailändskt fängelse. Efter frigivningen har han återvänt till Sverige och driver nu en rättsprocess mot svenska staten.

Bakgrund till fallet
Berglund hade tidigare varit inblandad i smuggling och dopningsbrott i Sverige.

Han flydde till Thailand och fortsatte sin verksamhet där.

En person han kallade ”Kemisten” byggde ett narkotikalabb i hans garage, vilket ledde till polisens tillslag.

Fallet har senare uppmärksammats i både media och bokform
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in