2026-02-27, 06:42
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Nej, det stämmer inte.
Ok, då har vi helt enkelt haft olika upplevelser. Jag jobbar inom branschen och det är min upplevelse.
Citera
2026-02-27, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Som ingenjör söker man väl inte Ica bland de 1a jobben
Får man inte jobb på första eller andra försöker vidgar man väl sina vyer och söker sig till något annat? Meningen är väl inte att man skall gå runt arbetslös?
Citera
2026-02-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Samtidigt fattar man väl att han efter en fem år lång och tuff utbildning vill ha ett kvalificerat jobb.
Visst
Men om det finns så få jobb att söka som matchar hans utbildning så kanske han sökt fel utbildning från början.
Citera
2026-02-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ja den uppfattningen delar jag. Mycket dumt att utlova jobb efter examen eftersom arbetsmarknadsläget för många områden är ytterst svårbedömt, inte minst sådan som är knutna till tekniksprång, trendande värderingar osv. Jag tänker: Vem efterfrågar idag det skickliga hantverket som finns i handgjorda kammar av ben (en dyrbar produkt på medeltiden) när maskiner idag kan stansa ut 1000 plastkammar eller fler i timmen? Det är förstås lättare att utlova anställning till den som utbildar sig till läkare eller apotekare.

Som universitetslärare i ett samhällsvetenskapligt ämne försöker jag alltid trycka in i studenternas huvud att de utbildar sig till ett kunskapsområde, inte till ett yrke. När jag idag möter studenter jag utbildade för 15-20 år sedan överraskas jag ofta av att de väl tar till vara sin utbildning som jag och mina kollegor gav dem, men de är verksamma i yrken som jag inte hade kunnat tänka ut då.

Kan inte tänka mig att det finns ett seriöst universitet i Sverige som lovar jobb efter avklarad examen. Det är arbetsförmedlingen och YH som gör sånt. "Vi" (också anställd på ett universitet) flummar lite med att det finns en efterfrågan på arbetsmarknaden. Det programmet jag är involverad i skryter mer om att det finns en bredd i programmet.

Sen vet jag inte hur det är inom ditt område men vi har ju haft denna diskussionen i alla fall 40 år nu, om vi utbildar för företagens bästa eller samhällets bästa. YH skulle ju lösa detta problem och vi ser ju hur det gått med det...
Citera
2026-02-27, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av torst3n
Kan inte tänka mig att det finns ett seriöst universitet i Sverige som lovar jobb efter avklarad examen. Det är arbetsförmedlingen och YH som gör sånt. "Vi" (också anställd på ett universitet) flummar lite med att det finns en efterfrågan på arbetsmarknaden. Det programmet jag är involverad i skryter mer om att det finns en bredd i programmet.

Sen vet jag inte hur det är inom ditt område men vi har ju haft denna diskussionen i alla fall 40 år nu, om vi utbildar för företagens bästa eller samhällets bästa. YH skulle ju lösa detta problem och vi ser ju hur det gått med det...

Jag tror inte det räcker med en utbildning idag inom IT, du måste gå flera YH utbildningar för att förstå hela kedjan. Allt från att hantera databaser, mjukvara, servrar, webbplatser, nätverk och cloud.

Du hinner dessutom inte bli expert på någon av deras utbildningar, man är bara där och nosar på ytan, kurserna är oftast för korta och man får inga certifikat.

LIAn är väl det dom hoppas på ger en plats i yrkeslivet, men nej företagen utnyttjar mest studenterna och idag är det svårt att få en bra LIA plats.
Citera
2026-02-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Inse att civilingenjör inte är ett statusyrke längre och söka sig till en utbildning som kan ge jobb. Lärkare eller jurist. Han kan även plugga något inom HR för att snabbare bli chef.

Den bittra sanningen som många studenter har otroligt svårt att tro på under studieåren är att ingenjörsexamen inte är en garanterad biljett till varken jobb eller hög lön direkt efter examen. Beror givetvis vart man söker sig men inom väldigt många globala IT-bolag eller inom Consulting så kommer de påbörja samma graduatepool som systemvetare och annat - givetvis får de alla samma lön.

"Om jag hade fått 1 krona för varje gång jag mött ingenjörsstudenter som...." varit bittra över att inte längre vara högst upp i hierarkin och "jämförs med en systemvetare".

I övrigt - HR är definitivt INTE en utbildning som innebär en snabbare väg till att bli chef.
Citera
2026-02-27, 10:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av torst3n

Ja det är verkligen synd att vi inte kan få en knivskarp skillnad mellan de viktiga universiteten och de lika viktiga YH-utbildningarna.

Jag jobbar på ett buskuniversitet med påtagligt yrkesfokus i våra "teoretiska utbildningar" (LOL) men ändå måste studenterna hålla på med uppsats- och annat forskningsskrivande. Hos oss leder det till av de 100 % som börjar utbildningen år 1 så är det inte mer 15-20 % som under ett bra år för oss tar en färdig examen inom den stipulerade treårstiden. Vi har stora avhopp efter år 2 och den förtsa större uppsatsen (som verkligen inte efterfrågas av vår arbetsmarknad).

Delar din uppfattning om att det nog inte är något universitet som garantera jobb efter examen men flera brukar använda likalydande begrepp som hög anställningsbarhet, eftertraktat på arbetsmarknaden som du skriver eller leder till jobb.
Citera
2026-02-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Ja det är det jag menar, och även den totala "bemanningfieringen" av hela arbetsmarknaden, att man driver alla verksamheter mer och mer som ett blatte-cafe på en central plats som har 19-åriga tjejer i personalen på timmar, även för högt kvalificerade tjänster.

Livets hårda skola-idioterna och alla snusförnuftiga boomer-inlägg i tråden fattar inte vad som är på väg att hända.

*
Ni kommer att bli ersatta allihopa era horungar, och då ska jag sitta och skratta och skriva inlägg som:
-Man får flytta dit jobben finns.
-Man får söka fler jobb.
-Man får skriva bättre Cv:n.
-Man får ha bättre erfarenhet.
-Man får helt enkelt skylla sig själv att man studerade X Y Z även på Civilingenjörsnivå.
-Det blir vad man gör det till, man får anpassa sig efter utbud och efterfrågan.
-Att bo i en skokartong och kalla det ett hem, är ett val man gör.

Och TÄNK positivt!
Flashbackare tenderar att producera helt värdelösa inlägg, men inlägg som dessa ger mig fortfarande en gnutta hopp om Flashback. Svensk arbetsmarknad är på ren u-landsnivå. Totalt nedlusat av nepotism och vänskapskorruption. En stor del av knegarjobben går till invandrare idag. Företagen vill ha invandrare då dessa är enklare att utnyttja, speciellt om de inte bott i Sverige en längre tid. Företagen jobbar hårt just nu på att ersätta sin arbetskraft med AI, maskiner och andra digitala lösningar.

Det märks att många fortfarande lever i det förflutna. Flytta dit jobben finns! Jaha? Hur skall detta finansieras om du är arbetslös (speciellt om man är långtidsarbetslös)? Hur skall man hitta boende i ett land som har en ganska omfattande bostadsbrist och höga bostadspriser i stadsområdena?

Ta körkort! Om du skall ta körkort idag enbart via trafikskola (vilket tyvärr är en realitet för allt fler) så kommer det kosta minst 30.000 kronor. Hur skall detta finansieras om du är arbetslös? Svenska arbetsgivare ratar folk som inte har körkort, vilket i sin tur förvärrar problemet då det krävs en inkomst för att kunna spara pengar till ett körkort. Körkort har blivit en klassfråga, något som Flashbackare helt och hållet ignorerar. De fick väl körkortet pröjsat av pappa, då innebär det att alla andra får det också.

Att Sverige ser ut som det gör är för att svenskar är ett u-landsfolk, likt MENA-packet svenskarna vurmat för att importera hit sedan decennier tillbaka.
Citera
2026-02-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundenmuhammed3
Får man inte jobb på första eller andra försöker vidgar man väl sina vyer och söker sig till något annat? Meningen är väl inte att man skall gå runt arbetslös?

Nä d tycker jag inte men tror det kan se dåligt ut om han jobbat på lager el suttit i kassan. Men i sista hand så absolut. Men innan dess kanske vik som mattelärare, nåt jobb som är nära ingenjör. Vet inte riktigt benämningar.. Känner en ingenjör som kör taxi. Han tar sig aldrig därifrån. Men det är ju ett jobb iaf
Citera
2026-02-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-DWiking
Arbetsgivare säger ju hela tiden att de inte hittar svenska ingenjörer att anställa och därför "måste" importera utländsk arbetskraft

För att det är billigare troligtvis.
I dagens globalistiska samhälle rör sig kapital överallt och vinsten på sista raden trumfar allt oavsett vad företagen skriver som presentationer på hemsidan.
Citera
2026-02-27, 12:08
Medlem
En viktig aspekt här är att det FINNS jobb att söka på, det ger ju att problemet mer ligger i att det blivit en ökad konkurrens om jobben och att alltför många vill ha samma jobb. Då blir det genast svårare att faktiskt få jobbet i slutändan.
Citera
2026-02-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-DWiking
Arbetsgivare säger ju hela tiden att de inte hittar svenska ingenjörer att anställa och därför "måste" importera utländsk arbetskraft

Arbetsgivare letar inte efter nyexade studenter som inte kan ett skit. De letar efter seniora experter som kan leverera värde redan från dag ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in