2026-02-26, 11:10
Medlem
Det är klart att det är en tuff sits att söka jobb där det inte är brist. Säg att det är 50 sökande per tjänst. Inga goda odds.
Och man kommer ju inte närmare jobbet ju fler man söker - snarare tvärtom då man tappar hoppet efter att blivit ratad 20 gånger.
Citera
2026-02-26, 11:13
Medlem
Han borde byta kön och namn till Simona. HR och kemi är 90% kvinnor. Kanske därför han inte får något jobb.
Senast redigerad av Alexosigge 2026-02-26 kl. 11:16.
Citera
2026-02-26, 12:06
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Nej, så var det inte för "några år sedan", sluta ljug.
I alla fall inom programmering så fick vem som helst jobb för några år sedan. Nyutexad, från YH, höll på med utbildning, whatever. Rekryterare var som galna och tog vad som helst.

Killen i artikeln pluggade kemi. Där vet jag inte hur det är och har varit. Men att döma av folk i tråden här så har det alltid varit svårt, och nu kanske ännu svårare.
Citera
2026-02-26, 12:07
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det kan man göra om det ger lika mycket betalt som ett riktigt jobb, men nu gör det ju inte det.
Vad ska en arbetslös annars göra med tiden? Är det för mycket begärt att söka jobb 8 h om dagen? Eller just det, man måste ju ha tid för att "njuta". En sådan latmask förtjänar att vara arbetslös
Citera
2026-02-26, 12:14
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag gnäller inte, jag har jobb.

Samtidigt så konstaterar jag att HR har en sjuklig tendens att gå efter den kandidat som klarar intervjun bäst, skriver bäst CV, eller skriver bäst personligt brev framför att pusha fram dom kandidater som kommer fixa jobbet bäst och/eller matchar arbetsgruppen bäst.

Dina pressure points som du lyfter fram ovan skriker HR value. Att någon råkat stava fel i sitt CV säger bara att han skrivit det själv och inte manglat det genom något chatbot. Det samma gäller intervjun; att vara genuin och öppen med vem man är och hur man ärligt hanterar människor/situationer är ett värde i sig. Jag känner mig mer bekväm med att anställa någon som erkänner att dom hanterar stress genom att gnaga på fingrarna eller köra upp en halv dosa lössnus under läppen än någon som hävdar att dom hanterar stress som Drago från Rocky 3.

Vidare gör du ett grovt misstag när du förväxlar ärlighet med en bristande ambition. Det kostar betydligt mer att vara öppen på en intervju än att bullshitta sig igenom alla frågor på bästa sätt möjligt.
Om en kandidat har skrivit ett CV och spammar ut det till hundratals olika bolag, så är det väl rimligt att korrekturläsa det först. Skulle ju förbättra oddsen att skicka ut något som ser bra ut än något bajs man slängt ihop innehållandes stavfel i första meningen.

Om man anställer någon som ska kunna kommunicera och ha kundkontakt, så ger det lite dåligt intryck om CV:et innehåller stavfel och särskrivningar. Detta från kandidater som pluggat 5 år på högskola. För mig går det inte ihop i huvudet. Hur man kan vara akademiker med civilingenjörsexamen, så då har man kandidatexamen och master-examen under sitt bälte, men man har inte ens behärskat grunderna i det svenska språket än. Lite kognitiv dissonans.

Sen visst, har man tid så är det klart att man skulle vilja vaska fram guldkornen som skickat in bajsansökningar. Men när det är mer än 200 personer som har ansökt till en tjänst, så har man inte den lyxen. Då får man gallra grovt och slänga de man inte tror på vid första anblick.
Citera
2026-02-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Att en civ.ing. inte får arbete i Sverige visar på i vilken nedförsbacke vi befinner oss i. Den ofantliga sektorn skriker efter folk medans den realproduktiva exportsektorn drar ner. Detta kan bara sluta på ett sätt.

Simon, sök dig utomlands där efterfrågan finns och betalas därefter. Som svensk och KTH:are har du stora fördelar. En civ.ing. examen är inte kattskit ute i världen. Svenskar är dessutom ofta duktiga i engelska.

(Själv hade jag lyckan att få ut min examen i början på 80-talet och då var det i princip bara att vraka och välja bland erbjudandena. En stor del av de företag som erbjöd mig anställning finns inte längre kvar. De har flyttat utomlands eller helt enkelt lagt ner.)
Samma sak sker i USA. Även i Kina har man massarbetslöshet bland unga akademiker. Vi har helt enkelt producerat för många ingenjörer/akademiker.

”High Unemployment Rates: Unemployment for recent STEM graduates has reached 6%–8%, with specific fields like computer engineering (7.5%) and physics (7.8%) facing some of the highest unemployment rates among all majors.”

Hela den utvecklade världen håller på att bli ett pensionat och gamlingar röstar för att stjäla ungas resurser, så de enda jobben som finns i framtiden är på äldreboenden.
Senast redigerad av user7a261m 2026-02-26 kl. 12:29.
Citera
2026-02-26, 12:30
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det kan man göra om det ger lika mycket betalt som ett riktigt jobb, men nu gör det ju inte det.

Men att grina ut till pressen löser problemet.
Citera
2026-02-26, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
AI ersätter akademikerna.
Nej, har inget med AI att göra.

Akademiker har aldrig varit en klass i samhället som producerar värde, de lever på det som arbetarklassen producerar. Så länge det finns gott om resurser så kan ingenjörer/akademiker frossa i diverse ”utvecklings”projekt och företag kan låna billigt till efterblivna investeringar men när resurserna börjar sina så läggs allt ned.

I USA ser vi redan lägre arbetslöshet bland arbetarklassen än unga akademiker och detta är en trend som kommer fortsätta. När Sovjet kollapsade så körde raketforskare taxi.
Citera
2026-02-26, 12:36
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
50 jobb är ju ingenting på den tiden han har varit arbetslös, även om jag själv måste erkänna att jag bara sökte ett dussintals jobb när jag var nyexad och fick så många intervjuer och jobberbjudanden att jag inte ens gick på alla intervjuer innan jag tackade ja. Det lite andra tider för 10 år sedan, och säkert lite skillnad på bransch (IT).

Men för att vara lite fräck så finns aldrig någon utbildning som är vattentät och garanterar jobb till 100%. Någon kommer alltid per definition vara den sämsta kandidaten baserat på betyg och erfarenheter, och det finns alltid några som har sådana personlighetsdrag som gör dem svåranställda. En del är bara helt enkelt dåliga på att skriva CV eller gå på intervjuer.
Verkligen. Jag jobbar också inom IT och har aldrig haft några problem med att få jobb eller konsultuppdrag. Om jag också får vara lite fräck, så är det inte alla inom IT som både är starka inom sin profession och i sin sociala kompetens. Jag är extremt kompetent inom bägge delarna. Men det finns allt för många som antingen är tekniskt dåliga eller konstiga som människor att ha att göra med. Även om du är duktig, men otrevlig, så kommer det bli svårt att få jobb. En del är dåliga på att skriva CV eller gå på intervjuer, som du säger.
Citera
2026-02-26, 13:05
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hm intressant, det var ju stora rubriker och total brist på lokförare för bara 5 år sedan och jag fattar om en del hoppade på den utbildningen enbart för att få ett givet jobb. Som nu sprack, det är sorgligt.

Lokförare blir "snart" ersatta av AI och alla kommer att bli arbetslösa.

Om ovan gäller t.ex jurister eller arkitekter, som mycket väl kan bli ersatta av AI inom 5 år, så är TS bara en mild västanfläkt mot vad som väntar.

Ja det är det jag menar, och även den totala "bemanningfieringen" av hela arbetsmarknaden, att man driver alla verksamheter mer och mer som ett blatte-cafe på en central plats som har 19-åriga tjejer i personalen på timmar, även för högt kvalificerade tjänster.

Livets hårda skola-idioterna och alla snusförnuftiga boomer-inlägg i tråden fattar inte vad som är på väg att hända.

*
Ni kommer att bli ersatta allihopa era horungar, och då ska jag sitta och skratta och skriva inlägg som:
-Man får flytta dit jobben finns.
-Man får söka fler jobb.
-Man får skriva bättre Cv:n.
-Man får ha bättre erfarenhet.
-Man får helt enkelt skylla sig själv att man studerade X Y Z även på Civilingenjörsnivå.
-Det blir vad man gör det till, man får anpassa sig efter utbud och efterfrågan.
-Att bo i en skokartong och kalla det ett hem, är ett val man gör.

Och TÄNK positivt!
Senast redigerad av Sinnersten 2026-02-26 kl. 13:23.
Citera
2026-02-26, 13:32
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/civilingenjoren-simon-25-har-sokt-drygt-50-jobb-svart-att-njuta

Vad bör Simon göra?

Han får göra som alla andra. Uppfinn en ny batteri-kemi :P
Citera
2026-02-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Flashback briljerar som vanligt.

Nu är det Simons fel att han läst till Civilingenjör med inriktning mot kemi och att han "endast" sökt 50 jobb.
Halva hans avgångsklass står också utan jobb.
När han började sin utbildning hade de flesta äldre redan fått jobb innan utbildningen ens var slut och jag kan lova utan att sett en enda siffra att de kullarna inte suttit på kammaren om kvällarna och sökt 50-3099 jobb.

Det löser sig nog för Simon och hans klasskamrater tillslut.

Några lokförare tex har nyligen stämt sin gamla YH-utbildning då så få kunnat skaffa ett lokförarjobb.

Såhär ser det oftare och oftare ut även i nischade högutbildade branscher.

Det är den trenden man ska spana på och inte på om just Simon är idioten i rummet eller inte.

Och bibliotekarier känner sig lurade. När de påbörjade utbildningen fanns prognoser som utlovade många tjänster framöver; dels kommande pensionsavgångar, dels nytt krav på att skolor ska ha utbildade bibliotekarier. Ett antal år senare, när de är färdigutbildade är de lediga jobben sällsynta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in