2026-02-27, 10:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det var det dummaste jag har hört i hela mitt liv. Ateism innebär bara att man inte tror på Gud. Det innebär inte att man är nazist eller att man har någon annan ideologi.
Ofta så leder det till massmord och katastrofer att inte tro på gud av någon anledning. Kopplingen finns där.
Citera
2026-02-27, 10:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om detta ska vara sant så måste det betyda att de styrande och överklassen inte trodde på det själva och visste att det var falskt. Låter som en ganska massiv konspiration. Blir nog svårt att hålla en sån hemlighet i 2000 år.
Nja, systemet hade nog det ursprunget, men senare generationer blev uppfostrade i systemet och med att misshandla sina slavar, eller att slaveri var en normal tillvaro, godkänd av herren, som man fick acceptera som enkel och fattig människa. Traditionerna blev väldigt starka när det inte fanns något alternativ. Men du kan bli fri från allt detta i dag. Tack vare ateismen, som är den verkliga frälsningen och räddningen från ondska och tyranni.
Citera
2026-02-27, 10:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ofta så leder det till massmord och katastrofer att inte tro på gud av någon anledning. Kopplingen finns där.
Som att religionerna aldrig har lett till några motsättningar och krig?
Citera
2026-02-27, 10:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nja, systemet hade nog det ursprunget, men senare generationer blev uppfostrade i systemet och med att misshandla sina slavar, eller att slaveri var en normal tillvaro, godkänd av herren, som man fick acceptera som enkel och fattig människa. Traditionerna blev väldigt starka när det inte fanns något alternativ. Men du kan bli fri från allt detta i dag. Tack vare ateismen, som är den verkliga frälsningen och räddningen från ondska och tyranni.
Låter som en ganska okunnig teori, i alla fall om du pratar om kristendom. Kristendomens ursprung är något som studeras av många historiker, vissa har lagt hela sina liv på det. Vad jag vet så är det ingen som förespråkar den här 'maktkonspirations' ursprunget. Det finns ingen data som stödjer det, tvärtemot verkar det i princip omöjligt, något som nästan alla historiker håller med om är att jesus följare trodde själva att de såg honom levande efter han blev korsfäst. Även ateistiska, men de menar att de såg "visioner", vad det nu skulle betyda.
Citera
2026-02-27, 10:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Som att religionerna aldrig har lett till några motsättningar och krig?
Innan upplysningen hade mänskligheten aldrig sett hemskheter på samma skala som de två världskrigen, kommunistsoviet, maokina m.m.
De var katastrofer på en ny nivå, och ett direkt resultat av upplysningen. Men visst fanns det krig innan också.
Citera
2026-02-27, 10:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Är inte alla moderna svenskar barmhärtiga, såväl ateister som kristna? Vi praktiserar inte järnålderns straffsatser som att fästa kriminella på kors och dylikt. Vad behöver vi då kristendomen till, egentligen?
Inte alla ateister och kristna är barmhärtiga och budskapet vänder sig till de som behöver höra det.

»Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda; ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder. — Matteus 7:1-2
Citera
2026-02-27, 13:54
Medlem
Citat:
"Of these NDEs, there were 287 NDEs that had OBEs with sufficient information to allow objective determination of the reality of their descriptions of their observations during the OBEs. Review of the 287 OBEs found that 280 (97.6%) of the OBE descriptions were entirely realistic and lacked any content that seemed unreal."

97.6% Av beskrivningarna stämde med verkligheten. Det verkar kontrollerat enligt din definition. Frågan är bara vad du räknar som kontrollerat exakt.
Ja och detta är som sagt inte ett kontrollerat test, utan en samling berättelser.
Citera
2026-02-27, 13:59
Medlem
Citat:
Okej, vi vänder på det, vad för bevis hade krävts för att du skulle tro på gud? kan du ge ett exempel på något som hade övertygat dig?

Om man exempelvis hade kunnat visa att bön till guden ger mätbara resultat eller något verifierat s.k mirakel. Och då menar jag att man faktiskt kan visa under kontrollerade förhållanden att naturlagar bryts.
Citera
2026-02-27, 14:06
Medlem
Citat:
Här säger du ju rakt ut att det inte är kompatibelt med din förståelse av världen, och att det är en faktor i din slutsats.

Påståenden som strider mot grundläggande fakta inom hela forskningsfält (som i fallet med upplevelser som inte sker i hjärnan), är per definition inkompatibelt med vår förståelse av hur världen fungerar.
Det har inget med mina personliga övertygelser att göra.
Jag försökte förklara att det är en EXTREM skillnad mellan ett sådant påstående och påståenden om vad man har ätit till frukost, som du pinsamt nog verkar tycka är jämförbart.

Är det verkligen så konstigt att man vill ha mycket starka bevis för att tro på påståenden som omkullkastar hela vetenskapen? Klart inte anekdoter är tillräckligt.
Citera
2026-02-27, 14:26
Medlem
Citat:
Enligt mig är det sjukt att antyda att man vet bättre och är godare än gud.
Om vi ska utgå ifrån vad som står i bibeln så är även de mest brutala diktatorerna godare än Gud.
Hur kan du påstå att en karaktär som begått både massmord och folkmord, är god?
Hur kan en gud som sanktionerat slaveri vara god?
Citera
2026-02-27, 17:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Om man exempelvis hade kunnat visa att bön till guden ger mätbara resultat eller något verifierat s.k mirakel. Och då menar jag att man faktiskt kan visa under kontrollerade förhållanden att naturlagar bryts.
Newtons formuleringar av naturlagar bröts genom Einsteins formuleringar och under kontrollerade former.
Citera
2026-02-27, 17:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Som jag skrev, detta kan omöjligen vara en bluff. Ingen illusionist kan skapa detta, hologram fanns inte år 1968, och inte ens ett hologram skulle kunna skapa detta antagligen. Det är inte en illusion.

Om det var någon typ av illusion skulle den varit avslöjad efter 10 minuter, illusioner håller inte i 360 vinklar, bevittnade av miljoner människor under flera år.

Jag har ju redan diskuterat detta med dig, men du hävdar fortfarande samma som tidigare.

Som jag påpekade tidigare så kan man ha använt sig av en "marionettdocka" av hönsnät och prismor.

Det viktiga här är ju det faktum att även om det gjordes undersökningar så fick ingen ta sig upp på taket och undersöka på plats, vilket ju omedelbart låter väldigt misstänkt.

Om man dessutom betänker att Egypten vid den här tiden var en polisstat under undantagstillstånd, är det inte långsökt att tänka sig att en sådan riggning skulle kunna skötas utan att allmänheten fick insyn.

Utöver denna mekaniska möjlighet som det inte alls tog lång tid att fundera ut, så finns det teorier om seismiska förklaringar och andra förklaringar som skeptiker och forskare har lagt fram, till exempel "Peppers spöke", som har använts som visuellt trick sedan 1800-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peppers_sp%C3%B6ke

Om det fungerade på en teaterscen, så skulle det kunna fungera på ett tak också.

Alltså, genom att vinkla en glasskiva (eller en genomskinlig plastfilm) i 45 grader mot publiken och belysa ett objekt som befinner sig dolt för betraktaren, kan man få en "spöklik", transparent gestalt att sväva i luften.

Om man hade en rigg på taket med dolda ljuskällor och en vinklad glaspanel, skulle man kunna projicera en gestalt som ser ut att sväva ovanför kupolerna. Det förklarar också varför vissa hävdat att gestalten såg "platt" eller genomskinlig ut.

Och, som jag skrev, det som verkligen tyder på att det faktiskt var en illusion är just det faktum att ingen tilläts undersöka "fenomenet" på plats på taket.

Varför tror du att man förhindrade att någon kunde undersöka på taket? Jo, man ville inte att någon skulle hitta vad som faktiskt fanns på taket.

Om fenomenet faktiskt vore en "andlig gestalt" som svävade i luften, borde det inte ha funnits någon anledning att hindra en expert från att undersöka taket och till och med kanske se gestalten på nära håll för att bevisa dess icke-fysiska natur. Att man istället valde total isolering av taket är det starkaste indiciet på att det fanns något fysiskt där – en marionett, en projektoryta eller en spegelrigg – som inte tålde dagsljus eller nära granskning.
Senast redigerad av Smeso 2026-02-27 kl. 17:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in