2026-02-27, 07:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Att otroligt många människor kan bli manipulerade eller lurade av bluffmakare finns det gott om exempel på. Eller anser du att det är bevisat att Hitler och Stalin hade rätt, eftersom miljontals tyckte det en gång i tiden?
Om du tittar djupare på händelsen så inser du att det omöjligen kan vara en bluff, men det kräver att du faktiskt bryr dig. Om man inte bryr sig om sanning kan man kalla vad som helst vad man vill men de som älskar sanning vägrar att sänka sig till den nivån. Det enda som kan rädda dig är sanningen.
Citera
2026-02-27, 07:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kan du vara mer detaljerad? hur skapades bluffen?
Som sagt, i "bildbevisen" tycker jag att det ut som elektriskt ljus från lampor och kanske någon typ av scenografi i tyg eller liknande. Exakt hur det skapades kan inte jag veta men ser inga konstigheter med att det skulle gå att skapa en sådan illusion. Om man jämför med vad världens bästa illusionister har lyckats med inför publik som också kan ge vittnesmål och berätta om vad de "såg". Det bevisar dock inte att man faktiskt kan trolla bort stora föremål. Det förstår du också?
Citera
2026-02-27, 08:00
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Gud vill ha vänner, inte slavar. Han vill att vi ska söka upp honom, för att bli hans vänner. Därför är bevisen begränsade i skala.
Då är jag inte intresserad av det.
Citera
2026-02-27, 08:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Som sagt, i "bildbevisen" tycker jag att det ut som elektriskt ljus från lampor och kanske någon typ av scenografi i tyg eller liknande. Exakt hur det skapades kan inte jag veta men ser inga konstigheter med att det skulle gå att skapa en sådan illusion. Om man jämför med vad världens bästa illusionister har lyckats med inför publik som också kan ge vittnesmål och berätta om vad de "såg". Det bevisar dock inte att man faktiskt kan trolla bort stora föremål. Det förstår du också?
Som jag skrev, detta kan omöjligen vara en bluff. Ingen illusionist kan skapa detta, hologram fanns inte år 1968, och inte ens ett hologram skulle kunna skapa detta antagligen. Det är inte en illusion.

Om det var någon typ av illusion skulle den varit avslöjad efter 10 minuter, illusioner håller inte i 360 vinklar, bevittnade av miljoner människor under flera år.
Citera
2026-02-27, 08:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Då är jag inte intresserad av det.
Om du visste med 100% säkerhet att gud fanns, hade du älskat honom?
Citera
2026-02-27, 08:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Om du tittar djupare på händelsen så inser du att det omöjligen kan vara en bluff, men det kräver att du faktiskt bryr dig. Om man inte bryr sig om sanning kan man kalla vad som helst vad man vill men de som älskar sanning vägrar att sänka sig till den nivån. Det enda som kan rädda dig är sanningen.
Om du hade brytt dig hade du försökt övertyga mig med mer konkreta bevis.

Finns det t.ex något specifikt foto som enligt dig endast kan förklaras med Gud/Jesus/Heliga andar och att ingen annan förklaring är möjlig? Skicka direktlänk till fotot med din motivering till varför du tycker det.

Det är inte övertygande och helt fruktlöst från din sida att jag själv ska börja forska på något som jag är 99,9999% säker på att det inte kan leda mig till något intressant eller betydelsefullt. Det kommer aldrig att inträffa.
Citera
2026-02-27, 08:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du hade brytt dig hade du försökt övertyga mig med mer konkreta bevis.

Finns det t.ex något specifikt foto som enligt dig endast kan förklaras med Gud/Jesus/Heliga andar och att ingen annan förklaring är möjlig? Skicka direktlänk till fotot med din motivering till varför du tycker det.

Det är inte övertygande och helt fruktlöst från din sida att jag själv ska börja forska på något som jag är 99,9999% säker på att det inte kan leda mig till något intressant eller betydelsefullt. Det kommer aldrig att inträffa.
Det handlar inte om ett enskilt foto, det handlar om helheten. Att förklara endast 1 foto kan bli svårt men kanske möjligt, ett foto tillsammans med miljoner vittnesmål är någonting helt annat. Det handlar om att söka efter den bästa förklaringen till alla fakta, och där har sekularism ett riktigt problem.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det där ser ut som en bluff. Jag ser elektriskt ljus. Det är ju inte något övernaturligt. Och även om detta hade varit något mystiskt och oförklarligt kan man tänka sig flera andra förklaringar än "Gud". Så nej, tecknen måste vara något mycket tydligare, och något som jag själv kan bevittna. Berättelser och några gryniga foton duger inte.

Om du såg Östersjön dela sig och alla i Sverige kunde torrskodda gå över till Estland? Som i fallet med Moses och delandet av Röda havet.
Det har alltid varit tydligt när Gud har visat sig, t.ex. den gången som Baal ställdes mot Jehova:

"Ge oss nu två ungtjurar, och låt dem välja den ena åt sig. De får stycka den och lägga den på veden, men de får inte tända eld. Den andra tjuren gör jag i ordning och lägger på veden, utan att tända eld. Sedan anropar ni er gud och jag anropar Herren(Jehova); den som svarar med eld, han är Gud.« Folket sade ja till förslaget.

Då vände sig Elia till baalsprofeterna. »Välj ut en av tjurarna och gör i ordning den«, sade han. »Ni får börja, ni är flest. Anropa er gud, men tänd inte någon eld.« Då tog de den tjur de hade fått och gjorde i ordning den. Sedan åkallade de Baal oavbrutet från morgonen ända till middagstiden: »Baal, svara oss!« Men det kom inget ljud och inget svar.

Då började de hoppa kring altaret som de hade rest. Vid middagstiden hånade Elia dem. »Ropa högre!« sade han. »Han är ju gud, men han har väl sitt att sköta, han kan ha gått avsides eller vara ute i något ärende. Kanske han sover och måste vakna först!« De ropade ännu högre och sargade sig med knivar och spjut som de brukade, så att blodet flöt. Hela eftermiddagen fortsatte de i profetisk extas, ända till tiden för matoffret. Men det kom inget ljud, inget svar, inget tecken.

Elia kallade nu till sig folket, och de samlades omkring honom. Då satte han åter i stånd Herrens(Jehovas) altare, som hade rivits ner. Han tog tolv stenar, lika många som Jakobs söners stammar, Jakob till vilken Herren(Jehova) sade: »Ditt namn skall vara Israel.« Av stenarna byggde Elia ett altare åt Herren(Jehova), och runt omkring altaret lät han gräva ett dike, djupt och brett som ett stort sädesmått.

Han staplade veden, styckade tjuren och lade den ovanpå veden. Därefter sade han: »Fyll fyra krukor med vatten och häll över offret och över veden.« Sedan sade han: »En gång till!« och därpå: »Ännu en gång!« och de gjorde som han sade. Vattnet rann ner runt om altaret, och även diket fyllde han med vatten.

När tiden för matoffret var inne trädde profeten Elia fram och bad: »Herre(Jehova), Abrahams, Isaks och Israels Gud, låt det i dag bli uppenbart att du är Gud i Israel, att jag är din tjänare och att det är på din befallning jag har gjort allt detta. Svara mig, Herre(Jehova), svara mig, så att detta folk inser att det är du, Herre(Jehova), som är Gud och att det är du som har vänt deras hjärtan bort från dig.«

Då slog Herrens(Jehovas) eld ner och förtärde offret och veden, stenarna och jorden och slickade upp vattnet i diket.
" (1 Kungaboken 18:23-35 Bibel2000)

Om du hade bevittnat detta, hade du trott på Jehova?

Jag själv tror inte på alla dessa vaga tecken som dyker upp på internet kommer från Gud, det är i så fall från falska frälsare och falska profeter:

"Om ni då får höra: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda." (Matt 24:23-24 Bibel2000)

Speciellt nu när man kan använda AI så kommer nog fler sådana påståenden, så man kan inte längre lita på vad man ser på videor.
Citera
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Som jag skrev, detta kan omöjligen vara en bluff. Ingen illusionist kan skapa detta, hologram fanns inte år 1968, och inte ens ett hologram skulle kunna skapa detta antagligen. Det är inte en illusion.

Om det var någon typ av illusion skulle den varit avslöjad efter 10 minuter, illusioner håller inte i 360 vinklar, bevittnade av miljoner människor under flera år.
Det är omöjligt att ta ställning till trovärdigheten i miljontals "vittnesmål" eller ens möjligt att kontrollera att det skulle finnas så många vittnesmål. Det är ju bara ett påstående som du har läst någonstans. Du vet ju inte om det är 100% sant egentligen.
Citera
2026-02-27, 08:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Om du visste med 100% säkerhet att gud fanns, hade du älskat honom?
Nej, vad finns det att älska? Gud kan tydligen göra vad som helst i universum, men ändå låter han miljontals små barn svälta och dö i cancer. Din "Gud" framstår ju faktiskt som en sadistisk psykopat. Han har ju snarast förtjänat vår avsky.
Citera
2026-02-27, 08:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag själv tror inte på alla dessa vaga tecken som dyker upp på internet kommer från Gud, det är i så fall från falska frälsare och falska profeter:

"Om ni då får höra: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda." (Matt 24:23-24 Bibel2000)

Speciellt nu när man kan använda AI så kommer nog fler sådana påståenden, så man kan inte längre lita på vad man ser på videor.
Our lady of zeitoun är faktiskt bekräftat som ett mirakel av kyrkan. Egyptiska regeringen också. Vet inte om du referrerade till just zeitoun när du skrev vagt, för det är långt ifrån det.
Citera
2026-02-27, 08:15
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det handlar inte om ett enskilt foto, det handlar om helheten. Att förklara endast 1 foto kan bli svårt men kanske möjligt, ett foto tillsammans med miljoner vittnesmål är någonting helt annat. Det handlar om att söka efter den bästa förklaringen till alla fakta, och där har sekularism ett riktigt problem.
Hur vet du att dessa vittnesmål finns och/eller hur vet du att de inte blev lurade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in