Citat:
Ursprungligen postat av
ConstantVigilance
Vill vädra lite och undrar hur det är hos andra.
Jag blir väldigt frustrerad över arbetskultur på min arbetsplats. Kontorsjobb inom it, systemutveckling. Jag går till saken direkt. Här är några grejer jag stör mig mycket på.
Aldeles för mycket småprat på möten. Mötets början dröjer alltid med 5 minuter för folk sitter och pratar om väder, mest gnäller, pratar om massa ointressanta saker, typ bullar, roliga hattar som de har o sig idag igen substans egentligen, känns mest som social teater, för att visa sig inför andra, ta plats. Och sånt händer under möten också, det går lätt ur spår, vi håller oss inte strikt till saken. Ibland känns det som slöseri med tid, man kunde vara produktiv stället.
Dålig möteskultur är vanligt i Sverige. Du kan själv påverka möteskulturen genom att alltid be om en agenda när du blir inbjuden. Så fort det finns en nedskriven agenda brukar möten alltid bli bättre.
Den sociala biten får du acceptera även om du själv inte trivs med den. Inom IT finns det många som är på spektrumet och som tycker att det sociala är jobbigt, men för de som inte har aspbergers så är det sociala pratet viktigt för att samarbetet ska fungera. Du tar själv upp att du känner det som social teater och verkar inte riktigt förstå att det är precis vad det är. Och ska vara. Spela fem minuter social teater i början av mötet och du kommer att få bättre resultat av dina möten. Du kan inte vinna över Ender-draken i Minecraft på en gång utan måste grinda lite först.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConstantVigilance
Inga tydliga spelregler, allt är luddigt, mjukt, anpassat. Man ska läsa av rummet, känna av stämningen, va försiktig med åsikter, kritik, feedback. Det pratas om att man ska visst ifrågasätta men i praktiken är det inte så. Helst ska man vara tyst för att inte skapa friktion. Allt ska vara lugnt, fin fasad.sla hållas. Dubbelmoral.
Det här låter som en kvinnlig arbetsplats eller där kvinnliga ideal styr. Chefen är konflikträdd. Det finns flera sätt att bemöta situationen. Ett sätt är att ta upp behovet av spelregler med chefen i ett privat möte. Det är i så fall viktigt att du formulerar dig utifrån ditt behov, inte som kritik att chefen skulle göra fel. Om du låter chefen hjälpa dig så är det inga problem men om du försöker styra chefen så får du en konflikt.
Om du vill se det som social teater så kan du läsa av rummet och lära dig navigera i den luddiga och mjuka miljön. Du kommer att upptäcka att kritiken och ifrågasättandet finns där men inlindad i bomull för att inte vara så vass. De som är lyhörda kommer att veta när de fått kritik ändå.
Eftersom du jobbar med IT och vi därför kan utgå ifrån att många kollegor ligger på spektrumet så är det bäst för alla om chefen blir tydligare och rakare med spelregler och hjälper alla att få komma till tals med ifrågasättanden utan att det blir konflikter. Men det är svårt att byta chef (om man inte byter jobb)
Citat:
Ursprungligen postat av
ConstantVigilance
En gång sa min chef något i stil med att min kollega är inte redo för kritik, att hon är hyperkänslig och uppfattar inte saker som vi. Det låter som allt ska anpassas, att det inte finns tydliga krav och regler, att vissa kan slippa ansvar. Vilket är vansinnigt i mina ögon. Det är ju jobb och man ska vara professionell och följa vissa regler.
Det låter som att din chef försöker anpassa sig efter behovet hos en känslig kollega och det är väl en bra sak. Om du själv lyckas förklara för din chef vilka behov du har så kommer säkert chefen att försöka anpassa sig till dina behov också. Du har helt rätt i att på jobbet ska man vara proffs och följa regler. Allt annat är ett misstag av din chef. Men att anpassa sig till anställdas behov är bra också, så länge det går att förena med detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConstantVigilance
Sen sitter vi och lyssnar på samma kollega på raster när hon pratar om sina allergier, mat intoleranser, magproblem. Jag är trött att lyssna på allt det här gång på gång. Hälsoproblem vill man ju inte skylta med kam jag tänka mig. Annars låter det som att hon söker sympati och uppmärksamhet.
Det låter verkligen som att hon söker sympati och uppmärksamhet, och det är ju ett starkt mänskligt behov. Du kan väl bjuda till och ge henne lite? "Du kämpar verkligen på, Karro. Vi tycker om dig och finns alltid här för dig, det vet du." En sån mening kanske räddar hela hennes vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConstantVigilance
Sen har vi team aktiviteter (spel) som är frivilliga, men om man missar dem för ofta så anses man vara osocial och inte team orienterad. Och vi ska spela på arbetstiden! Jag förstår verkligen inte sånt.
Här kommer det igen att du inte förstår varför kollegorna vill ägna sig åt rent sociala aktiviteter som inte är programmering. De kanske har det behovet? Du kan tänka på det sociala spelet som vilket dataspel som helst. För att de andra karaktärerna ska vilja besöka netherworld med dig och besegra Ender-draken tillsammans så vill de göra lite andra quests med dig först. De vill förstå hur du reagerar i olika situationer och "lära känna dig" innan du får vara med i deras team/guild.
Att ni får spela på arbetstid kan man nog tolka som att arbetsgivaren sätter ett mycket stort värde på social samverkan och team-känsla. Det låter som något många tänker på som ett lyxigt privilegium och inte ett krångligt straff. Om du ger chefen förslag på andra teambyggande aktivitieter som du själv gillar så kan ni säkert göra sånt istället också.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConstantVigilance
Jag vill gärna veta hur är det hos er, speciellt inom systemutveckling, it, i era team, it bolag.
Är det så allmänt just i Sverige eller har jag hamnat i fel miljö?
Konflikträdslan är vanlig, möten fungerar ofta som skit, men det sociala spelet är väldigt vanligt i Sverige på alla arbetsplatser.
Om du inte tycker att chefen gör rätt så är min rekommendation att du byter chef eller byter jobb om du måste för att byta chef. Det finns forskning på att det viktigaste som finns för att trivas på ett jobb är kollegor och en bra chef. Det är viktigare för välmåendet än själva arbetet till och med.