2026-02-25, 20:21
Medlem
Vill vädra lite och undrar hur det är hos andra.

Jag blir väldigt frustrerad över arbetskultur på min arbetsplats. Kontorsjobb inom it, systemutveckling. Jag går till saken direkt. Här är några grejer jag stör mig mycket på.

Aldeles för mycket småprat på möten. Mötets början dröjer alltid med 5 minuter för folk sitter och pratar om väder, mest gnäller, pratar om massa ointressanta saker, typ bullar, roliga hattar som de har o sig idag igen substans egentligen, känns mest som social teater, för att visa sig inför andra, ta plats. Och sånt händer under möten också, det går lätt ur spår, vi håller oss inte strikt till saken. Ibland känns det som slöseri med tid, man kunde vara produktiv stället.

Inga tydliga spelregler, allt är luddigt, mjukt, anpassat. Man ska läsa av rummet, känna av stämningen, va försiktig med åsikter, kritik, feedback. Det pratas om att man ska visst ifrågasätta men i praktiken är det inte så. Helst ska man vara tyst för att inte skapa friktion. Allt ska vara lugnt, fin fasad.sla hållas. Dubbelmoral.

En gång sa min chef något i stil med att min kollega är inte redo för kritik, att hon är hyperkänslig och uppfattar inte saker som vi. Det låter som allt ska anpassas, att det inte finns tydliga krav och regler, att vissa kan slippa ansvar. Vilket är vansinnigt i mina ögon. Det är ju jobb och man ska vara professionell och följa vissa regler.

Sen sitter vi och lyssnar på samma kollega på raster när hon pratar om sina allergier, mat intoleranser, magproblem. Jag är trött att lyssna på allt det här gång på gång. Hälsoproblem vill man ju inte skylta med kam jag tänka mig. Annars låter det som att hon söker sympati och uppmärksamhet.

Sen har vi team aktiviteter (spel) som är frivilliga, men om man missar dem för ofta så anses man vara osocial och inte team orienterad. Och vi ska spela på arbetstiden! Jag förstår verkligen inte sånt.

Jag vill gärna veta hur är det hos er, speciellt inom systemutveckling, it, i era team, it bolag.

Är det så allmänt just i Sverige eller har jag hamnat i fel miljö?
Citera
2026-02-25, 20:38
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConstantVigilance

Jag blir väldigt frustrerad över arbetskultur på min arbetsplats. Kontorsjobb inom it, systemutveckling. Jag går till saken direkt. Här är några grejer jag stör mig mycket på.

Aldeles för mycket småprat på möten. Mötets början dröjer alltid med 5 minuter för folk sitter och pratar om väder, mest gnäller, pratar om massa ointressanta saker, typ bullar, roliga hattar som de har o sig idag igen substans egentligen, känns mest som social teater, för att visa sig inför andra, ta plats. Och sånt händer under möten också, det går lätt ur spår, vi håller oss inte strikt till saken. Ibland känns det som slöseri med tid, man kunde vara produktiv stället.

Inga tydliga spelregler, allt är luddigt, mjukt, anpassat. Man ska läsa av rummet, känna av stämningen, va försiktig med åsikter, kritik, feedback. Det pratas om att man ska visst ifrågasätta men i praktiken är det inte så. Helst ska man vara tyst för att inte skapa friktion. Allt ska vara lugnt, fin fasad.sla hållas. Dubbelmoral.

En gång sa min chef något i stil med att min kollega är inte redo för kritik, att hon är hyperkänslig och uppfattar inte saker som vi. Det låter som allt ska anpassas, att det inte finns tydliga krav och regler, att vissa kan slippa ansvar. Vilket är vansinnigt i mina ögon. Det är ju jobb och man ska vara professionell och följa vissa regler.

Sen sitter vi och lyssnar på samma kollega på raster när hon pratar om sina allergier, mat intoleranser, magproblem. Jag är trött att lyssna på allt det här gång på gång. Hälsoproblem vill man ju inte skylta med kam jag tänka mig. Annars låter det som att hon söker sympati och uppmärksamhet.

Sen har vi team aktiviteter (spel) som är frivilliga, men om man missar dem för ofta så anses man vara osocial och inte team orienterad. Och vi ska spela på arbetstiden! Jag förstår verkligen inte sånt.

Jag vill gärna veta hur är det hos er, speciellt inom systemutveckling, it, i era team, it bolag.

Du låter fokuserad, driven och högpresterande i rätt miljö. Sök dig vidare till ett företag i spetsen av den utveckling som du vill jobba med. Testa på, kanske är det något för dig?
Citera
2026-02-25, 20:44
Medlem
Känns det som nåt du har möjlighet att påverka?

Nä, tänkte väl det. Fel ställe för dig helt enkelt.
Citera
2026-02-25, 20:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2026-02-25, 22:34
Medlem
fittfrossas avatar
Funderat på att jobba hemifrån? Då slipper du väl sånt fluff och kan i praktiken jobba färre timmar och ändå få lika mycket gjort låter det som.

Det låter ju dock so att du helre jobbar än slappar, och då kanske det är bättre att byta jobb eller till och med starta eget.
Citera
2026-02-25, 23:14
Medlem
mikaelss avatar
Sök dig vidare.
Ett högpresterande konsultbolag som inte håller på med sån skit.
Låter som nåt kommunalt elände, lämna.
Citera
2026-02-26, 00:05
Medlem
Du borde söka dig till cybersäkerhet. Skydda Sveriges mjukvara.
Citera
2026-02-26, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Sök dig vidare.
Ett högpresterande konsultbolag som inte håller på med sån skit.
Låter som nåt kommunalt elände, lämna.
Mitt i prick! Fast ännu värre, det är statligt.
Har du några exempel på högpresterande konsultbolag, inte nödvändigtvis namn men vägvisare, vad ska jag lägga märke till när jag söker?
Citera
2026-02-26, 05:57
Medlem
Allmänt låter det ju att jag bara hamnat i fel miljö enligt er. Det ger hopp.
Kan tyvärr inte byta jobb rakt upp och ner nu, det är mitt första jobb inom systemutveckling, behöver nog mer erfarenhet.
Citera
2026-02-26, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfrossa
Funderat på att jobba hemifrån? Då slipper du väl sånt fluff och kan i praktiken jobba färre timmar och ändå få lika mycket gjort låter det som.

Det låter ju dock so att du helre jobbar än slappar, och då kanske det är bättre att byta jobb eller till och med starta eget.
Jobbar hybrid, och alla möten är på Teams.
Men fluff på lunchraster och fika kan man slippa till hälften iallafall.
Citera
2026-02-26, 07:59
Medlem
gargamel-jonass avatar
Hur ser könsfördelningen ut på arbetsplatsen?
Citera
2026-02-26, 08:07
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConstantVigilance

Låt mig gissa... En arbetsplats full av kvinnor i trettioårsåldern?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in