2026-02-27, 08:34
Medlem
Jag tror inte Ribom och Hagström grät sig till några startplatser

Hagström hade mycket bättre resultat än Ribom. Det var en fullständigt given uttagning och det märkliga här var att man var så dåliga kommunikativt vilket skapade en konstig situation. Att utsätta åkarna för massa stress bara för att skapa ”spänning för media” är oförlåtligt.

På 10km är det uppenbart att man var överdrivet orolig för att bränna ut Jonna inför stafetten eller skapa en situation liknande 2023. Vi får inte glömma bort 2022 heller där man försökte få in Kalla i stafetten via något H2H mot Ribom på 10km vilket körde slut på bägge.

Att peta Svahn på femmilen kändes som ett direkt felaktigt beslut även om man kan ha förståelse för att de gissade att hon skulle varit så pass sänkt att Ribom vore ett bättre alternativ.

Att man skickat hem åkare som Ilar, Anger, Dahlqvist inför femmilen och sprintåkare efter sprinten tycker jag var rätt. Felet är att man skickar hem Svahn som ville köra. Att vi isåfall ändå bara skulle ställt upp med 3 åkare när 2 strukit sig precis innan är helt ok. Vi hade inte behövt tvinga dit någon som inte ville åka det hade inte sett bra ut det heller
Citera
2026-02-27, 09:51
Medlem
katws avatar
Det enklaste och ärligaste mot Ribom hade varit att från början säga: Du är förstereserv i både sprint och distansloppen. När OS startade hade hon inte resultaten med sig för att kunna peta någon från något lopp egentligen.
Senast redigerad av katw 2026-02-27 kl. 09:53.
Citera
2026-02-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det enklaste och ärligaste mot Ribom hade varit att från början säga: Du är förstereserv i både sprint och distansloppen. När OS startade hade hon inte resultaten med sig för att kunna peta någon från något lopp egentligen.

Nu var det ju precis så den hade gjort med. Emma visste flera veckor innan os att hon var reserv till sprinten. Har hon berättat senare i intervjuer.
Citera
2026-02-27, 11:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenhedwig
Nu var det ju precis så den hade gjort med. Emma visste flera veckor innan os att hon var reserv till sprinten. Har hon berättat senare i intervjuer.

Jag menar ju mer som en helhet här. Bättre från ledningens sida att vara rak från början.
Citera
2026-02-27, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Bara för att Thomson är Riboms tränare så behöver inte det betyda att uttagningen av Ribom till femmilen var felaktig (om man ser till hennes resultat). Och Ribom lackade inte ur när hon blev petad till sprinten utan hon bet ihop och stannade kvar.

Jag är inte så förvånad att Svahn åkte hem. Hon verkar ju vara en vrångskalle som inte accepterar att saker inte alltid blir som hon tänkt sig. En typisk Anders Limpar-typ som sprider dålig stämning om denne blir petad.
Citera
2026-02-27, 11:21
Medlem
Är det nån som på riktigt tror Ilar kan ta totalen? HAHA!
Diggins i pissform tar hem det före Moa.
Citera
2026-02-27, 11:28
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenhedwig
Ok, om det nu var så att Emma och Johanna visste långt i förväg hur uttagningarna såg ut så är det väl beslutet att ”vilja skapa spänning och intresse i media” genom att inte kommunicera uttagningarna officiellt utåt som fått negativa konsekvenser och kan ifrågasättas. Emma och Johanna fick under lång tid ’jobbiga frågor’ om uttagningarna och, får man förmoda, var då belagda med munkavle från landslagsledningen.
Känns som denna mediala taktik i så fall mest skapade spänning på fel ställen…
Citera
2026-02-27, 11:57
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Ok, om det nu var så att Emma och Johanna visste långt i förväg hur uttagningarna såg ut så är det väl beslutet att ”vilja skapa spänning och intresse i media” genom att inte kommunicera uttagningarna officiellt utåt som fått negativa konsekvenser och kan ifrågasättas. Emma och Johanna fick under lång tid ’jobbiga frågor’ om uttagningarna och, får man förmoda, var då belagda med munkavle från landslagsledningen.
Känns som denna mediala taktik i så fall mest skapade spänning på fel ställen…

Johanna fick beskedet direkt efter touren att hon kommer få starta i sprinten, men ombads hemlighålla det av ledningen. Emma tolkar jag det som har fått beskedet långt senare att hon enbart är tilltänkt som reserv.
Citera
2026-02-27, 14:58
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Jag tror inte alls på det här med kompensationsuttagningar som många spekulerar kring. Jag tror att ledningen talar sanning när dom petade Jonna från intervallstarten med motiveringen att dom menade på att hon haft tuffa lopp och ville spara henne till stafetten. Det går i linje med hur man tänkt i tidigare mästerskapsuttagningar, Planica exempelvis där dom petade Jonna för att hon gjorde ett sämre lopp än Maja i intervallstarten.
Istället valde man att göra det enkelt för sig med en massa tramsiga svepskäl som ”sliten efter lopp” för att man är för fega att använda sig av magkänsla och fingertoppskänsla. Petningen av Linn blir jag inte heller klok på.

Att Ribom ska ha gråtit sig till nån startplats köper jag inte för fem öre. Hon hade sprinten som huvudmål, och den blev hon petad från. Trots ett fint lopp i intervallstarten verkade hon inte särskilt glad efteråt i intervjuerna. Jag tror mycket är för den bristande kommunikationen där man inte varit öppen och ärlig med henne inför mästerskapet.
Jag tror inte nån gråtit sig till/krävt nån startplats, men det kan ju bli en form av kompensationsuttagning genom att Byström har dåligt samvete / tycker synd om / ... vad det nu är som gör att han tar ut Emma istället för Maja som är nr 5 efter Frida, Ebba, Jonna och Ilar på 10 km skate. Eller har Maja fått frågan och tackat nej? Varför skulle hon gjort det? Hon var nog inte första reserv till stafetten och allt tyder väl på att man bestämt sig för Jonna och Linn i teamsprint? Skulle Maja stå över 10 km för att vara pigg som reserv i ett lopp fyra dagar senare? Eller var Linn aldrig tilltänkt till teamsprint?
Citera
2026-02-27, 15:05
Medlem
katws avatar
Calle är sjuk och Frida avstår sprinten men kör skiathlonen.
Citera
2026-02-27, 15:18
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tror inte nån gråtit sig till/krävt nån startplats, men det kan ju bli en form av kompensationsuttagning genom att Byström har dåligt samvete / tycker synd om / ... vad det nu är som gör att han tar ut Emma istället för Maja som är nr 5 efter Frida, Ebba, Jonna och Ilar på 10 km skate. Eller har Maja fått frågan och tackat nej? Varför skulle hon gjort det? Hon var nog inte första reserv till stafetten och allt tyder väl på att man bestämt sig för Jonna och Linn i teamsprint? Skulle Maja stå över 10 km för att vara pigg som reserv i ett lopp fyra dagar senare? Eller var Linn aldrig tilltänkt till teamsprint?

Jag tror att Maja var tilltänkt till teamsprint rätt länge och att man då valde att vila Maja i intervallstarten, men efter stafetten när det stod klart vilken form Linn hade så valde man henne istället. Nu blev hon ju sjuk så det blev Maja iallafall. Maja sa ju även innan mästerskapet att sprint och teamsprint var det hon helst ville åka, tror faktiskt inte hon var så intresserad av varken skiathlon eller 10km om frågan kommit.
Citera
2026-02-28, 13:21
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Varför Lisa Ingesson ska söndagsåka sig in på en 50:e plats i sprintkvalet kan man undra. Bättre att ge någon annan chansen, varför inte Thelma Falk?
Du skämmer ut dig som vanligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in