2024-08-10, 08:53
Medlem
moshans avatar
Baloo från Djungelboken!
Citera
2026-02-26, 05:54
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

Tintins hund Milou måste också nämnas. Hans mest roliga eskapader sker ofta i alkoholens tecken.

Är milou en hane? Hon är inte en tik?
Citera
2026-02-26, 08:41
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag förstår att man kan tro det, men Milou är en hane:
Citat:
Namnet Milou är på franska ett vanligt smeknamn för Marie-Louise och var smeknamnet för Hergés första flickvän Marie-Louise van Cutsem, men även om det alltså är ett kvinnonamn, är Tintins hund en hanhund.

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Milou
Citera
2026-02-26, 19:22
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Jag förstår att man kan tro det, men Milou är en hane:

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Milou

Puh! För ett kort tag blev jag orolig att jag haft fel i 50 års tid.
Citera
2026-02-26, 19:38
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Puh! För ett kort tag blev jag orolig att jag haft fel i 50 års tid.

På många sidor står det just detta - att Milous namn kommer från en gammal flickvän till Hergé, men att Milou är en hanhund. Jag har fortfarande inte hittat nån ursprunglig källa, så håll andan!

Jag har också alltid tänkt mig att Milou är en kille, men jag har börjat läsa om Tintinalbumen på franska och i Den Mystiska Stjärnan kommer hen (!) iförd en värmande polardräkt, och nu vet jag inte längre.

Skulle en hanhund vara så här stolt? https://postimg.cc/5671NGqN
Citera
2026-02-26, 19:44
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
På många sidor står det just detta - att Milous namn kommer från en gammal flickvän till Hergé, men att Milou är en hanhund. Jag har fortfarande inte hittat nån ursprunglig källa, så håll andan!

Jag har också alltid tänkt mig att Milou är en kille, men jag har börjat läsa om Tintinalbumen på franska och i Den Mystiska Stjärnan kommer hen (!) iförd en värmande polardräkt, och nu vet jag inte längre.

Skulle en hanhund vara så här stolt? https://postimg.cc/5671NGqN

Jag måst erkänna att jag helt sonika tagit för givet att Milou är en hane. Nu måste jag lusläsa äventyren för att se om det finns någon tydlig anspelning på könstillhörigheten.
Citera
2026-02-26, 19:52
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Jag måst erkänna att jag helt sonika tagit för givet att Milou är en hane. Nu måste jag lusläsa äventyren för att se om det finns någon tydlig anspelning på könstillhörigheten.

Finns det nån romantisk scen med Milou???

Både den engelska och den franska sidan om Snowy / Milou hävdar att hunden är av det maskulina könet.
Citera
2026-02-26, 21:16
Medlem
Citat:
Jag vill faktiskt minnas det och att Milou då svansade runt (häpp!) en hund som var feminint tecknad. Men visst, kan lika gärna ha varit en parodi eller nå't, och jag kommer inte alls ihåg vilket album det skulle ha förekommit i.
Citera
2026-02-26, 21:19
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jag vill faktiskt minnas det och att Milou då svansade runt (häpp!) en hund som var feminint tecknad. Men visst, kan lika gärna ha varit en parodi eller nå't, och jag kommer inte alls ihåg vilket album det skulle ha förekommit i.

Jag har också ett vagt minne av detta, men har känslan av att det kunde röra sig om en katt...
Citera
2026-02-26, 21:22
Medlem
bogerts avatar
Guran i Fantomen är bra lustig
Citera
2026-02-26, 21:22
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Både den engelska och den franska sidan om Snowy / Milou hävdar att hunden är av det maskulina könet.

Inte som jag kan erinra mig men jag gör å andra sidan inte anspråk på att vara i besittning av något hästminne.

Däremot träffade jag rätt på en gång när det gäller könstillhörigheten. I "Plan 714 till Sydney" på sidan 6, där Milou bitit av kopplet och smitit iväg på flygplatsen, säger Tintin "Borta! Han gillar inte koppel" och i rutan efter "Vart tusan har han tagit vägen?".

Detta alltså från den äldre översättningen av Allan & Karin Janzon. För att vara extra noga jämförde jag även med nyöversättningen av Björn Wahlberg. Även där står det "han".
Citera
2026-02-26, 21:23
Medlem
Citat:
Jag har också ett vagt minne av detta, men har känslan av att det kunde röra sig om en katt...
Oookej. Nu när du säger det så... Också möjligt.

Edit. Hittade iaf bilder där han möter katter: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTe3MNfIyhTpbRtsyol8vwVL2bRlnVYW cBx_9J8AdtmPZtnHU666Rv8hgbUMw&s
Senast redigerad av Gissa vem 2026-02-26 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in