2026-02-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
"Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness"

De har beskrivit saker som hänt långt borta från sin kropp, i andra rum och byggnader, medans de haft noll hjärnaktivitet. Hur kan detta vara en hallucination?

Man har aldrig fått fram några bevis för att någon kan göra detta när man gjort kontrollerade tester. Det du pratar om är inte ett kontrollerat test.
Citera
2026-02-26, 20:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det tror jag inte på. De som skriver den här typen av rapporter är uppenbarligen charlataner, eller barnmorskor från den teokratiska diktaturen Iran - enligt dina egna källor.
Jaha, du tror inte på det. Så du förnekar vad den vetenskapliga studien säger?
Du är en vetenskapsförnekare alltså?
Citera
2026-02-26, 20:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag kan ju skrika dig rakt i ansiktet hundra gånger, och du förstår fortfarande inte vad jag menar. Jag har citerat ett löjligt antal gånger nu och tvingats skicka samma studie 4 eller 5 gånger för du förstår inte vilken studie jag menar. Du är ju helt från vettet.
Jag kommer inte att läsa igenom detta som uppenbarligen är pseudvetenskap och bluffmakeri. Det är bara slöseri med tid. Du får citera det som du anser är bevis. Jag försökte göra det, men då var just det helt plötsligt inte ett bevis längre enligt dig, trots att din källa titulerar det som bevis (evidence). Du griper efter halmstrån. Du har ju ingenting.
Citera
2026-02-26, 20:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Man har aldrig fått fram några bevis för att någon kan göra detta när man gjort kontrollerade tester. Det du pratar om är inte ett kontrollerat test.
Detta får du nog ge källor för, just nu är de enda källorna i tråden de som jag har gett och de påstår att det är bevisat.
Citera
2026-02-26, 20:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
I "Evidence 3" citeras vittnesmålet: “Everything seemed so much more colorful and brighter than normal” och liknande som "bevis". Men det bevisar ju bara precis det som jag har förklarat för dig. Detta är någon typ av hallucination. Förekomsten av NDE-hallucinationer eller andra märkliga tillstånd i en mänsklig hjärna, har ingen förnekat någonsin. Men det bevisar inte att Gud finns. Varför drar du den helt sanslösa slutsatsen?
Citat:
Jag kommer inte att läsa igenom detta som uppenbarligen är pseudvetenskap och bluffmakeri. Det är bara slöseri med tid. Du får citera det som du anser är bevis. Jag försökte göra det, men då var just det helt plötsligt inte ett bevis längre enligt dig, trots att din källa titulerar det som bevis (evidence). Du griper efter halmstrån. Du har ju ingenting.
Här har vi inlägget som du refererar till. Inom linjen "evidence 3" så var beviset att blinda från födseln beskrivit att de kunnat se i sin NDE. Du menade att beviset var att färgerna var livligare, vilket inte var argumentet.

Här var det riktiga citatet:
“My vision was greatly increased. I was able to see things as close or as far as I needed. There was no strain involved it was almost like auto zooming a camera.”

“I had 360 degree vision, I could see above, below, on my right, on my left, behind, I could see everywhere at the same time!”

Det var detta plus blindheten som var beviset. Du vilseleder.
Citera
2026-02-26, 20:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jaha, du tror inte på det. Så du förnekar vad den vetenskapliga studien säger?
Du är en vetenskapsförnekare alltså?
"Rapporter" om övernaturliga ting från från den teokratiska diktaturen Iran är naturligtvis inte något som vi kan betrakta som vetenskap. Detta var din första länk när du skulle ge mig en lista med länkar med "bevis". Eftersom du väljer dina källor så som du har gjort är du inte det minsta trovärdig inom källkritik.
Citera
2026-02-26, 20:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
"Rapporter" om övernaturliga ting från från den teokratiska diktaturen Iran är naturligtvis inte något som vi kan betrakta som vetenskap. Detta var din första länk när du skulle ge mig en lista med länkar med "bevis". Eftersom du väljer dina källor så som du har gjort är du inte det minsta trovärdig inom källkritik.
Den studie vi pratar nu är inte från iran.
Citera
Medlem
Citat:
Det enda jag ser är ateister som till varje pris ska förneka och attackera allt som låter spirituellt på något sätt. Hade någon fått ett nobelpris för detta så hade du säkert haft en armé av ateister som skriker om hur det 'inte är vetenskap' och kräver att nobelprisen ska stängas ner. Redan nu så ser jag två ateister som är ignoranta och ologiska på en galen nivå för att förneka det oförnekbara. Ateister klarar inte av sanning och är en fara för verkligheten, det är därför ingen kan få ett nobelpris för det. Det hade startat ett krig.
Jaha, så anledningen till att inga nobelpris delats ut för den mest spektakulära upptäckten någonsin, är för att ateister hade startat krig då.
Det verkar ju rimligt.
Citera
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Här har vi inlägget som du refererar till. Inom linjen "evidence 3" så var beviset att blinda från födseln beskrivit att de kunnat se i sin NDE. Du menade att beviset var att färgerna var livligare, vilket inte var argumentet.

Här var det riktiga citatet:
“My vision was greatly increased. I was able to see things as close or as far as I needed. There was no strain involved it was almost like auto zooming a camera.”

“I had 360 degree vision, I could see above, below, on my right, on my left, behind, I could see everywhere at the same time!”

Det var detta plus blindheten som var beviset. Du vilseleder.
Och vad i detta säger att det som beskrivs inte kan vara hallucinationer?
Citera
2026-02-26, 20:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Jaha, så anledningen till att inga nobelpris delats ut för den mest spektakulära upptäckten någonsin, är för att ateister hade startat krig då.
Det verkar ju rimligt.
Nja, den egentliga anledningen är att NDE upplevelser är en gåva från gud, inte någonting vi har upptäckt. Det är svårt för någon att ta på sig äran för NDE upplevelser, det enda vi kan göra är att observera dom och rapportera vad vi ser, men det är knappast värt ett nobelpris. Vem skulle få det i så fall?

Men ja, ateisternas blodstörstan spelar säkert också en roll.
Citera
2026-02-26, 20:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Den studie vi pratar nu är inte från iran.
Jag litar inte på någon av dina "studier" eftersom du som bevis #1 valde en rapport från den teokratiska diktaturen Iran. Du har noll procent trovärdighet.
Citera
2026-02-26, 20:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och vad i detta säger att det som beskrivs inte kan vara hallucinationer?
"Vision in near-death experiencers that are blind, including totally blind from birth, has been described in many case reports. This, along with the finding that vision in NDEs is usually different from normal everyday vision and often described as supernormal, further suggests that NDEs cannot be explained by our current understanding of brain function. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in