2025-02-07, 12:35
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
men det ändrar inte min uppfattning att det är fel att spelare kan spela för två olika klubbar samtidigt.
Vill du ta bort möjligheten för klubbar att låna ut/in spelare?

Vad ger det för positiv nettoeffekt menar du?
Citera
2025-02-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Vill du ta bort möjligheten för klubbar att låna ut/in spelare?

Vad ger det för positiv nettoeffekt menar du?

Ja, jag vill ha bort möjligheten att korttidslåna. Handlar främst om själva grundtanken när det gäller fotboll i seriespel. Kan säkert drabba några spelare som inte får speltid men jag vill behålla "grundregeln" om representationslag som kommer från olika städer, stadsdelar etc och består av samma spelare i match efter match.

Och vill ha bort det orättvisa med att övriga lag i serien inte möter samma kvalitet på motstånd. (t ex höll Div 2 Västra Götaland på att avgöras till "fel lag" pga att V Frölunda toppade sitt lag i en match för att i matchen efter komma med ett uselt lag, vilket kunde fått en direkt påverkan på vilka som flyttades upp. Nu blev det inte så, som tur var. Men att det ens kunde gå till så kändes väldigt fel)
Citera
2025-02-07, 13:24
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ja, jag vill ha bort möjligheten att korttidslåna. Handlar främst om själva grundtanken när det gäller fotboll i seriespel. Kan säkert drabba några spelare som inte får speltid men jag vill behålla "grundregeln" om representationslag som kommer från olika städer, stadsdelar etc och består av samma spelare i match efter match.
Alla experter är eniga om att det gynnar spelarutvecklingen att ha utlåningsavtal så som vi ser idag. Det är den stora anledningen till varför vi har det, skulle jag säga.

Du får förstås prioritera din syn på det hela, men du förstår att du är i minoritet med den åsikten?
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-02-07 kl. 13:26.
Citera
2025-02-07, 14:21
Medlem
Citat:

Och vill ha bort det orättvisa med att övriga lag i serien inte möter samma kvalitet på motstånd. (t ex höll Div 2 Västra Götaland på att avgöras till "fel lag" pga att V Frölunda toppade sitt lag i en match för att i matchen efter komma med ett uselt lag, vilket kunde fått en direkt påverkan på vilka som flyttades upp. Nu blev det inte så, som tur var. Men att det ens kunde gå till så kändes väldigt fel)

Det är klart det kan påverka mycket om det lånas in till exempel fyra spelare från en allsvensk trupp till ett dassigt divison 2-gäng i vissa matcher. Det kanske inte känns helt akut att slopa den grejen helt, men kanske se över antalet som får lånas in och ut, och kanske begränsa det till max två divisioner under ordinarie lag.
Citera
2025-02-07, 15:17
Medlem
Citat:
Alla experter är eniga om att det gynnar spelarutvecklingen att ha utlåningsavtal så som vi ser idag. Det är den stora anledningen till varför vi har det, skulle jag säga.

Du får förstås prioritera din syn på det hela, men du förstår att du är i minoritet med den åsikten?

Jo, men det är mycket möjligt att jag är i minoritet och till och med kan ha fel när jag tror att spelarutvecklingen generellt skulle gynnas av att talangfulla spelare sprids på fler klubbar och att alla lovande unga spelare inte samlas i ett fåtal stora akademier.

Det är för mycket av att alla stöps i samma form och att enda vägen till eliten är att man måste tillhöra en allsvenska klubb, tycker jag. Åtminstone en del spelare direkt missgynnas av att inte spela kvar i t ex sitt lokala lag i Div 1 eller Div 2 upp till de är 22-23 år och först därefter ta steget till Superettan/Allsvenskan. Men idag måste de liksom måste följa mallen och blir indirekt tvingade att gå till en allsvensk klubb redan som tonåringar och istället för att utvecklas så stannar de av och karriären dör. Obs att det ibland handlar om att fysiskt byta ort och "flytta hemifrån" och det kan påverka både positivt och negativt. Sedan gynnas säkert en del men jag tror som sagt att det kanske inte är en majoritet eller så mycket mer än 50/50. Förespråkar i alla fall en större spridning på hur talangerna väljer väg.

(även om de är "gamlingar" så notera att ettan och tvåan i skytteligan i Allsvenskan 2024 båda gick vägen jag förespråkar. "Harvade" i Div 2/Div 3 och spelade A-lagsfotboll och först därefter bytte de successivt upp sig... medan t ex Hugo Bolin gick "utlåningsvägen" via MFF:s samarbete med Olympic, så det finns ju plats för olikheter)
Senast redigerad av Burkgurka 2025-02-07 kl. 15:26.
Citera
2026-02-05, 11:41
Medlem
Från dagens Studio Allsvenskan:
"Man ska göra som Hammarby" säger nu AIK-Björn Wesström "för att steget mellan juniorfotboll och Allsvenskan är för stort."
Extra lustigt då AIKare nu bråkar om HTFF, eftersom Björn Wesström var före med att göra något som HTFF då han var i AIK (= Väsby) Sedan klantade AIK till det med Väsby.
https://www.youtube.com/watch?v=eBW7SrVWCGY
Senast redigerad av Lunkan531 2026-02-05 kl. 11:53.
Citera
2026-02-05, 12:20
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Från dagens Studio Allsvenskan:
"Man ska göra som Hammarby" säger nu AIK-Björn Wesström "för att steget mellan juniorfotboll och Allsvenskan är för stort."
Extra lustigt då AIKare nu bråkar om HTFF, eftersom Björn Wesström var före med att göra något som HTFF då han var i AIK (= Väsby) Sedan klantade AIK till det med Väsby.
https://www.youtube.com/watch?v=eBW7SrVWCGY
Problemet är nog bara att det inte finns talanger nog i Sverige för att ha mer än max 2 lag som klarar av det i division 1.

Men visst i division 2 kan man kanske ha några stycken också, frågan är bara om man löser problemet "det stora steget till allsvenskan" därifrån...
Citera
2026-02-05, 12:50
Medlem
AIK-Wesström sa också bl a:
"Förvånad att inte AIK gjorde likadant med Akropolis" som Hammarby gjorde med Frej> HTFF.

Jag visste inte att Micke Hjelmberg varit ungdomstränare i AIK ! och Väsby då den hörde till AIK, så han kanske lärde sig där hur man gör och inte...
Citera
2026-02-09, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Okej, vad som är bäst för svensk fotboll på lång sikt kanske kan ställas mot vad som är bäst för den enskilda klubben på kort sikt, och så vidare. Så feel free att diskuterade utifrån den horisont som känns mest relevant för egna intressen.
Gjorde en egen tråd av frågan eftersom det här inte är bundet till en enskild säsong.

Vi har väl inget riktigt fungerande b-lagssystem idag?
Alla känner till att det idag finns den ganska osexiga Ligacupen elit (tidigare U21-allsvenskan) som trots prispengar kanske har svårt att jobba upp den där tävlingsnerven man vill åt för spelare som är på gränsen till a-laget.
Det finns förstås möjligheten till så kallat fotbollsutvecklande föreningssamarbete där spelare upp till 22 två år kan röra sig mer eller mindre fritt mellan ordinarie klubb och den klubb längre ner i seriesystemet man valt att samarbeta med.
De som hamnar mest i kläm är väl då spelare som är äldre än 22 men som oftast befinner sig på bänken.
Som Degerforsare vet jag att det i en bottenstrid med kniven ständigt mot strupen inte alltid är läge för tränare att rotera in spelare 15-20 bara för att hålla igång dem. Sånt man kan unna sig om elvan är svinstark i övrigt, eller om man leder med 3-0 med en kvart kvar.
Det här kanske framför allt landar i att sportcheferna behöver göra ett bra jobb med truppdemografin.

Storklubbarna med framstående akademier vill behålla så många av sina talanger inom organisationen så länge som möjligt.
Hammarby har sin HTFF-lösning, MFF samarbetar med Olympic.

Okej, medan jag skrev det här så kom det en nyhet från Fotbollskanalen om SVFFs utredning av klonlags-uppålägg och de andra frågeställningarna jag var på väg till:

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/svff-utreder-klonlagsupplagg-orent/

Bra tajming.

Som Degerforsare, återigen, skulle det ju kunna vara gynnsamt om mer talang ”släpptes ut i systemet”, om det till exempel finns en massa 20-åringar som skulle kunna spela Allsvenskt om de bara fick chansen istället för att vara paxade av storlagen. Men helst då utan en massa lån hit och dit.
Kan framtiden vara billiga övergångar med kraftiga VFK?
Finns en del argumentet i denna tråd.
(FB) Borde vi prata mer om B-lagsmodellen?
Citera
2026-02-25, 09:25
Medlem
QuantumQuills avatar
Ikväll spelar vi kval till Svenska Cupen mot vårt eget utvecklingslag ⚽🔥 Mellringe IP 📍
https://x.com/OrebroSyrianska/status/2026349799172190416?s=20

Jag noterar att barrikaderna är tomma så fort det inte handlar om HTFF. Antagonister bör därför hava förståelse för att det blir lätt att dra slutsatsen om att det mest handlar om avundsjuka snarare än något annat större relaterat till överlägsen moralisk kompas...
Citera
2026-02-25, 13:09
Medlem
Citat:
Ikväll spelar vi kval till Svenska Cupen mot vårt eget utvecklingslag ⚽🔥 Mellringe IP 📍

Jag noterar att barrikaderna är tomma så fort det inte handlar om HTFF. Antagonister bör därför hava förståelse för att det blir lätt att dra slutsatsen om att det mest handlar om avundsjuka snarare än något annat större relaterat till överlägsen moralisk kompas...

En "vild gissning" är väl att orsaken till att barrikaderna är tomma i det här fallet är att väldigt få följer distriktsfotbollen i Örebro Län. Givetvis känns det fel med två lag som tillhör samma huvudförening möts, oavsett sammanhang, men här handlar det trots allt om ett Div 2-lag mot ett Div 4-lag, dvs lägre nivå. Kallas väl oftast "DM", men i Örebro Län har man valt att kalla turneringen "kval till Svenska Cupen", vilket ju oftast just DM är i andra distrikt.
Seniorlaget vann förresten denna gruppspelsmatch med 2-0: https://orebro.svenskfotboll.se/rs/matchfakta/orebro-syrianska-if-orebro-syrianska-if-ungdom-kval-till-svenska-cupen/6520784/
Citera
2026-02-26, 18:48
Medlem
ardagulers avatar
Citat:

Rimligt att jämföra Örebro Syrianska och Hammarbys mediautrymme?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in