Citat:
Men har du svårt att läsa eller?
Som jag redan förklarat, om hon hade 2‰ vid midnatt och testades vid 19-tiden så kan testet visa 0.12‰. Om hon söp fram till 0400 och testades vid 17-tiden så kan det "räcka" med 1.4‰ för att testet ska visa 0.12‰, helt beroende på hur snabbt hon förbränner alkoholen. Jag skrev 17-tiden, inte 16:00. Och ja, det är inget ovanligt att betrakta 17-tiden som kväll, särskilt inte i december. Det var du som ville snälltolka!
Det finns väldigt stora variationer här om saker vi inget vet, och det är rent korkat att påstå att hon "måste" haft 3.72‰ som någon gjorde.
Det Katja säger om att inte ha druckit alkohol den aktuella dagen KAN vara sant och det är inget orimligt med det utifrån den fakta vi har i dagsläget.
Vad jag sett är inget känt kring tidpunkten för olyckan eller testerna.
Det spelar ingen roll hur man vrider och vänder på dessa siffror, det ser inte superbra ut för Katja oavsett. Men det ska bli intressant att se vad som händer framöver. Något skumt är det.
Som jag redan förklarat, om hon hade 2‰ vid midnatt och testades vid 19-tiden så kan testet visa 0.12‰. Om hon söp fram till 0400 och testades vid 17-tiden så kan det "räcka" med 1.4‰ för att testet ska visa 0.12‰, helt beroende på hur snabbt hon förbränner alkoholen. Jag skrev 17-tiden, inte 16:00. Och ja, det är inget ovanligt att betrakta 17-tiden som kväll, särskilt inte i december. Det var du som ville snälltolka!
Det finns väldigt stora variationer här om saker vi inget vet, och det är rent korkat att påstå att hon "måste" haft 3.72‰ som någon gjorde.
Det Katja säger om att inte ha druckit alkohol den aktuella dagen KAN vara sant och det är inget orimligt med det utifrån den fakta vi har i dagsläget.
Vad jag sett är inget känt kring tidpunkten för olyckan eller testerna.
Det spelar ingen roll hur man vrider och vänder på dessa siffror, det ser inte superbra ut för Katja oavsett. Men det ska bli intressant att se vad som händer framöver. Något skumt är det.
Genomsnittskvinnan förbränner cirka ett glas vin i timmen och ett glas vin ger utslag på 0.15-0.2 promille, för genomsnittskvinnan.
Testade hon 0.12 19:00 och senast drack "kvällen innan" borde hon alltså svept strax under 20 glas vin (19 + 0.12 som var utslaget) 19 timmar tidigare, klockan 00:00.
Om hon höll på några timmar så måste hon druckit mer eftersom alkoholen börjar förbrännas medan hon håller på. Och om hon slutade innan 04:00 så börjar ju promillen krypa upp så högt att hon borde varit medvetslös.
För mig är det inget skumt med detta, om man använder ockhams rakkniv.
Den enklaste förklaringen är att Katja ljuger.
Det var mellandagar, Katja söp å drog ladd lite när det passade.
Hon gjorde det för många dar i sträck och va korkad nog att sätta sig bakom ratten.
Hon hade alkohol i blodet sen några glas vin tidigare på dan. Lyckligtvis drog hon ut på testet tillräckligt länge för att det skulle sjunka till under laglig nivå.
Och lyckligtvis hade hon inte dragit ladd just den dan.
Men påsen med kola låg i handväskan och hon hade fortfarande restprodukter av kokain kvar i blodet.
Detta är, enligt mig, det mest troliga händelesförloppet.
Knäckfrågan är var hon fick kokainet ifrån. Det är inget som man kan säga, min gamla hippiekompis odlar hemma. Det är insmuglat från utländska drogkarteller till inhemska gängkriminella.
Och Katja har uppenbarligen nån slags kontakt med dom.