2026-02-26, 04:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Men kom igen, om det räknas som att överge sin familj så överger arbetande män sina familjer varje dag när de går till jobbet. Sluta vara dramatisk. Att göra något annat än att jobba i familjeverksamheten ett tag är inte heller att överge sin familj. Buddhas familj var ensamma i 40 år, de fick säkert svårt att klara sig. De måste inte vetat om buddha levde eller inte.

Sen vem bryr sig om att begrava en död kropp, det finns inget liv i den. Kanske är hyggligt att göra i de flesta fall, men när det handlar om Jesus själv så är det mindre viktigt i jämförelse.

Sen att älska gud mer än sin familj är ju självklart. Man älskar sin familj såklart, men man älskar den som gav en ens familj ännu mer. Det är bara logiskt.

Men kom igen, nu har du nått botten i dåliga liknelser. Att det skulle räknas som att överge sin familj att arbetande män går till jobbet varje dag är helt absurt. De kommer ju tillbaka efter avslutad arbetsdag.
Citera
2026-02-26, 04:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej, men jag tror att du ska titta lite närmare på hinduismen i så fall eftersom buddhismen ligger betydligt närmare vad Jesus predikade än vad hinduismen gör, och hinduismen är heller inte enhetlig, utan ett samlingsnamn för flera olika varianter.

Buddhas lära och Jesus predikningar (särskilt Bergspredikan) delar en radikal betoning på medkänsla, ickevåld och ödmjukhet.

Både Jesus och Buddha uppmanade sina följare att släppa taget om materiell rikedom och egot.

Buddhismens Metta (kärleksfull vänlighet) liknar det kristna agape – en förutsättningslös kärlek till allt levande, snarare än den rituella renhet som ofta betonas i delar av hinduismen.

Inom hinduismen är kastväsendet och rituella plikter djupt rotade i den religiösa strukturen, vilket kan ses som motsatsen till det mer "jämlika" budskap som Jesus och Buddha delade.

Många former av hinduism är polyteistiska eller panteistiska på ett sätt som ligger väldigt långt ifrån den abrahamitiska monoteismen. Att tillbe specifika gudar (som Shiva eller Vishnu) genom ritualer är mer främmande för kristendomen än vad buddhismens tysta bön/meditation skulle vara.

Jesus utmanade fariséerna på samma sätt som Buddha utmanade brahminernas monopol på det heliga. Båda prioriterade den inre etiken och medkänslan framför ritualer och social status (kast). Hinduismen är ju dessutom så nära sammanvävd med just kastsystemet, vilket krockar ganska rejält med den kristna tanken om att ”alla är ett i Kristus”.
Jag är faktiskt inte superinsatt i varken hinduism eller buddhism. Enligt hinduism är väl brahman gud, den högsta skaparen över allt, och alla andra vishnu, shiva och allt är väl mer som hjälpare. Kanske mer kan liknas vid änglar som jämförelse. Buddhism tror väl inte på någon skapare alls, så där försvinner den direkt.
Citera
2026-02-26, 04:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men kom igen, nu har du nått botten i dåliga liknelser. Att det skulle räknas som att överge sin familj att arbetande män går till jobbet varje dag är helt absurt. De kommer ju tillbaka efter avslutad arbetsdag.
Ja precis, jesus familj visste vart de skulle hitta honom. Hade han övergett dom hade de inte ens försökt.
Citera
2026-02-26, 04:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Tack för att du delar med dig av hur du ser det.

Jag förstår liknelsen med pusslet, men för mig handlar ärlighet inte om att avfärda pussel, utan om att säkerställa att varje bit faktiskt passar in korrekt innan man bygger vidare. Det du kallar klarhet upplever jag som en vacker bild, men jag kan inte ignorera att det finns bitar som jag tycker skaver rent logiskt. Det handlar inte om ignorans från min sida, utan om att jag har ett annat sätt att se på verkligheten.
Läste detta igen. Bitarna passar inte. Du får inte ihop pusslet. Fortsätt försöka. Till slut platsar dom rätt ska du se.
Citera
2026-02-26, 04:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Tomte. Ingen person med normal IQ tror på dina irrläror.
https://aleteia.org/2025/07/05/heres-what-man-with-worlds-highest-iq-has-to-say-about-god/

Mannen med världens högsta IQ är kristen.
Citera
2026-02-26, 07:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Förlåt, det var mitt misstag, du har rätt. Här har du mer källor för att kunna säkerställa.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11755611/

Du fortsätter med dina lögner. I denna länk fanns det noll bevis om att Gud finns. De skriver:
Interpretation: We do not know why so few cardiac patients report NDE after CPR, although age plays a part. With a purely physiological explanation such as cerebral anoxia for the experience, most patients who have been clinically dead should report one.
Dvs. De vet inte varför en del har näradödenupplevelser. Ungefär som att säga: vi ver inte varför en del minns sina drömmar ibland, därför finns Gud.

Detta var din allra sista chans.
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-02-26 kl. 07:11.
Citera
2026-02-26, 07:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du fortsätter med dina lögner. I denna länk fanns det noll bevis om att Gud finns. De skriver:
Interpretation: We do not know why so few cardiac patients report NDE after CPR, although age plays a part. With a purely physiological explanation such as cerebral anoxia for the experience, most patients who have been clinically dead should report one.
Dvs. De vet inte varför en del har näradödenupplevelser. Ungefär som att säga: vi ver inte varför en del minns sina drömmar ibland, därför finns Gud.

Detta var din allra sista chans.
Vad snackar du om? detta var din sista chans?, vem tror du att du är, jultomten? Kommer jag inte få mina presenter nu?

Sen går ju hela din strategi ut på att tvinga mig att repetera faktan om och om igen. Nu tar jag det ännu en gång:
"The combination of the preceding nine lines of evidence converges on the conclusion that near-death experiences are medically inexplicable."
"NDEs are, in a word, real."
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/

Nu får du väl ändå ta att ge dig. Du har faktan och studien precis där, sluta med dina utpressningsmetoder eller vad du nu håller på med.
Citera
2026-02-26, 09:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Vad snackar du om? detta var din sista chans?, vem tror du att du är, jultomten? Kommer jag inte få mina presenter nu?

Sen går ju hela din strategi ut på att tvinga mig att repetera faktan om och om igen. Nu tar jag det ännu en gång:
"The combination of the preceding nine lines of evidence converges on the conclusion that near-death experiences are medically inexplicable."
"NDEs are, in a word, real."
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/

Nu får du väl ändå ta att ge dig. Du har faktan och studien precis där, sluta med dina utpressningsmetoder eller vad du nu håller på med.
Näradödenupplevelser är verkliga, ja, Eftersom de inträffar, ibland. Men ingen vet exakt varför - enligt dina egna källor.

Varför tror du att att skulle vara något övernaturligt med upplevelserna? Hjärnan är helt naturlig. Men dess funktion är svår att begripa. NDE är ju inte ett dugg konstigare än att vi har har drömmar som kan yttra sig som helt otroligt märkliga upplevelser som att man kan teleportera sig eller liknande. Det bevisar ju ingenting mer än att hjärnan fungerar så.
Citera
2026-02-26, 10:22
Avstängd
TwoThousands avatar
Folk är bunden till köttets makt, vi är bunden till ande makt.
Kan inte finna någon frid först den döde vandrar till ljuset och domedagen!

Såg demon dyrkare skicka sina favorit syndare efter oss.
Verkligheten gör dig galen lämna den till riktiga män istället du är inte stark nog släpp det!

Fan ta demon dyrkare och satanisten, vem är den största hemliga organisationen i sverige!
Senast redigerad av TwoThousand 2026-02-26 kl. 10:25.
Citera
2026-02-26, 10:32
Avstängd
TwoThousands avatar
Tillbaka till verkligheten för en liten stund, uppdaterar om verkligheten.

Demon dyrkaren sa att det var okej med att offra gåvor och människosjälar till djävulen.
Men denna sa även att skulle ta livet av paranormalt folkslag ifall att berättade om det.
Ryggen mot väggen lämnar det till nästa generation för vem vill förlora livet till ockult.

Kan någon stoppa djävulens plan på att göra om varenda människas själ till en demon.

Citat:
https://aleteia.org/2025/07/05/heres-what-man-with-worlds-highest-iq-has-to-say-about-god/

Mannen med världens högsta IQ är kristen.

Väldigt liten intelligens skulle inte klara fem minuter framför helige Kristus, konungarnas konung.
Senast redigerad av TwoThousand 2026-02-26 kl. 10:38.
Citera
2026-02-26, 16:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Folk är bunden till köttets makt, vi är bunden till ande makt.
Kan inte finna någon frid först den döde vandrar till ljuset och domedagen!

Såg demon dyrkare skicka sina favorit syndare efter oss.
Verkligheten gör dig galen lämna den till riktiga män istället du är inte stark nog släpp det!

Fan ta demon dyrkare och satanisten, vem är den största hemliga organisationen i sverige!
Det fetade:

Var/ när såg du det?
Citera
2026-02-26, 16:55
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det fetade:

Var/ när såg du det?

Kom igen, det finns människor som offrar barn till djävulen..
Ger dom som gåvor på ett offer altar..
Vad dom tjänar på det ska för alltid bli osagt..

Syndaren kan bli förlåten men ingen förlåtelse för den som tillber odjuret i hemligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in