2026-02-26, 03:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag anser att kristendomen har lyckats bäst hittills, även om den såklart misslyckas med att ge den totala sanningen, som ändå inte kan ges. Vilken religion tror du kommit närmast om du inte tror det är kristendom?

Från mitt perspektiv har Buddhismen kommit närmast, och världen skulle se betydligt annorlunda ut i positiv bemärkelse om det skulle ha varit buddhister som erövrade större delen av världen i stället för kristna och muslimer, men till skillnad från kristendom och islam så är buddhismen inte krigisk eller syftar till att ta över världen.
Citera
2026-02-26, 03:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Från mitt perspektiv har Buddhismen kommit närmast, och världen skulle se betydligt annorlunda ut i positiv bemärkelse om det skulle ha varit buddhister som erövrade större delen av världen i stället för kristna och muslimer, men till skillnad från kristendom och islam så är buddhismen inte krigisk eller syftar till att ta över världen.
Fast buddhism har väl inget övernaturligt i sig. Åtminstone inte den vanliga varianten. Är det inte därför det är ateisternas favoritreligion, för att det inte är en religion egentligen? Det är en självhjälps-bok.
Citera
2026-02-26, 03:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fast buddhism har väl inget övernaturligt i sig. Åtminstone inte den vanliga varianten. Är det inte därför det är ateisternas favoritreligion, för att det inte är en religion egentligen? Det är en självhjälps-bok.

Så du ser inte reinkarnation och en strävan efter att uppgå i världssjälen som övernaturligt?
Citera
2026-02-26, 03:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så du ser inte reinkarnation och en strävan efter att uppgå i världssjälen som övernaturligt?
Jag vet faktiskt inte exakt vad buddhister tror om det övernaturliga. Jag har försökt läsa några gånger men blev bara förvirrad. Jag ser buddhism som en missledande religion, buddha övergav sin familj för att sitta under ett träd i 40 år. Inte min stil. Så som jag ser det så är Jesus existensen själv och om man förnekar honom går man en farlig väg. Man kan kanske vara kristen och buddhist samtidigt. Men buddhism överlag ger mig dåliga vibbar, typ som astrologi och spågummor.

Men det är väl bättre att vara buddhist än ateist antar jag. Då tror man i alla fall på någonting.
Citera
2026-02-26, 04:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du kan studera cyklar hela ditt liv, utan att ha cyklat en enda gång.
Testa lyssna på en nära döden upplevelse.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLEL0m_iayMojdWkG14rloehrMihuoVBk0

Tror du allvarligt att jag inte redan skulle känna till vad NDE är och inte redan ha sett en hel massa videor om NDE?
Citera
2026-02-26, 04:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Tror du allvarligt att jag inte redan skulle känna till vad NDE är och inte redan ha sett en hel massa videor om NDE?
Ja. Det lät så när du skrev.
Citera
2026-02-26, 04:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte exakt vad buddhister tror om det övernaturliga. Jag har försökt läsa några gånger men blev bara förvirrad. Jag ser buddhism som en missledande religion, buddha övergav sin familj för att sitta under ett träd i 40 år. Inte min stil. Så som jag ser det så är Jesus existensen själv och om man förnekar honom går man en farlig väg. Man kan kanske vara kristen och buddhist samtidigt. Men buddhism överlag ger mig dåliga vibbar, typ som astrologi och spågummor.

Men det är väl bättre att vara buddhist än ateist antar jag. Då tror man i alla fall på någonting.

Så i stället för Buddha som övergav sin familj så följer du Jesus som övergav sin familj och uppmanade sina följare att göra detsamma?

Inte illa menat, jag påpekar bara en inkonsekvens i din text.
Citera
2026-02-26, 04:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så i stället för Buddha som övergav sin familj så följer du Jesus som övergav sin familj och uppmanade sina följare att göra detsamma?

När övergav jesus sin familj? Kan du påpeka ett enda moraliskt fel som jesus begick? specifikt? När uppmanade han sina följare att överge sina familjer?
Citera
2026-02-26, 04:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Om man nu ska välja en annan religion än kristendom så hade hinduism varit mitt val. Det är det enda annat än kristen jag skulle kunna tänka mig att vara. Buddhism är verkligen inte något jag skulle rekommendera.
Citera
2026-02-26, 04:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
När övergav jesus sin familj? Kan du påpeka ett enda moraliskt fel som jesus begick? specifikt? När uppmanade han sina följare att överge sina familjer?

Jesus övergav sin familj när han gick iväg för att göra sina gärningar. Han överlämnade alltså till sina bröder att ta han om deras mor.

I Markusevangeliet (3:31–35) kommer hans mor och bröder för att hämta honom (de trodde han hade "förlorat förståndet"). Jesus pekar då på människorna runt omkring sig och säger: "Den som gör Guds vilja är min bror och min syster och min mor."

När uppmanade han sina följare att lämna sina familjer?

När Jesus kallade sina första lärjungar (Petrus, Andreas, Jakob och Johannes), krävde han en omedelbar handling.

Matteus 4:21–22: Det står att Jakob och Johannes lämnade sin far Sebedaios kvar i båten med arbetarna för att följa Jesus. Detta var ett brott mot dåtidens plikt att arbeta i familjeverksamheten och ta hand om sina åldrande föräldrar.

Detta är kanske ett av de mest kända och mest provocerande citaten (Matteus 8:21–22). En man vill följa Jesus men ber om att få begrava sin far först.

Jesus svarar: "Följ mig, och låt de döda begrava sina döda."

I den judiska kulturen var det en helig plikt att begrava sina föräldrar. Genom att säga så här menade Jesus att det andliga kallet stod oändligt mycket högre än sociala och familjära förpliktelser.

Matteus 10:35–37: "Jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor... Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig."

Jesus betraktade alltså familjen som ett potentiellt hinder från att helt viga sitt liv åt Gud.
Citera
2026-02-26, 04:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jesus övergav sin familj när han gick iväg för att göra sina gärningar. Han överlämnade alltså till sina bröder att ta han om deras mor.

I Markusevangeliet (3:31–35) kommer hans mor och bröder för att hämta honom (de trodde han hade "förlorat förståndet"). Jesus pekar då på människorna runt omkring sig och säger: "Den som gör Guds vilja är min bror och min syster och min mor."

När uppmanade han sina följare att lämna sina familjer?

När Jesus kallade sina första lärjungar (Petrus, Andreas, Jakob och Johannes), krävde han en omedelbar handling.

Matteus 4:21–22: Det står att Jakob och Johannes lämnade sin far Sebedaios kvar i båten med arbetarna för att följa Jesus. Detta var ett brott mot dåtidens plikt att arbeta i familjeverksamheten och ta hand om sina åldrande föräldrar.

Detta är kanske ett av de mest kända och mest provocerande citaten (Matteus 8:21–22). En man vill följa Jesus men ber om att få begrava sin far först.

Jesus svarar: "Följ mig, och låt de döda begrava sina döda."

I den judiska kulturen var det en helig plikt att begrava sina föräldrar. Genom att säga så här menade Jesus att det andliga kallet stod oändligt mycket högre än sociala och familjära förpliktelser.

Matteus 10:35–37: "Jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor... Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig."

Jesus betraktade alltså familjen som ett potentiellt hinder från att helt viga sitt liv åt Gud.
Men kom igen, om det räknas som att överge sin familj så överger arbetande män sina familjer varje dag när de går till jobbet. Sluta vara dramatisk. Att göra något annat än att jobba i familjeverksamheten ett tag är inte heller att överge sin familj. Buddhas familj var ensamma i 40 år, de fick säkert svårt att klara sig. De måste inte vetat om buddha levde eller inte.

Sen vem bryr sig om att begrava en död kropp, det finns inget liv i den. Kanske är hyggligt att göra i de flesta fall, men när det handlar om Jesus själv så är det mindre viktigt i jämförelse.

Sen att älska gud mer än sin familj är ju självklart. Man älskar sin familj såklart, men man älskar den som gav en ens familj ännu mer. Det är bara logiskt.
Citera
2026-02-26, 04:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om man nu ska välja en annan religion än kristendom så hade hinduism varit mitt val. Det är det enda annat än kristen jag skulle kunna tänka mig att vara. Buddhism är verkligen inte något jag skulle rekommendera.

Okej, men jag tror att du ska titta lite närmare på hinduismen i så fall eftersom buddhismen ligger betydligt närmare vad Jesus predikade än vad hinduismen gör, och hinduismen är heller inte enhetlig, utan ett samlingsnamn för flera olika varianter.

Buddhas lära och Jesus predikningar (särskilt Bergspredikan) delar en radikal betoning på medkänsla, ickevåld och ödmjukhet.

Både Jesus och Buddha uppmanade sina följare att släppa taget om materiell rikedom och egot.

Buddhismens Metta (kärleksfull vänlighet) liknar det kristna agape – en förutsättningslös kärlek till allt levande, snarare än den rituella renhet som ofta betonas i delar av hinduismen.

Inom hinduismen är kastväsendet och rituella plikter djupt rotade i den religiösa strukturen, vilket kan ses som motsatsen till det mer "jämlika" budskap som Jesus och Buddha delade.

Många former av hinduism är polyteistiska eller panteistiska på ett sätt som ligger väldigt långt ifrån den abrahamitiska monoteismen. Att tillbe specifika gudar (som Shiva eller Vishnu) genom ritualer är mer främmande för kristendomen än vad buddhismens tysta bön/meditation skulle vara.

Jesus utmanade fariséerna på samma sätt som Buddha utmanade brahminernas monopol på det heliga. Båda prioriterade den inre etiken och medkänslan framför ritualer och social status (kast). Hinduismen är ju dessutom så nära sammanvävd med just kastsystemet, vilket krockar ganska rejält med den kristna tanken om att ”alla är ett i Kristus”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in