2026-02-26, 14:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Alltså, hur jävla mycke tror ni puckon att folk äter bara för att dom är överviktiga?

Tydligen kostar några extra kalorier varje dag 4000.

Nu har jag inte fetma, men är inte heller smal, är väl vanlig svensk övervikt, BMI runt 27. Har ett snålt matkonto, under 2000 per månad. Säg att jag skulle sluta knarka mejeri. Kanske då skulle spara 50-70 kr i veckan. Man blir ju miljonär på kuppen. Visst, skulle gå ned i vikt men inte massor.

Säg istället att jag går ned till Lidl och köper chips och läsk för 70 spänn. Bara på det beloppet skulle jag börja öka omgående.

Det går inte att få folk att tänka.
Citera
2026-02-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
De kan ju subventionera med motiveringen att det sparar pengar längre fram. Tjockisar kostar ju mycket sen när de får diabetes, dåliga knän, hjärt- och kärlsjukdomar osv.

Samtidigt så har de nog råd (tjockisarna alltså) att betala 4000 i månaden för medicinen, eftersom deras matkonto kommer minska med typ lika mycket, om inte mer.

Fast blir de inte tjocka ändå och kostar samhället lika mycket eller mer längre fram? .
Tjockisar kommer fortsätta äta dålig kost. Jag är rätt insatt inom vården och det ska mycket till och inte ens döden avskräcker många från att fortsätta trycka i sig dåligd livsmedel. Tyvärr. Det sista en osund människa vill ändra är sin kost.
Citera
2026-02-26, 15:56
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jag har sett fetton stå på busshållplatser och trycka i sig baguetter och äta hela godispåsar på tre sekunder.
Du bekräftar det dessutom själv när du skriver "då jag inte längre kan äta billig bukfylla"

Suck. Tjockisar alltså....

Vissa har svårt att hålla sig tills man är helt ute ur butiken.

De har fan en ätstörning.

Bofop: Så jag antar att det mestadels är glykogen som återställs vid vilan som vikten kommer ifrån. Det där låter som du medvetet försöker nolla dina glykogenlager för att du ogillar vikten på vågen? Att springa runt sådär är väl inte så bra, bättre om du tar tag i övervikten så att du inte tvångsmässigt behöver nolla glykogenlagrena för att inte få panik över vikten.
Citera
2026-02-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghyld
Det känns inte som du är riktigt sanningsenlig... Har man underskott av kalorier så går man ner i vikt.

För att gå upp 1 kg krävs ungefär 7 000–7 700 kcal i överskott. Alltså ligger du på ett överskott på ca 7000kcal per dag när du är sjuk... Eller som chatgpt säger när jag fråga om det äns är möjligt: Det är inte en “oj jag åt lite mer i helgen”-situation.
Det är en professionell buffé-olympiad.

Om du faktiskt ligger i ett äkta energiunderskott över tid kan kroppen inte trolla fram ny fettmassa. För att lagra fett krävs ett energiöverskott, alltså att du tillför mer energi än du förbrukar.

Jag är ledsen över att behöva säga det men hela ditt inlägg bygger på att det är synd om dig och att du är ett unikum i världen som går upp i vikt trots att att du tränar så hårt och äter så bra.

Om du trivs som du är - kör ditt race alla älskar en riktig livsnjutare som äger det. Men om du vill gå ner i vikt på riktigt så ska du nog se över vad du får i dig.

Ofta sitter det inte i vad du äter utan i vad du dricker. Har polare som säger att de äter knappt något och ändå går upp vikt. Vilket är sant men de dricker ett par glas cola ena dagen och en-två liter öl den andra dagen och plötsligt ligger man i ett överskott även om man inte lägger så mycket på tallriken.

Jag är sanningsenlig.

Jag äter cirka 2500-3000 kalorier per dag och har ganska bra koll på att inte få i mig för mycket. Och jag tränar en timme tre dagar i veckan utöver den vardagsmotion jag får genom cykling till och från jobbet. Jag dricker vatten till de flesta måltider och sällan något mer kaloririkt. Som sagt, jag har koll på mitt kaloriintag.

Jag söker ingen sympati för min situation, men lite jävla respekt från alla förståsigpåare som hävdar att övervikt bara handlar om bristande karaktär och att det är lätt att lösa genom att äta rätt och motionera mea. Det är helt uppenbart att många här inte förstår något om hur kroppen fungerar.
Citera
2026-02-26, 16:51
Medlem
Helt rätt. Tjockisar ska börja röra på sig och äta mindre.
Citera
2026-02-26, 17:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Jag är sanningsenlig.

Jag äter cirka 2500-3000 kalorier per dag och har ganska bra koll på att inte få i mig för mycket. Och jag tränar en timme tre dagar i veckan utöver den vardagsmotion jag får genom cykling till och från jobbet. Jag dricker vatten till de flesta måltider och sällan något mer kaloririkt. Som sagt, jag har koll på mitt kaloriintag.

Jag söker ingen sympati för min situation, men lite jävla respekt från alla förståsigpåare som hävdar att övervikt bara handlar om bristande karaktär och att det är lätt att lösa genom att äta rätt och motionera mea. Det är helt uppenbart att många här inte förstår något om hur kroppen fungerar.

Vikt kan vara rätt mystiskt. Har i långa perioder ätit sådant som anses nyttigt, och i perioder mindre nyttigt. Olika mängd. Så länge jag ligger nära min set point går jag vare sig upp eller ned, nästan helt oberoende av vilken matvana jag har. Det var endast under en period av något slags missbruk jag gick ned i vikt, men då låg jag oftast på ett extremt lågt kaloriintag, närmare 1100. Så för vissa krävs det att man tar bort väldigt mycket mat innan något börjar hända.
Citera
2026-02-26, 18:00
Medlem
ghylds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Jag är sanningsenlig.

Suck... Och de borde istället lyssna på dig som går upp 5-7 kg varje gång du är sjuk utan att du ligger på kalorier överskott?

Något gör du ju uppenbarligen fel och det är inte endast din genetik...

Skitsamma du är säkert ett unikum som går upp trots att du käkar och motionerar så bra regelbundet... lycka till!

Men för övriga som på riktigt vill förbättra sin hälsa så beror 5-7kg viktökning varje gång man är sjuk på att man överäter å det grövsta... Att låtsas som det inte har något med hur mycket du stoppar i dig och gör dig av dig med är bara ohälsosamt.
Citera
2026-02-26, 18:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghyld
Något gör du ju uppenbarligen fel och det är inte endast din genetik...

Vissa människor har lågt kaloribehov. Om man jämför med andra kan det bli fel. Man måste jämföra med sig själv. När jag var ung och fattig åt jag betydligt mindre än idag, men hade ungefär samma vikt som nu, brukade käka en liten portion ris eller pasta med lite sås, det var mitt huvudmål. På detta drack jag te med socker. Det kan ändå inte blivit många kalorier. Käkar jag pasta idag så tar jag nog dubbelt mot då. Hade även mer motion då.

Kroppen är en mästare på att balansera sig. Människor som är jägare-samlare idag, går ca 1 mil om dagen och äter runt 1500 kalorier om dagen. De svälter inte ihjäl minsta lilla.
Citera
2026-02-26, 19:58
Medlem
Det ska inte subvensioneras. Bra där.

De får redan en drös med gratis vård.

De måste lära sig äta rätt.
Citera
2026-02-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Alltså, hur jävla mycke tror ni puckon att folk äter bara för att dom är överviktiga?

Dessutom, när man tar semaglutid så är det extra viktigt att man äter bra, näringstät, mat, dvs dyrare mat pga hur det påverkar matsmältning, näringsupptag, och hur stor fysisk volym man kan äta.
Mina matkostnader har inte minskat, utan snarare ökat då jag inte längre kan äta billig "bukfylla".

BOOOM.

Det fetstilta.

Där kom det.

En anledning till varför du är överviktig.
Citera
2026-02-26, 20:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
BOOOM.

Det fetstilta.

Där kom det.

En anledning till varför du är överviktig.

När man har väldigt begränsad ekonomi så har man ofta inget val annat än att välja mat efter pris ie "bukfylla" då nyttigheterna ofta är en bra bit dyrare.
Hade jag haft samma ekonomi nu som innan så hade det inte funkat alls lika bra.
Citera
2026-02-27, 15:38
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Fast blir de inte tjocka ändå och kostar samhället lika mycket eller mer längre fram? .
Tjockisar kommer fortsätta äta dålig kost. Jag är rätt insatt inom vården och det ska mycket till och inte ens döden avskräcker många från att fortsätta trycka i sig dåligd livsmedel. Tyvärr. Det sista en osund människa vill ändra är sin kost.

Jo så fort de slutar äta medicinen blir de väl tjockisar igen. Vissa kanske tar tillvara på sin andra chans, men de allra flesta gör det nog inte. De har ju inte lärt sig något, de har ju bara fått piller.

Att göra en livsstilsförändring är svårt, och har du kämpat som fan och blvit smal pga det så tar det nog emot som fan att börja svulla igen.
Men har du bara fått medicin så kommer du ju falla tillbaka till gamla mönster igen så fort du inte får medicinen längre. Den egna insatsen saknas liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in