Citat:
Ursprungligen postat av
bofop
Du fattar inte hur det fungerar, helt uppenbart. Det är långt ifrån så att alla som har en överviktproblematik har det på grund av det som du kallar för dålig karaktär.
Jag har själv under många år levt med övervikt och det trots att jag inte ätit över det rekommenderade dagsintaget, tränat minst tre gånger i veckan, sprungit både halvmaraton och maraton och åkt vasaloppet och en massa annat. Träningen har hindrat mig från att gå upp i vikt, men så fort jag inte tränar på en vecka för att jag är förkyld så går jag upp 5-7 kilo utan att på något sätt vräka i mig mat utan snarare försöka äta mindre just därför att jag vet att avsaknaden av träning leder till viktuppgång så snabbt.
Min kropp är uppenbart programmerad för svält och tar glatt alla kalorier och lägger dem på hög på ett sätt som jag inte på något sätt kan kontrollera. Så du kan ta dina jävla åsikter om dålig karaktär och dra åt helvete och när du kommer tillbaka kan du läsa på lite om hur människokroppen faktiskt fungerar när det handlar om övervikt. Jag kräks på alla som säger att jag behöver äta nyttigare och träna mer när jag redan har en god kosthållning och tränar så regelbundet som jag gör.
På söndag åker jag vasaloppet om inte snön hinner regna bort. Och jag gör det med övervikt samtidigt som du antagligen sitter i soffan och äter snacks.
Det känns inte som du är riktigt sanningsenlig... Har man underskott av kalorier så går man ner i vikt.
För att gå upp 1 kg krävs ungefär 7 000–7 700 kcal i överskott. Alltså ligger du på ett överskott på ca 7000kcal per dag när du är sjuk... Eller som chatgpt säger när jag fråga om det äns är möjligt: Det är inte en “oj jag åt lite mer i helgen”-situation.
Det är en professionell buffé-olympiad.
Om du faktiskt ligger i ett äkta energiunderskott över tid kan kroppen inte trolla fram ny fettmassa. För att lagra fett krävs ett energiöverskott, alltså att du tillför mer energi än du förbrukar.
Jag är ledsen över att behöva säga det men hela ditt inlägg bygger på att det är synd om dig och att du är ett unikum i världen som går upp i vikt trots att att du tränar så hårt och äter så bra.
Om du trivs som du är - kör ditt race alla älskar en riktig livsnjutare som äger det. Men om du vill gå ner i vikt på riktigt så ska du nog se över vad du får i dig.
Ofta sitter det inte i vad du äter utan i vad du dricker. Har polare som säger att de äter knappt något och ändå går upp vikt. Vilket är sant men de dricker ett par glas cola ena dagen och en-två liter öl den andra dagen och plötsligt ligger man i ett överskott även om man inte lägger så mycket på tallriken.