2026-02-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Man rökte tobaken till en början ja, men med rökaromen som introducerades runt 2000 så fick man bort oerhört mycket skadliga ämnen.
Jag bad AI göra en sammanfattning av vad man vet:

Javisst, men vill kunden ha en viss smakprofil och EU gör det svårt... då lär ju riktig röksmak vara ett alternativ.
Att snusa är ju inte ett under av hälsofrämjande som det är, menar jag. 😉

Jag röker eller snusar inte själv visserligen... men jag röker kött, fisk och allt möjligt gott! Dock mest av BBQ-stuket. Dvs eldar med ved i offset, och "grillröker" vid temperatur kring 100 grader och uppåt, till många sorters mat.
Förbränningen vid denna typ av varmrökning är förhållandevis ren, jämfört med kallrökning. Man eldar med så ren förbränning som möjligt, med ved som är bra och torr, av lämpliga träslag, samt förvärmer klabbarna för att hela tiden ha en relativt ren och nästan osynlig rök. Inget bolmande.
Senast redigerad av Hnes1983 2026-02-26 kl. 13:02. Anledning: Stavfel rättades, igen
Citera
2026-02-26, 13:09
Medlem
Kedoxs avatar
Varför?

Anses rökarome vara skadligt?

Förbannat märkligt. Det ska ständigt ge sig på snuset men cigaretter med rök man inhalerar är tydligen helt okej. Varför detta motstånd? Är man betalda av cigarettjättarna som inte vill ha konkurrens. Iofs ägde väl Philip Morris swedish match numera.
Citera
2026-02-26, 13:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Då var det dags igen.

EU har förbjudit rökaromer som skall trädas i kraft senast 2026 vilket innebär att Snus som Ettan, General och förmodligen Göteborgs rapé kommer drabbas. Antingen får man ändra receptet helt eller helt enkelt sluta sälja det.

Är det inte dags att Sverige lämnar EU-sekten. Så jävla trött på alla korrupta EU-politiker som är köpta av ciggarettindustrin.

Snuset kommer bli ett minne blott snart.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/eus-nya-slag-mot-snuset-vanliga-aromen-forbjuds/

"Det svenska snuset får ytterligare en smäll av EU.

I produceringen av snus lufttorkas tobak. Men för att uppnå traditionella smaker så tillsätts rökaromer. Men nu förbjuds aromerna, skriver Snusbolaget.

Bedömningen EU gör är att aromerna kan skada människans DNA, men enligt Snusbolaget leder det till smakförändringar och att innovation inom tobaksindustrin hämmas."

Eftersom man inte kan förbjuda snus så förstör man det istället.
EU är läkare nu, jävla clown sekt, swexit snart
Citera
2026-02-26, 13:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Man får väl återgå till att använda rökt tobak igen då, så man får den mumsiga röksmaken på naturlig väg så överförmyndarna i EU blir nöjda.

Eller så hittar de någon alternativ kemikalie att smaksätta med.

Margodkända rökaromer, ja du. Det blir en jäkla massa livsmedel som åker ut gissar jag på.
Eller inte. Skulle inte bli ett dugg förvånad om EU förbjuder rökarom i snus men fortsatt tillåter det i mat vi äter. De är ju klåfingriga som en folkpartist på speed, ingen fråga för liten att beslutas för oss om, ingen fråga för liten för detaljerad lagstiftning.
Citera
2026-02-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Javisst, men vill kunden ha en viss smakprofil och EU gör det svårt... då lär ju riktig röksmak vara ett alternativ.
Att snusa är ju inte ett under av hälsofrämjande som det är, menar jag. 😉

Jag röker eller snusar inte själv visserligen... men jag röker kött, fisk och allt möjligt gott! Dock mest av BBQ-stuket. Dvs eldar med ved i offset, och "grillröker" vid temperatur kring 100 grader och uppåt, till många sorters mat.
Förbränningen vid denna typ av varmrökning är förhållandevis ren, jämfört med kallrökning. Man eldar med så ren förbränning som möjligt, med ved som är bra och torr, av lämpliga träslag, samt förvärmer klabbarna för att hela tiden ha en relativt ren och nästan osynlig rök. Inget bolmande.
Ja, det är oavsett röken som är den skadliga. De där ämnena tillkommer i större grad än när man använder aromer. Jag föredrar dock riktigt rökt mat så som du gör framför aromer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Varför?

Anses rökarome vara skadligt?

Förbannat märkligt. Det ska ständigt ge sig på snuset men cigaretter med rök man inhalerar är tydligen helt okej. Varför detta motstånd? Är man betalda av cigarettjättarna som inte vill ha konkurrens. Iofs ägde väl Philip Morris swedish match numera.

Jag skrev om de skadliga ämnena rökning medför tidigare i tråden. Det är ämnen som råttors och möss immunförsvar inte kan bryta ner, som sen sätter sig på celler och orsakar skador vilket sedan kan orsaka cancer. Cancerogena ämnen alltså.
Rökaromerna har väldigt låga halter jämfört med traditionell rök.
Tuggtobak i USA röks fortfarande traditionellt och cancer hos de som använder den ligger rätt nära den hos rökare. (självklart inte lungcancer)
Citera
2026-02-26, 13:28
Medlem
Giant Squids avatar
Det är garanterat judiska megakonglomerat som vill att man ska köpa deras vapeprodukter och vitt fejksnus
Samma gäng som kapitaliserat alkohol industrin och försöker förbjuda hembränt sprit globalt för att man ska köpa upp mera deras märken (som tillhör de vanligaste brandsen) istället. Under förbudstiden av alkohol i USA så lade man under sig de största märkena, och bara väntade på att förbudet släpptes.

Man stoppade väl hemgjort råtobaks tillverkning som man köpte på bulk i varenda turkkiosk, för några år sedan då man kunde göra egen rulltobak.

Den var ju i de flesta fall helt organisk och innehöll inga andra medel som man tillsätter i märkestobaken.

https://www.nettotobak.com/blog/ratobaken-foersvinner-n12
Senast redigerad av Giant Squid 2026-02-26 kl. 13:32.
Citera
2026-02-26, 13:32
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag skrev om de skadliga ämnena rökning medför tidigare i tråden. Det är ämnen som råttors och möss immunförsvar inte kan bryta ner, som sen sätter sig på celler och orsakar skador vilket sedan kan orsaka cancer. Cancerogena ämnen alltså.
Rökaromerna har väldigt låga halter jämfört med traditionell rök.
Tuggtobak i USA röks fortfarande traditionellt och cancer hos de som använder den ligger rätt nära den hos rökare. (självklart inte lungcancer)

Jag är inte helt hemma på vad som räknas som rökarom och inte.
Jag själv brukar använda det som heter liquid smoke i såser etc som är kondenserad rök från eldning av ved med vatten. Är det något som kommer försvinna med förbudet eller är det en annan sorts rökarom?

https://handla.ica.se/produkt/1128443
Citera
2026-02-26, 13:42
Medlem
TeddyboyRockers avatar
Inget roligt skall man få ha, allt skall direkt/indirekt förbjudas eller byråkratiseras in absurdum. Man kan bli suicidal för mindre.
Citera
2026-02-26, 13:46
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Har du svårt för att ta till dig text? EU vill inte förbjuda snuset dom vill förbjuda aromen det är bara för tillverkarna att tillsätta naturliga tillsatser och inte kemikalier sen är det business as usual
Det var inte min poäng alls. Har du svårt att ta till dig andemeningen i text? Jag är emot EU:s imperialistiska ambitioner.
Citera
2026-02-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Jag är inte helt hemma på vad som räknas som rökarom och inte.
Jag själv brukar använda det som heter liquid smoke i såser etc som är kondenserad rök från eldning av ved med vatten. Är det något som kommer försvinna med förbudet eller är det en annan sorts rökarom?

https://handla.ica.se/produkt/1128443

Rökarom = liquid smoke.
Jag vet inte om det förbjuds i butikerna som "sås" men mat som produceras med det blir förbjudet. Iaf vad jag förstått.
Så den europeiska maten som innehåller färre skadliga ämnen blir ett minne blott. Producenter kommer börja röka traditionellt igen. (edit2: Vilket enligt mig smakar bättre)

edit: https://www.aktavara.org/nyheter/195335/rokaromer-forbjuds-inom-eu
Senast redigerad av chrisemil 2026-02-26 kl. 14:06.
Citera
2026-02-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Det var inte min poäng alls. Har du svårt att ta till dig andemeningen i text? Jag är emot EU:s imperialistiska ambitioner.
"Jaha, jag som trodde att EU bara stod för fri handel mellan länderna. Allt skulle bli så bra med EU, och vi skulle inte förlora rätten att bestämma över vårt eget land. Nu kan svenskar knappt snusa längre.". Du skrev att detta tydligen är ett hinder mot den fria handeln alltså indikerar du att snuset inte längre får säljas
Citera
2026-02-26, 14:39
Medlem
Detta är förmodligen framtvingat av tobaks-lobbyn.

De ser hur snus - och främst då vitt snus med syntetiskt nikotin - gör tobaks-odlande länder och länder som sysslar med det blir utan pengarna.

Man vill helt enkelt försvåra för snuset så mycket som möjligt för att fler inte ska sluta med cigaretter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in