Citat:
Ursprungligen postat av
henriko
Så istället för att göra snus på traditionellt sätt, så häller man i nån kemikalie som ska påminna om röksmak?
Gammaldags snus tillverkades enligt en annan process, fermentering.
Fermentering ger mer smak men nackdelen är att cancerframkallande nitrosaminer också produceras.
Därför har man gått ifrån fermentering till pastörisering som inte producerar giftiga nitrosaminer men ger mindre smakrikt snus.
För att kompensera för mindre smak tillsätts smaktillsatser.
I USA tillverkas fortfarande dip, en snusliknande produkt som läggs i underläppen av rednecks, enligt gammaldags fermentering och de får därför mer problem med cancer.
Vet inte hur röksmak till snus produceras men rökarom till mat produceras genom att röka vatten och det är onyttigt, precis som det är att röka maten. Gott men onyttigt.