Kul att de väcker liv i den gamla Marathon-franchisen! Trilogin var under 90-talet min go-to, och en av de första spelen som hade ett riktigt bra multiplayer. Grannskapet samlades inte sällan hemma hos mig efter skolan, för att spela tillsammans på en av våra många datorer som vi hade hemma. Banan "Mars Needs Women" var favoriten, och som skapades explicit inför en demo-visning på MacWord 1994, om jag ej missminner mig. Det följde även med ett excellent verktyg för att göra egna banor, liksom modifiera befintliga! Forge, hette det, om inte minnet spökar. Det händer faktiskt än i dag att jag kan sätta mig ned och spela igenom några banor på det första spelet, fastän tvåan (Durandal) och trean (Infinity) är mer raffinerat. (De finns numera på AppStore!)
Styrkan i Marathon var dock handlingen, och man behövde läsa alla terminaler för att hänga med i berättelsens utveckling. Sann spelglädje i singelplayer, med andra ord, vilket är mycket ovanligt i dag! Många år senare skulle Bungie göra en uppföljare, som de döpte till - *trumvirvel* - Halo, och som skulle bli ett flaggskeppsspel för de nya G4-processorna som Apple utvecklade tillsammans med Motorola. Men i samma veva skulle Microsoft lansera sin X-Box, varpå de helt enkelt köpte upp Bungie och därmed utvecklingen av Halo.
Nog med exkurs! Kollade igenom trailern, och måste erkänna att jag är lite besviken. Marathon skall nästan kännas som det gamla Doom, d.v.s., vara mörkt och skräckinjagande. Nu ser det tyvärr enbart ut som ett av alla de andra "snabba" FPS-spelen, vilka med grälla färger och epileptisk hastighet enbart syftar till att trigga belöningssystemet hos Gen Z:s apatiska ADHD-hjärnor. Eller är det bara jag som håller på att bli gammal och bitter?
/AI