2026-02-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hej Tomaten!

Ursäkta sarkasmen men den låg nära. Lågt även av mig.
OK, inte helt opropert klädd. Men jag skulle nog ha satt något för urringningen/halsen. Det skulle nog de flesta vilja göra, särskilt som kunglig. Och i de flesta kungahus.

Det är ok.

Urringningen? Jag ser ingen urringning alls. Kollade du klippet?
Citera
2026-02-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberhawk
Haha! Jag kan visa dig bilden där hon inte visar sitt kön, apropå material som finns. Alla ni här är vidriga människor som lever för att trycka ned allt och alla. Bara det här inlägget är lika hjärndött som dina andra svar till mig. Du klarar inte ens av att läsa vad jag skriver och förhålla dig till det.
Reflektera över filerna och umgänget är jag nog ensam om att göra i den här tråden. Ni fantiserar friskt om det värsta ni kan hitta på utifrån väldigt lite fakta.
Nu skiter jag i det här, det går liksom inte att vinna mot den psykiska ohälsa som härjar fritt här.
Det är ingen idé att fortsätta älta med er för det ni skriver är så dumt att bara likasinnade går på det och då kan det kvitta!

So long!

Förresten, lär dig att använda mellanslag efter skiljetecken, antar att du aldrig fick lära dig det i Livets hårda skola.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Citera
2026-02-26, 07:35
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajamaja
Detta har inte med denna tråd att göra och det är synd att beblanda denna familj med Carl Philips hustru, men jag kunde inte undgå att se att Hélène Silfverschiolds son ca 6år ? var med på begravningen. Hela den familjen håller mycket låg profil och att Hélène Silfverschiöld har fått en son har gått under radarn. Nu är där ju ännu en heir till Koburg, eftersom Carl inte fick någon son. Christina har väl två söner, som har skjutit i höjden.

Citat:
Ursprungligen postat av Moneyberry
Christinas äldsta son borde komma före Helenes son i arvsordningen till friherre-titeln eftersom hon är äldre. Christinas äldsta son har ju dock ytterligare en friherretitel från sin egen far (friherre de Geer av Finspång).

Alternativt säger man att den grenen dör ut nu i samband med att Carl inte fått någon son eller att dottern Anna får ta över titeln på något sätt. Anna är bara 19 år och verkar inte bo på slottet så hennes intresse kanske är begränsat.

Friherretiteln ärvs inte via dotter/mamma och fideikomissen är med något enstaka undantag avskaffade, Koberg är aktiebolag numera.

Citat:
Ja, ser ett dinglande, ljust örhänge. En vit liten pärla hade annars varit snyggt.

Måste i rättvisans namn nämna att även Victoria kör med bra så höga klackar på bilden och Madde sportar långa hängande lockar (dock på ena sidan av huvudet) som vi vanligtvis ser guppa på Sofia.

Men Soffan är den enda med v-urringning. Ingenting under den svarta dräktjackan. Där hade hon kunnat ha haft en scarf, blus eller åtminstone ett linne. Jag hade kört med svart knytblus, både p.g.a. årstiden och ceremonin i fråga.

Urringningen är i djupaste laget men definitivt bättre än när Niclas Silfverschiöld begravdes tycker jag.
Citera
2026-02-26, 08:37
Medlem
Citat:
Silvia är även hon mycket tjusig och representativ, tycker jag. Prinsessan Christina = ett föredöme.

Drottning Margarethe är väl fantastisk, stilfull och vilken känsla för färg och form, gärna med litet lekfullhet och extra 'knorr.'

Hon har designat flera av sina egna klänningar också. En minnesvärd klänning var den hon bar 1985 när hon hälsade på vårt kungahus. En lång, mossgrön sidenskapelse, hög i nacken men lägre i fram, fodrad med ljusblått siden som tittar fram i bak på kragen och utställd kjol. Som en äkta sagodrottning! Svårt att inte hylla henne till skyarna. Folkkär, värdig, stilig och rolig. Ibland med en cigarett i nypan.

Margrethe har ju som de flesta vet, också gjort sig känd som en mångbegåvad designer, konstnär och bokillustratör. Bland annat har hon i namnet Ingahild Grathmer illustrerat en dansk utgåva av J.R.R. Tolkiens berättelse Sagan om ringen. Flera språk kan hon ju också och översatte Simone de Beauvoires bok 'Ingen är odödlig' tillsammans med sin prins Henrik (under pseduonym förstås).

Urval av kyrkotextilier

Se exempel på drottning Margrethes kyrkotextilier i galleriet nedan.:

https://www.kongehuset.dk/den-kongelige-familie/hm-dronning-margrethe/hm-dronning-margrethes-kunstneriske-virke/kirketekstiler/
Citera
2026-02-26, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Urval av kyrkotextilier

Se exempel på drottning Margrethes kyrkotextilier i galleriet nedan.:

https://www.kongehuset.dk/den-kongelige-familie/hm-dronning-margrethe/hm-dronning-margrethes-kunstneriske-virke/kirketekstiler/

Tack så mycket för länken! Underbara skapelser.
Citera
2026-02-26, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Friherretiteln ärvs inte via dotter/mamma och fideikomissen är med något enstaka undantag avskaffade, Koberg är aktiebolag numera.

Urringningen är i djupaste laget men definitivt bättre än när Niclas Silfverschiöld begravdes tycker jag.

https://i.pinimg.com/originals/2a/96/0b/2a960b6ead79c501439fcae859951e5d.jpg

nu
https://static.bonniernews.se/images/7a/60/7a601bedc46b49e4844ebe4b11471544/16x9/1920@90.jpg

Alla ser väldigt berörda ut. Prinsessan Desirée måste har varit väldigt omtyckt. Sofia ser proprare ut på det senaste fotot men varför alltid detta visande av dekolletage? Det är ju kallt ute. Fryser inte högheter? Kanske inte om just om bröstpartiet verkar det som.

En elegant liten sidensjal eller cape hade väl varit på sin plats. Gillar förresten hennes lilla väska. Undrar också vem hon satt bredvid under sammankomsten efteråt. Chris kanske.

Har aldrig varit på en kunglig begravning men man kan undra om de närmast sörjande sitter längst fram i kyrkan enligt sed eller om kungafamiljen alltid har 'företräde'.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-26 kl. 13:32.
Citera
2026-02-26, 13:24
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:

https://i.pinimg.com/originals/2a/96/0b/2a960b6ead79c501439fcae859951e5d.jpg

nu
https://static.bonniernews.se/images/7a/60/7a601bedc46b49e4844ebe4b11471544/16x9/1920@90.jpg

Alla ser väldigt berörda ut. Prinsessan Desrée måste har varit väldigt omtyckt.

Har aldrig varit på en kunglig begravning men man kan undra om de närmast sörjande sitter längst fram i kyrkan eller om kungafamiljen alltid har 'företräde'.
Kungafamiljen sitter alltid längst fram om det är någon Bernadotte, trotjänare eller nära vän. Dock kan höger eller vänster variera om de är familj eller inte.
Citera
2026-02-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Kungafamiljen sitter alltid längst fram om det är någon Bernadotte, trotjänare eller nära vän. Dock kan höger eller vänster variera om de är familj eller inte.

OK. Tack för upplysningen.

Skulle nog kännas konstigt om man begraver t.ex. sin egen mor, som nu kanske varit hovdam, och så kommer kungafamiljen och bänkar sig främst medan jag som närmast sörjande skulle få sitta flera rader bort.
Citera
2026-02-26, 13:37
Medlem
inals/2a/96/0b/2a960b6ead79c501439fcae859951e5d.jpg[/url]

nu

Alla ser väldigt berörda ut. Prinsessan Desirée måste har varit väldigt omtyckt. Sofia ser proprare ut på det senaste fotot men varför alltid detta visande av dekolletage? Det är ju kallt ute. Fryser inte högheter? Kanske inte om just om bröstpartiet verkar det som.

En elegant liten sidensjal eller cape hade väl varit på sin plats. Gillar förresten hennes lilla väska. Undrar också vem hon satt bredvid under sammankomsten efteråt. Chris kanske.

Har aldrig varit på en kunglig begravning men man kan undra om de närmast sörjande sitter längst fram i kyrkan enligt sed eller om kungafamiljen alltid har 'företräde'.
[/quote]
Citera
2026-02-26, 13:39
Medlem
[quote=commandaria|94398180]

nu

Blev mitt inslag publicerat med ditt nick? Något hände.
Tror QUOTE-tecknen försvann?
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-26 kl. 13:41.
Citera
2026-02-26, 13:42
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
OK. Tack för upplysningen.

Skulle nog kännas konstigt om man begraver t.ex. sin egen mor, som nu kanske varit hovdam, och så kommer kungafamiljen och bänkar sig främst medan jag som närmast sörjande skulle få sitta flera rader bort.
Nej, det finns alltid två bänkrader i kyrkan. En för familjen och en för vänner och bekanta. Samma på bröllop. Höger eller vänster. Sedan tror jag att det numera även hör till något slags säkerhetstänk, att det är lättare att skydda kungen om han inte sitter inklämd mitt i någonstans. Men där är jag mer osäker.
Citera
2026-02-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria

nu

[/quote]Prinsessan Desirée's persona var sannolikt mycket fin och själfull. Mycket tyder på det och hon törstade inte efter uppmärksamhet så som Sofia.
Prinsessan Desirée's hade stil och klass. Hon var konstnärligt begåvad och välutbildad.
Sofia är en avdankad pinuppa - som försöker verka viktig - en wanna-be.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in