2026-02-26, 12:07
Medlem
Du gjorde rätt. Det är jobbigt. Gjorde samma sak för lite mer än ett år sedan. Sjukt jobbigt att lägga in katten i kattburen för att åka till veterinären. Vår katt var 16 men hade lite krämpor och kissade också inne ibland samt tappade balanssinnet med ojämna mellanrum. Man lägger inte enorma pengar på ett djur så det blev då dags.
Citera
2026-02-26, 12:10
Medlem
osofistikerads avatar
Jag tycker du kunde ha försökt omplacera katten, t.ex. via ett katthem istället för att avliva den. Den hade lång tid kvar att leva. FORL hade du kunnat bekosta iaf, det är sådant man får räkna med som djurägare och bör tänka igenom innan man skaffar katt, att höga kostnader kan uppstå. Katter lever länge, 11 år är ett väldigt kort liv för en katt. Jag fattar att det är jobbigt när den kissar inne, men det är ett beteendeproblem inte en sjukdom som man lättvindigt avrättar någon för. Och som sagt, jag tycker man i första hand letar med ljus och lykta efter omplaceringsmöjligheter om man inte pallar med situationen själv, istället för att åka och avliva den.

Katter börjar kissa inne när de inte trivs. Du skriver ju tydligt att det uppstod i samband med att ni fick barn. Katten trivdes inte längre hos er då, det var fel miljö. Då kan man omplacera katten istället för att döda den. Nu avlivade ni en i grunden frisk katt som hade lång tid kvar att leva.

Vila i frid katten, jag beklagar ditt öde.
Senast redigerad av osofistikerad 2026-02-26 kl. 12:24.
Citera
2026-02-26, 12:22
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Till er som säger att en katt är gammal vid elva års ålder: nej, en katt är inte särskilt gammal då, innekatter blir inte sällan 18-20 år. Utekatter har ofta kort livslängd på grund av utelivets faror.

Till TS: Du har i alla fall vett att må dåligt så det visar att du inte är en dålig människa. Men ja, du svek katten grovt. Det går inte att göra ogjort. Det enda du kan göra nu är att försöka vara snäll mot dig själv och tänka att du befann dig i en svår situation och att du bara är mänsklig. Katten lider heller inte då den är död nu.
Citera
2026-02-26, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Jahaja.
11 år är inte mycket på en innekatt.
Mådde den inte bra?
Du har mycket information baserat på i princip ingenting.

Avliva ett djur enbart för sin egen bekvämlighet, det är hemskt och inget annat.

Han var inte innekatt men annars håller jag med om allt. Det är hemskt och inget annat.
Citera
2026-02-26, 12:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Tänk om man kan säga samma sak om gamla morsan. Hon är ju bara gammal och har svårt att pissa. Näe, det blir nog en avlivning för kärringen. Hon har ju levt rätt länge ändå så!

Känner förövrigt med TS. Jag var i en liknande situation en gång i livet. Hade strulat sönder mitt liv och blev utan boende med min långtida fyrfota vän. Jag gjorde allt i min makt för att lösa situationen, fick andrahandslägenhet men det kontraktet hade ett slut. Bostadslös igen och kunde inte skaffa något nytt hem åt katten. Såg bara en utväg och det var tyvärr avlivning.

Även om det här var snudd på 30 år sedan så mår jag lika dåligt varje gång jag tänker tillbaks på det. Mitt liv ser annorlunda ut nu och jag önskar att min gamle buddy hade fått ta del av det ett litet tag i alla fall. Hans liv fick ett slut på grund av mina dåliga val, det hade inte behövt vara så.

Man får tyvärr växa in i sina dåliga val och ta smärtan det innebär. Man gör i alla fall inte om det igen.

Japp! Om man nu tänker så! Men vi gör ju faktiskt inte så. Katter är ok att barmhärtig döda. Människor är det inta ok med.

Om du tycker det ska vara samma. Så jöjjes det är fel i ditt huvud.
Citera
2026-02-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Jag tycker du kunde ha försökt omplacera katten, t.ex. via ett katthem istället för att avliva den. Den hade lång tid kvar att leva. FORL hade du kunnat bekosta iaf, det är sådant man får räkna med som djurägare och bör tänka igenom innan man skaffar katt, att höga kostnader kan uppstå. Katter lever länge, 11 år är ett väldigt kort liv för en katt. Jag fattar att det är jobbigt när den kissar inne, men det är ett beteendeproblem inte en sjukdom som man lättvindigt avrättar någon för. Och som sagt, jag tycker man i första hand letar med ljus och lykta efter omplaceringsmöjligheter om man inte pallar med situationen själv, istället för att åka och avliva den.

Katter börjar kissa inne när de inte trivs. Du skriver ju tydligt att det uppstod i samband med att ni fick barn. Katten trivdes inte längre hos er då, det var fel miljö. Då kan man omplacera katten istället för att döda den. Nu avlivade ni en i grunden frisk katt som hade lång tid kvar att leva.

Vila i frid katten, jag beklagar ditt öde.

Eftersom han var så skygg och enbart accepterade mig och i vissa fall min sambo tänkte jag bespara honom det lidandet att behöva flytta men du har rätt. FORL har vi hanterat varefter det har uppstått dåliga tänder och dragit ut ett flertal så det har vi absolut bekostat
Citera
2026-02-26, 12:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Personligen växte upp med två rex. Den sista kom att bli nästan 20 år. Sedan gick han och kissade överallt. Så det blev en spruta. Kommer nog faktiskt ta och skaffa mig en rex. När och om jag får stålar för det. Det är underbara djur!
Citera
2026-02-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorpants
För en vecka sedan avlivade jag min 11 år gamla katt som jag älskade högt. Han var inte sjuk mer än att han hade tandsjukdomen FORL men led inte av den. Han hade dock sedan vi fick barn för 2,5 år sedan börjat kissa inne, på sängar, soffan i barnvagnen osv osv. Vilket blivit bättre men hände fortfarande då och. Han var också livrädd för barnet och gömde sig så fort hen närmade sig. Nu har vi fått ett nytt barn för 4 månader sen och beteendet med kissandet började igen och jag fick bara nog. Bebisen sover inte och jag är totalt utmattad och en dag satte han sig i babygymmet mitt framför ögonen på mig och kissade. Så jag tog ett beslut i desperation och fullföljde tyvärr det och nu är han död och jag ångrar mig så djupt. Jag har såna skuldkänslor och kan enbart tänka på hur fel jag gjort. Jag saknar honom så innerligt och vet inte hur jag nånsin ska kunna gå vidare. Han var en väldigt skygg katt och litade i princip bara på mig och jag svek honom på värsta möjliga vis. Kommer jag någonsin kunna tänka på honom utan att vilja implodera av självhat?

Så grymt och hjärtlöst gjort av dig. Djur är också barn.

Du avlivade katten alltså själv?!?! Jävla djurplågare
Citera
2026-02-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast katten var ju ändå gammal. Och han kanske inte mådde så bra heller, i en barnfamilj med småbarn som säkert kunde vara jobbiga mot honom (det var väl därför han var rädd) och där han av naturliga skäl har glidit nedåt på rangskalan då barnen måste komma först.

Dessutom ÄR småbarnsperioden den jobbigaste perioden i livet, i de flesta människors liv, och då MÅSTE man få fatta de beslut som krävs för att familjen ska överleva som familj. Detta - att orka och att hålla ihop familjen - är helt enkelt viktigare än ett husdjur. Till och med om det hade varit ett ungt husdjur.

Att omplacera en så gammal katt, som inte litade på folk, hade heller inte varit rätt mot katten. Du fattade rätt beslut, och du kommer själv att se det så bara du får lite distans. Koncentrera dig på barnen i stället! När de har blivit större och förstår mer, och har slutat dra katten i svansen, så kan ni skaffa en ny, ung, frisk katt!

Såna personer ska aldrig mer ha husdjur!!!
Citera
2026-02-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Du gjorde rätt. Det är jobbigt. Gjorde samma sak för lite mer än ett år sedan. Sjukt jobbigt att lägga in katten i kattburen för att åka till veterinären. Vår katt var 16 men hade lite krämpor och kissade också inne ibland samt tappade balanssinnet med ojämna mellanrum. Man lägger inte enorma pengar på ett djur så det blev då dags.

Idiot. Det finns de som gör allt för sina djur och du är inte en av dem.
Citera
2026-02-26, 12:51
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctorpants
Eftersom han var så skygg och enbart accepterade mig och i vissa fall min sambo tänkte jag bespara honom det lidandet att behöva flytta men du har rätt. FORL har vi hanterat varefter det har uppstått dåliga tänder och dragit ut ett flertal så det har vi absolut bekostat
Skygghet är övergående. Katten kan absolut vänja sig vid en ny ägare. Jag vet detta men om du inte tror mig kan du ringa valfritt katthem, de har gränslöst med erfarenhet av skygga katter. Betydligt mer skygga än din katt, alltså fullständigt skräckslagna katter som har noll förtroende för alla människor för de har inte befattat sig med människor.

Människor som adopterar från katthem är typiskt kattälskande personer som har mycket tålamod. Det är inte ett lidande för katten att få ett nytt hem i en miljö som passar den bättre om den vantrivs i den existerande miljön, vilket det finns tydliga tecken på att den gjorde i och med att den började kissa på fel ställen.

Tänk själv.. om du var fullt frisk, men i en miljö där du vantrivdes starkt och av den anledningen började få vissa beteendestörningar. Vore det då "lidande" för dig att bli flyttad till en ny miljö där du har förutsättningar att blomstra även om det tar ett litet tag att vänja dig och kunna slappna av fullt ut? Tycker du verkligen att det vore rimligare att du blev avrättad för att du befann dig i en miljö som inte fungerade för dig? Eller tänk dina barn, om de skulle börja kissa på sig på dagis, vad är då en rimlig lösning? (För att vara övertydlig: Detta är inte något hot, utan en analog jämförelse med hur katten blev behandlad.)

Istället för att hålla på och hitta på ursäkter för att du gjorde det du gjorde tycket jag du kan stå upp för vad du faktiskt gjort. Det var inte för kattens skull. Du tyckte det var enkelt att åka och avrätta den och då gjorde du det. Såklart var det förskräckligt för katten, men det var inte för kattens skull du gjorde detta, det var för din bekvämlighet, på bekostnad av katten.
Citera
2026-02-26, 12:53
Medlem
Förstår inte riktigt vad många i tråden menar med att katten var gammal. 11 år för en innekatt är verkligen inte gammalt, den förväntas leva åtminstone 5-6 år till i genomsnitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in