Citat:
Ursprungligen postat av
doctorpants
Eftersom han var så skygg och enbart accepterade mig och i vissa fall min sambo tänkte jag bespara honom det lidandet att behöva flytta men du har rätt. FORL har vi hanterat varefter det har uppstått dåliga tänder och dragit ut ett flertal så det har vi absolut bekostat
Skygghet är övergående. Katten kan absolut vänja sig vid en ny ägare. Jag vet detta men om du inte tror mig kan du ringa valfritt katthem, de har gränslöst med erfarenhet av skygga katter. Betydligt mer skygga än din katt, alltså fullständigt skräckslagna katter som har noll förtroende för alla människor för de har inte befattat sig med människor.
Människor som adopterar från katthem är typiskt kattälskande personer som har mycket tålamod. Det är inte ett lidande för katten att få ett nytt hem i en miljö som passar den bättre om den vantrivs i den existerande miljön, vilket det finns tydliga tecken på att den gjorde i och med att den började kissa på fel ställen.
Tänk själv.. om du var fullt frisk, men i en miljö där du vantrivdes starkt och av den anledningen började få vissa beteendestörningar. Vore det då "lidande" för dig att bli flyttad till en ny miljö där du har förutsättningar att blomstra även om det tar ett litet tag att vänja dig och kunna slappna av fullt ut? Tycker du verkligen att det vore rimligare att du blev avrättad för att du befann dig i en miljö som inte fungerade för dig? Eller tänk dina barn, om de skulle börja kissa på sig på dagis, vad är då en rimlig lösning? (För att vara övertydlig: Detta är inte något hot, utan en analog jämförelse med hur katten blev behandlad.)
Istället för att hålla på och hitta på ursäkter för att du gjorde det du gjorde tycket jag du kan stå upp för vad du faktiskt gjort. Det var inte för kattens skull. Du tyckte det var enkelt att åka och avrätta den och då gjorde du det. Såklart var det förskräckligt för katten, men det var inte för kattens skull du gjorde detta, det var för din bekvämlighet, på bekostnad av katten.