Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
Fast nog är det skumt ändå att det på många utbildningar utlovas jobb efter examen men sen får man inget?
Har man gått en flerårig utbildning borde man ju kunna få jobba lättare än at som outbildad få jobb på ica.
Ja den uppfattningen delar jag. Mycket dumt att utlova jobb efter examen eftersom arbetsmarknadsläget för många områden är ytterst svårbedömt, inte minst sådan som är knutna till tekniksprång, trendande värderingar osv. Jag tänker: Vem efterfrågar idag det skickliga hantverket som finns i handgjorda kammar av ben (en dyrbar produkt på medeltiden) när maskiner idag kan stansa ut 1000 plastkammar eller fler i timmen? Det är förstås lättare att utlova anställning till den som utbildar sig till läkare eller apotekare.
Som universitetslärare i ett samhällsvetenskapligt ämne försöker jag alltid trycka in i studenternas huvud att de utbildar sig till ett kunskapsområde, inte till ett yrke. När jag idag möter studenter jag utbildade för 15-20 år sedan överraskas jag ofta av att de väl tar till vara sin utbildning som jag och mina kollegor gav dem, men de är verksamma i yrken som jag inte hade kunnat tänka ut då.