2026-02-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Nu pluggade han Kemi iofs men tex Civ. ingenjörer i BioTech hade alla svårt att få jobb minns jag själv när jag exade. Många av dom fick jobb inom något helt annat till slut och ångrade att de inte studerade inom Teknisk fysik eller mer mot IT istället.

Studerade själv inte Biotech men detta kanske har ändrats i dag?
Jag drog nitlotten att inrikta mig mot bioteknik. Hade dock en del extra programmeringsutbildning, så jag gav mig in på IT istället. Tack vare kemiteknikkunskaperna var det inga problem att få jobb i projekt för processindustrin. Överlag var problemet att kunderna inte kunde prata med kodarna, så jag fick projektledarroller att ta in krav och översätta dem till något som kunde kodas.
Tyvärr är ju IT ingen framkomlig väg idag, pga AI-slakten.
Citera
2026-02-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
OM han inte är bunden till Sverige, söka jobb utomlands, i första hand i något av de nordiska länderna, i andra hand något engelskspråkigt land.

Simon är 25 år, verkar inte ha varken barn eller partner, och har alltså alla chanser att söka jobb globalt som civ ing i länder där lönerna är 3-5 gånger så höga som i Sverige och solen alltid skiner.

Han har inte ett problem. Han har en möjlighet.
Citera
2026-02-26, 09:22
Medlem
BorgeHs avatar
Många civ.ing. får jobb där de exjobbade. Var gjorde han sitt ex-jobb?

Kemi är ett område med periodvis hög arbetslöshet. Det är som arkitektur och ibland bygg. Marknaden varierar.

Det jag skulle råda honom är att ta kontakt med närmaste gymnasium och sök lärarjobb. Det är kanske dåligt betalt men det är bättre än att sitta hemma och deppa. Dessutom kan han komma med i a-kassan!
Citera
2026-02-26, 09:36
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Simon är 25 år, verkar inte ha varken barn eller partner, och har alltså alla chanser att söka jobb globalt som civ ing i länder där lönerna är 3-5 gånger så höga som i Sverige och solen alltid skiner.

Han har inte ett problem. Han har en möjlighet.
Detta!

Han har ju egentligen en guldsits. Hela världen är ett smörgåsbord med äventyr. Även om han inte vet huruvida godbitarna smakar bra eller inte, så öppnas nya dörrar för varje dörr han går in genom.

Själv var jag en dropout från kemiciviling på KTH, men fick ändå ett fantastiskt arbetsliv. Hittade nya bananskal som jag halkade fram på hela tiden. Inget blev som jag trodde när jag var 20-25 år, det blev helt annorlunda, det blev bättre!
Citera
2026-02-26, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fast nog är det skumt ändå att det på många utbildningar utlovas jobb efter examen men sen får man inget?
Har man gått en flerårig utbildning borde man ju kunna få jobba lättare än at som outbildad få jobb på ica.
Ja den uppfattningen delar jag. Mycket dumt att utlova jobb efter examen eftersom arbetsmarknadsläget för många områden är ytterst svårbedömt, inte minst sådan som är knutna till tekniksprång, trendande värderingar osv. Jag tänker: Vem efterfrågar idag det skickliga hantverket som finns i handgjorda kammar av ben (en dyrbar produkt på medeltiden) när maskiner idag kan stansa ut 1000 plastkammar eller fler i timmen? Det är förstås lättare att utlova anställning till den som utbildar sig till läkare eller apotekare.

Som universitetslärare i ett samhällsvetenskapligt ämne försöker jag alltid trycka in i studenternas huvud att de utbildar sig till ett kunskapsområde, inte till ett yrke. När jag idag möter studenter jag utbildade för 15-20 år sedan överraskas jag ofta av att de väl tar till vara sin utbildning som jag och mina kollegor gav dem, men de är verksamma i yrken som jag inte hade kunnat tänka ut då.
Citera
2026-02-26, 10:09
Medlem
GregerMedeltids avatar
50 jobb är ju ingenting på den tiden han har varit arbetslös, även om jag själv måste erkänna att jag bara sökte ett dussintals jobb när jag var nyexad och fick så många intervjuer och jobberbjudanden att jag inte ens gick på alla intervjuer innan jag tackade ja. Det lite andra tider för 10 år sedan, och säkert lite skillnad på bransch (IT).

Men för att vara lite fräck så finns aldrig någon utbildning som är vattentät och garanterar jobb till 100%. Någon kommer alltid per definition vara den sämsta kandidaten baserat på betyg och erfarenheter, och det finns alltid några som har sådana personlighetsdrag som gör dem svåranställda. En del är bara helt enkelt dåliga på att skriva CV eller gå på intervjuer.
Citera
2026-02-26, 10:10
Medlem
Arbetslösheten gick väl upp ännu mer i dagarna enligt SCB?
Citera
2026-02-26, 10:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Run3

Sure, du kan gnälla om att du inte borde behöva anstränga dig. Att företaget borde leverera anställningsavtalet på ett silverfat och kyssa dina fötter. Så var det för några år sedan, men nu är tiderna annorlunda. Inte så mycket att göra. Man måste helt enkelt kämpa och komma ut som vinnaren jämfört med all konkurrens. Upp till var och en att välja hur man gör det.

Nej, så var det inte för "några år sedan", sluta ljug.
Citera
2026-02-26, 10:19
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
"Min fru, op-sjuksköterska, har fått samtliga jobb hon någonsin sökt i 35 år. Vissa yrken är fantastiska."

Kul för dig! Intresseklubben antecknar.
De o-lata inte bara antecknar utan söker sig till det yrkesområdet.
Citera
2026-02-26, 10:39
Medlem
Att en civ.ing. inte får arbete i Sverige visar på i vilken nedförsbacke vi befinner oss i. Den ofantliga sektorn skriker efter folk medans den realproduktiva exportsektorn drar ner. Detta kan bara sluta på ett sätt.

Simon, sök dig utomlands där efterfrågan finns och betalas därefter. Som svensk och KTH:are har du stora fördelar. En civ.ing. examen är inte kattskit ute i världen. Svenskar är dessutom ofta duktiga i engelska.

(Själv hade jag lyckan att få ut min examen i början på 80-talet och då var det i princip bara att vraka och välja bland erbjudandena. En stor del av de företag som erbjöd mig anställning finns inte längre kvar. De har flyttat utomlands eller helt enkelt lagt ner.)
Citera
2026-02-26, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
50 sökta jobb är ju ingenting. När jag skulle ta examen sökte jag säkert 200-300 jobb sista tiden under studierna.

Hur FAN kan du söka 200-300 jobb innan du är färdig? Måste vara en oerhört bred utbildning eller så söker du över hela Sverige.
Har otroligt svårt att se att det skulle finnas speciellt många jobb att söka som kemist.
Ska han söka jobb på donken? Det kan han göra men han får inte de jobben heller.
Citera
2026-02-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/civilingenjoren-simon-25-har-sokt-drygt-50-jobb-svart-att-njuta

Vad bör Simon göra?
Han ska flytta dit jobben finns. Ju längre tid han väntar desto svårare lär det annars bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in