Citat:
Jag gnäller inte, jag har jobb.Jag jobbar inte som HR. Jag är civilingenjör och kollar kandidater som kommit förbi första HR-filtret. Så jag är den som kan arbetet som den sökande har sökt.
Du kan tycka vad.man vill om vad man borde "behöva" eller "inte behöva". De flesta lägger inte ner någon tid alls på sitt CV eller personliga brev och det märks.
När det finns många kandidater, då är jag ju tvungen att gå vidare med dem som visar större potential. Varför skulle jag välja någon utan personligt brev, som stavat fel och särskrivit i sitt CV, som jag inte får någon känsla för alls? När det finns andra kandidater som lagt mer än 5 minuter som väcker intresse hos mig.
Vill du få jobbet du sökt, så måste du ju konkurrera med alla andra kandidater. Det är ju inte särskilt troligt att du går vinnande ur den fighten med ett piss-CV när 200 andra kandidater har sökt samma tjänst.
Vill du ha ett jobb, så måste du förbättra dina odds att företaget kommer anställa just dig utav alla 200 personer som sökt.
Sure, du kan gnälla om att du inte borde behöva anstränga dig. Att företaget borde leverera anställningsavtalet på ett silverfat och kyssa dina fötter. Så var det för några år sedan, men nu är tiderna annorlunda. Inte så mycket att göra. Man måste helt enkelt kämpa och komma ut som vinnaren jämfört med all konkurrens. Upp till var och en att välja hur man gör det.
Du kan tycka vad.man vill om vad man borde "behöva" eller "inte behöva". De flesta lägger inte ner någon tid alls på sitt CV eller personliga brev och det märks.
När det finns många kandidater, då är jag ju tvungen att gå vidare med dem som visar större potential. Varför skulle jag välja någon utan personligt brev, som stavat fel och särskrivit i sitt CV, som jag inte får någon känsla för alls? När det finns andra kandidater som lagt mer än 5 minuter som väcker intresse hos mig.
Vill du få jobbet du sökt, så måste du ju konkurrera med alla andra kandidater. Det är ju inte särskilt troligt att du går vinnande ur den fighten med ett piss-CV när 200 andra kandidater har sökt samma tjänst.
Vill du ha ett jobb, så måste du förbättra dina odds att företaget kommer anställa just dig utav alla 200 personer som sökt.
Sure, du kan gnälla om att du inte borde behöva anstränga dig. Att företaget borde leverera anställningsavtalet på ett silverfat och kyssa dina fötter. Så var det för några år sedan, men nu är tiderna annorlunda. Inte så mycket att göra. Man måste helt enkelt kämpa och komma ut som vinnaren jämfört med all konkurrens. Upp till var och en att välja hur man gör det.
Samtidigt så konstaterar jag att HR har en sjuklig tendens att gå efter den kandidat som klarar intervjun bäst, skriver bäst CV, eller skriver bäst personligt brev framför att pusha fram dom kandidater som kommer fixa jobbet bäst och/eller matchar arbetsgruppen bäst.
Dina pressure points som du lyfter fram ovan skriker HR value. Att någon råkat stava fel i sitt CV säger bara att han skrivit det själv och inte manglat det genom något chatbot. Det samma gäller intervjun; att vara genuin och öppen med vem man är och hur man ärligt hanterar människor/situationer är ett värde i sig. Jag känner mig mer bekväm med att anställa någon som erkänner att dom hanterar stress genom att gnaga på fingrarna eller köra upp en halv dosa lössnus under läppen än någon som hävdar att dom hanterar stress som Drago från Rocky 3.
Vidare gör du ett grovt misstag när du förväxlar ärlighet med en bristande ambition. Det kostar betydligt mer att vara öppen på en intervju än att bullshitta sig igenom alla frågor på bästa sätt möjligt.