2026-02-25, 23:16
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag jobbar inte som HR. Jag är civilingenjör och kollar kandidater som kommit förbi första HR-filtret. Så jag är den som kan arbetet som den sökande har sökt.

Du kan tycka vad.man vill om vad man borde "behöva" eller "inte behöva". De flesta lägger inte ner någon tid alls på sitt CV eller personliga brev och det märks.

När det finns många kandidater, då är jag ju tvungen att gå vidare med dem som visar större potential. Varför skulle jag välja någon utan personligt brev, som stavat fel och särskrivit i sitt CV, som jag inte får någon känsla för alls? När det finns andra kandidater som lagt mer än 5 minuter som väcker intresse hos mig.

Vill du få jobbet du sökt, så måste du ju konkurrera med alla andra kandidater. Det är ju inte särskilt troligt att du går vinnande ur den fighten med ett piss-CV när 200 andra kandidater har sökt samma tjänst.

Vill du ha ett jobb, så måste du förbättra dina odds att företaget kommer anställa just dig utav alla 200 personer som sökt.

Sure, du kan gnälla om att du inte borde behöva anstränga dig. Att företaget borde leverera anställningsavtalet på ett silverfat och kyssa dina fötter. Så var det för några år sedan, men nu är tiderna annorlunda. Inte så mycket att göra. Man måste helt enkelt kämpa och komma ut som vinnaren jämfört med all konkurrens. Upp till var och en att välja hur man gör det.
Jag gnäller inte, jag har jobb.

Samtidigt så konstaterar jag att HR har en sjuklig tendens att gå efter den kandidat som klarar intervjun bäst, skriver bäst CV, eller skriver bäst personligt brev framför att pusha fram dom kandidater som kommer fixa jobbet bäst och/eller matchar arbetsgruppen bäst.

Dina pressure points som du lyfter fram ovan skriker HR value. Att någon råkat stava fel i sitt CV säger bara att han skrivit det själv och inte manglat det genom något chatbot. Det samma gäller intervjun; att vara genuin och öppen med vem man är och hur man ärligt hanterar människor/situationer är ett värde i sig. Jag känner mig mer bekväm med att anställa någon som erkänner att dom hanterar stress genom att gnaga på fingrarna eller köra upp en halv dosa lössnus under läppen än någon som hävdar att dom hanterar stress som Drago från Rocky 3.

Vidare gör du ett grovt misstag när du förväxlar ärlighet med en bristande ambition. Det kostar betydligt mer att vara öppen på en intervju än att bullshitta sig igenom alla frågor på bästa sätt möjligt.
Citera
2026-02-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Flashback briljerar som vanligt.

Nu är det Simons fel att han läst till Civilingenjör med inriktning mot kemi och att han "endast" sökt 50 jobb.
Halva hans avgångsklass står också utan jobb.
När han började sin utbildning hade de flesta äldre redan fått jobb innan utbildningen ens var slut och jag kan lova utan att sett en enda siffra att de kullarna inte suttit på kammaren om kvällarna och sökt 50-3099 jobb.

Det löser sig nog för Simon och hans klasskamrater tillslut.

Några lokförare tex har nyligen stämt sin gamla YH-utbildning då så få kunnat skaffa ett lokförarjobb.

Såhär ser det oftare och oftare ut även i nischade högutbildade branscher.

Det är den trenden man ska spana på och inte på om just Simon är idioten i rummet eller inte.
Hehe exakt. Det kan inte bara vara svårt. Och att samhället ser ut så idagm
Citera
2026-02-25, 23:50
Medlem
Lägg in tråden under -

Ai skapar mass-arbetslöshet eller ai-tog mitt jobb.
Citera
2026-02-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Lägg in tråden under -

Ai skapar mass-arbetslöshet eller ai-tog mitt jobb.

Varför det?
Citera
2026-02-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Varför det?

För att det är just såna jobb som ai och maskiner ersätter nu, eller oftast så nyanställs det inte särskilt mycket. Tex Novo nordisk har sparkat tusentals och kommer sparka ännu fler för som ersätta med maskiner.

Fabriker där allt kan delas upp till moduler etc ska man hålla sig ifrån. Det är just såna jobb som försvinner.

Krångliga ting som att kolla under vasken kommer existera i längre tid framöver.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-02-26 kl. 00:04.
Citera
2026-02-26, 00:07
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Stackars grabb, det är ett klassiskt dilemma och den enda vägen är att göra något annat. Men han borde gå någon kurs eller något för han ger väldiga seriemördarvibbar.
Citera
2026-02-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
För att det är just såna jobb som ai och maskiner ersätter nu, eller oftast så nyanställs det inte särskilt mycket. Tex Novo nordisk har sparkat tusentals och kommer sparka ännu fler för som ersätta med maskiner.

Fabriker där allt kan delas upp till moduler etc ska man hålla sig ifrån. Det är just såna jobb som försvinner.

Krångliga ting som att kolla under vasken kommer existera i längre tid framöver.

Nja så är det inte riktigt. Handlar bara om en klassisk lågkonjunktur nu.
Citera
2026-02-26, 00:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham

Även närliggande länder som Pakistan och Afghanistan har många entrepenörer som väntar på att få komma till Sverige.

Ja, bidragsentrepenörer.
Citera
2026-02-26, 00:40
Medlem
DeValeras avatar
OM han inte är bunden till Sverige, söka jobb utomlands, i första hand i något av de nordiska länderna, i andra hand något engelskspråkigt land.
Citera
2026-02-26, 00:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Verkligen. Är han seriös? Han verkar ju inte särskilt intresserad av att ha ett jobb ens. Han får väl göra som han funderar - flytta hem till sina föräldrar igen. Inte konstigt att inget företag vill ha en vuxenbäbis som är så lat och handikappad.

Behandla jobbsökandet som ett jobb. Arbeta 8 h om dagen med att söka jobb. Det gör han ju knappast om han får iväg knappt 2 ansökningar i veckan.

Det kan man göra om det ger lika mycket betalt som ett riktigt jobb, men nu gör det ju inte det.
Citera
2026-02-26, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Varför behövs inte kemister längre?

Kaffe ingår inte längre för "arbetarna" Kan finnas plats som kaffebryggare åt politekerns dock
Citera
2026-02-26, 06:36
Medlem
AI ersätter akademikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här