2026-02-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Vilken motor ska man sikta på? Tänker att 140hk är ganska slö..
Turbo blir onödigt dyrt..turbo ras och försäkring..
Borde inte 170hk vara den man vill ha?
Eller har den något annat som jävlas?

Jag körde en classic 170hk -07 mellan 18-30k mil.
Bytte bara slitagedelar, sedvanlig service. Det enda som krånglade var kupefläkten.
Den dog plötsligt under nån vintervecka eller två.
Sen funkade den igen, av lathet så tänkte jag inte mer på det. Felet dök inte upp igen.
Nu är inte jag nåt facit när det gäller bilar, men jag själv och flera andra jag känner har haft väldigt bra erfarenhet av den modellen/motorn.
Citera
2026-02-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Hur fan kan du rekommendera REnault? Jag har haft en Clio och det var så satans mycket fel på den bilen. Elstolar, elbakruta, displayer och knappar inne i bilen. Listan kan göras lång. Dessutom helt hutlösa servicepriser.

UNDVIK RENAULT!

Kan varmt rekommendera Renault då det står en 21år gammal Megane 2 som köptes för 14 000kr och har tjänat oss väl under 8år och 10 000mil utan stora reparationer. Har dessutom en Dacia som jag älskar. Den har gått problemfritt i drygt 2år hittills. Svårt att få bättre bilekonomi så varför skulle jag inte vara nöjd menar du?
Citera
2026-02-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Kan varmt rekommendera Renault då det står en 21år gammal Megane 2 som köptes för 14 000kr och har tjänat oss väl under 8år och 10 000mil utan stora reparationer. Har dessutom en Dacia som jag älskar. Den har gått problemfritt i drygt 2år hittills. Svårt att få bättre bilekonomi så varför skulle jag inte vara nöjd menar du?

Våra olika erfarenheter visar på vilken otroligt ojämn kvalitet det är på dessa bilar. Således inget bra köp
Citera
2026-02-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Jag behöver köpa en extrabil till familjen. Min budget är 30-50 000 kr. Bryr mig inte om märke eller annat, enda kraven är att bilen ska vara hållbar utan massa problem, ha dragkrok och vara automatväxlad.

Vad har ni för tips?

Kronofogdens auktionstorg.
Citera
2026-02-27, 11:57
Medlem
Jag hade letat efter något japanskt med förbränningsmotor. Det är väl mitt generella råd -oavsett prisklass- när man köper bil.

Har haft flera asiatiska kärror under åren. Allt i från ”mysko” kinabilar (Daewoo) för under 10k till så gott som nya japanska Mazdor och Mitsubishis. Det som sammanfattar allt ganska väl är att de har varit mer eller mindre problemfritt bilägande för min del. Det värsta jag nånsin tvingats byta var en rasad luftmassemätare på en Mazda6 diesel.

Serva en gång om året bara så rullar dom i evigheter.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in