2026-01-24, 22:21
Medlem
Kan inget om bilar och har kanske bara haft tur men motorn i min V70 -05 2,4 som jag köpte för snart sex år sedan och har kört med dagligen har aldrig krånglat trots över 33 000 mil på mätaren. En och annan tvåa har det blivit på besiktningen men det har gått att lösa med en snabb koll på YT trots att jag inte kan ett smack om att meka.
Citera
2026-01-24, 22:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Vilken Volvo? Har t ex sett att V50 inte är att rekommendera.

För de pengarna skulle jag inte köpa något modernt med mängder av elektronik som börjar strula i tid och otid. Bättre en gammal trotjänare till Volvo då, om det är en andrabil eller extrabil så gör det inte så mycket att den dricker mer soppa heller.

T.ex. en 940, om du kan hitta någon med lägre mil i din prisklass.
Citera
2026-01-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Jag behöver köpa en extrabil till familjen. Min budget är 30-50 000 kr. Bryr mig inte om märke eller annat, enda kraven är att bilen ska vara hållbar utan massa problem, ha dragkrok och vara automatväxlad.

Vad har ni för tips?

Om man kunde få en billig bil utan problem så skulle det inte säljas några nya bilar!
Citera
2026-01-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Om man kunde få en billig bil utan problem så skulle det inte säljas några nya bilar!
Begagnade bilar avyttras för att det är något fel på dom - stort eller litet - dolt eller uppenbart.
Gäller bara att lista ut vad före köpet - sen är det för sent.
Dödsbobilar KAN vara fynd.
Citera
2026-01-25, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Begagnade bilar avyttras för att det är något fel på dom - stort eller litet - dolt eller uppenbart.
Gäller bara att lista ut vad före köpet - sen är det för sent.
Dödsbobilar KAN vara fynd.

Håller med dig!

Men ts vill ha allt, en billig bil som är pålitlig och redo att köras.
Citera
2026-01-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
V40 är en bra bil.
Tills lambda lampan oundvikligen tänds och varvtalet säger vurr vurr vurr på tomgång.
Citera
2026-01-26, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knastrast
Kan inget om bilar och har kanske bara haft tur men motorn i min V70 -05 2,4 som jag köpte för snart sex år sedan och har kört med dagligen har aldrig krånglat trots över 33 000 mil på mätaren. En och annan tvåa har det blivit på besiktningen men det har gått att lösa med en snabb koll på YT trots att jag inte kan ett smack om att meka.

Så kan det säkert va. Ge några exempel på tvår. För folk som inte ens kan byta hjul kan det ju va rätt svårt att kolla på YT och fixa grejer
Citera
2026-01-26, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Så kan det säkert va. Ge några exempel på tvår. För folk som inte ens kan byta hjul kan det ju va rätt svårt att kolla på YT och fixa grejer
Jag har behövt byta handbromsbackar, bytt ut en gummislang till bränslepåfyllningen som hade spruckit och även bytt ABS-krans. Kanaler som till exempel Stefan Bergman och Johans mek o fix förklarar varenda steg så det behövs inga förkunskaper. Kan verkligen rekommendera att prova att meka lite själv. Rätt roligt och det känns gött när felet är åtgärdat.

Men det tar tid. Jag är nog minst fyra gånger långsammare än första bästa EPA-raggare med lite vana att skruva.
Citera
2026-01-26, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knastrast
Jag har behövt byta handbromsbackar, bytt ut en gummislang till bränslepåfyllningen som hade spruckit och även bytt ABS-krans. Kanaler som till exempel Stefan Bergman och Johans mek o fix förklarar varenda steg så det behövs inga förkunskaper. Kan verkligen rekommendera att prova att meka lite själv. Rätt roligt och det känns gött när felet är åtgärdat.

Men det tar tid. Jag är nog minst fyra gånger långsammare än första bästa EPA-raggare med lite vana att skruva.

Jag håller helt med. Jag jobbar också så med mina bilar. Men för folk som har däckhotell är det ganska svårt att byta en ABS-krans.

Den typen av grejer får man räkna med oavsett om det handlar om Volvo, Toyota eller Peugeot.
Citera
2026-01-26, 22:30
Medlem
Volvo c30. Mycket nöjd med min diesel. Köpt för 39 000 kr tre år sedan. 17 000 mil.
Citera
2026-02-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Franskt (Renault) eller Rumänskt (Dacia). Beprövad teknik och prisvärt. Jag har båda representerade i hushållet sedan många år. Köper man någon av ovanstående så får man en yngre bil med färre mil på mätaren jämfört med om man köper en Volvo, BMW, Audi eller något annat märke som har högre anseende. Högre miltal=mer slitage och rost men kanske bättre kvalitet på vissa saker. Skicket får avgöra.
Hur fan kan du rekommendera REnault? Jag har haft en Clio och det var så satans mycket fel på den bilen. Elstolar, elbakruta, displayer och knappar inne i bilen. Listan kan göras lång. Dessutom helt hutlösa servicepriser.

UNDVIK RENAULT!
Citera
2026-02-23, 15:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Lyssna inte på trollen som kör franskt, eller EPA-rövhatten som tipsar om en gammal BMW.
En Volvo v70 0-7 blir bra.
Gubbkörd classic ala 2.4.
Vilken motor ska man sikta på? Tänker att 140hk är ganska slö..
Turbo blir onödigt dyrt..turbo ras och försäkring..
Borde inte 170hk vara den man vill ha?
Eller har den något annat som jävlas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in