2026-02-23, 10:08
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Två boknördar med grandiosa självbilder trots att dom endast har misslyckanden bakom sig som sitter och pratar med sig själva helt oemotsagda på internet, det är vad DFS är.

Magnus kan man närmast likna vid karaktären Carl-Sebastian "Mon cousin" Urse i Hedebyborna. Han tror sig också vara något han definitivt inte är.

Med tanke på att Dan och Magnus kunnat försörja sig på det här dom senaste 10-15 åren och tagit ut löner varje månad så har det väl inte varit något misslyckande?
Dan har köpt bostadsrätt i Mariestad och låtit föreningen stå för en BMW åt honom och Magnus har kunnat köpa en villa i Älgarås.

Däremot har jag ingen aning om vad DFS uppnåt för politiskt inflytande eller om dom påverkar debatten i Sverige. Enligt Dan skulle ju SVT och Bonniers media komma till huset i Älgarås och fråga "vad tycker svenskarna om det här?" vid viktiga politiska frågor.
Citera
2026-02-23, 10:27
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Med tanke på att Dan och Magnus kunnat försörja sig på det här dom senaste 10-15 åren och tagit ut löner varje månad så har det väl inte varit något misslyckande?
Dan har köpt bostadsrätt i Mariestad och låtit föreningen stå för en BMW åt honom och Magnus har kunnat köpa en villa i Älgarås.

Däremot har jag ingen aning om vad DFS uppnåt för politiskt inflytande eller om dom påverkar debatten i Sverige. Enligt Dan skulle ju SVT och Bonniers media komma till huset i Älgarås och fråga "vad tycker svenskarna om det här?" vid viktiga politiska frågor.

Och nu ska de styra partipolitiken genom att kontakta partiföreträdare och bjuda ut dem på middag.
Det blir bra det här.
Citera
2026-02-23, 10:40
Medlem
Galejans avatar
En stilla undran? Vad hände med de handmålade tavlorna av givmilda donatorer som skulle hänga i Svenskarnas Hus för efterkommande generationer att hedra när man slutligen köpt tillbaka Sverige hus för hus?
Citera
2026-02-23, 11:19
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
En stilla undran? Vad hände med de handmålade tavlorna av givmilda donatorer som skulle hänga i Svenskarnas Hus för efterkommande generationer att hedra när man slutligen köpt tillbaka Sverige hus för hus?

Lugn, bara lugn, de kommer först när man nått seger vilket kan ta något århundrade eller två.
Citera
2026-02-23, 12:35
Medlem
Citat:

Det konceptet tilltalade aldrig mig. Jag vill mycket hellre se handmålade tavlor med Dan och Magnus porträtterade. Gärna statyer också.
Citera
2026-02-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1

Kallar du det framgång efter de mål dom själva påstår sig sikta på så får det stå för dig, jag ser samma "framgångar" som en busschaufför skulle kunna åstadkomma för sin lön.

Sedan att kalla Magnus hus för en villa är att dra det rätt långt också, det är ett småhus på 73kvm med en tomt på 978kvm i en avflyttningsbygd med 341 invånare.

Framgångsrika män attraherar dessutom horder av attraktiva fruntimmer, Dan och Magnus som sitter och skrattar åt skämt om grammatikfel, läser böcker och dikter...eh...not so much.
Citera
2026-02-23, 17:47
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Kallar du det framgång efter de mål dom själva påstår sig sikta på så får det stå för dig, jag ser samma "framgångar" som en busschaufför skulle kunna åstadkomma för sin lön.

Sedan att kalla Magnus hus för en villa är att dra det rätt långt också, det är ett småhus på 73kvm med en tomt på 978kvm i en avflyttningsbygd med 341 invånare.

Framgångsrika män attraherar dessutom horder av attraktiva fruntimmer, Dan och Magnus som sitter och skrattar åt skämt om grammatikfel, läser böcker och dikter...eh...not so much.

Som har Lennart - galaxer i mina braxer - Svensson i sitt författarstall.

Revolutionen väntar runt närmsta hörn.
Citera
2026-02-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Känns väl som att det man förutsåg nu har hänt. Det Fria Sverige verkar ha upphört existera, och Dan & Magnus har gått vidare till sitt nya projekt Vårdkasen istället. DFS var en ideel förening, som var medlemsägd. Dan & Magnus "donerade" sin utrustning till DFS. Det lät så väldigt fint när de bad om donationer till DFS, samlade in pengar i husfonden, osv. Det var ju medlemsägt och ideellt.

[...]
Bra genomgång av DFS:s ekonomi. Värt att notera kan vara:

Söderman har taxerat så här (deklarerad inkomst / kapital):

2023: 298 243 kr / -7 172 kr
2024: 366 200 kr / -18 203
2025: 377 400 / -16 380

Så hans inkomst har ökat men är inte direkt abnorm.

Dan Eriksson har dolt sina inkomstuppgifter från Ratsit, så det är svårare att få fram dem och att det är dolt kan ju antyda att det finns något att dölja.
Citera
2026-02-24, 09:27
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ja, bra fråga. Det lovades:

Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Av en händelse råkade jag hamna här https://www.detfriasverige.se/campaigns/forsta-svenskarnas-hus/

Något jag inte tidigare sett åtminstone. Incitamenten och skojeriet fortsätter i oförminskad styrka på den inslagna vägen. Svenskarnas hus vara och tillkomst måste väl i ärlighetens namn ter sig alltmer avlägset även för den mest inbitna ryggdunkare vid det här laget. Det är skamligt och djupt ohederlig, tyder på en föraktande människosyn och en djupt förfallen moral sitta och lura sina ärliga och välvilligt inställda medmänniskor på det här viset. Endast för sin egen vinnings skull. Fy fan.

Nedan några axplock.
"Investera i Svenskarnas hus du också

Den som skänker till föreningens insamling för Svenskarnas hus investerar i framtiden – en svensk framtid. Detta vill vi understryka. Dessa platser som vi ämnar bygga kommer att göra skillnad. Föreningen vill att den som hjälper till också blir ihågkommen för sin insats, därför kommer varje gåva att föras in (med det namn som givaren uppgett) i en läderinbunden bok som kommer att förvaras i huset. Nedan följer de hedersbetygelser föreningen ämnar tacka större gåvor med:

50 000 SEK eller mer
Givaren får en inramad målad porträttbild av sig själv uppsatt på hedersplats i huset.

25 000 – 49 999 SEK
Givaren får, förutom sitt namn i den läderinbundna boken, också sitt namn ingraverat på en egen förgylld plakett som sätts upp i huset på hedersplats.

10 000 – 24 999 SEK
Givaren får, förutom sitt namn i den läderinbundna boken, också sitt namn ingraverat på en egen försilvrad plakett som sätts upp i huset på hedersplats.

5 000 – 9 999 SEK
Givaren får, förutom sitt namn i den läderinbundna boken, också sitt namn ingraverat på en egen bronsfärgad plakett som sätts upp i huset på hedersplats.

1 – 4 999 SEK
Givaren får sitt namn i den läderinbundna bok som kommer placeras på hedersplats.

De ovan nämnda summorna gäller dina totala gåvor under insamlingens tid, se till att använda din profil eller samma e-postadress varje gång du donerar så att summan blir rätt."

Målad porträttbild, sitt namn i en läderinbunden bok, och namn på ett plakett. Hade jag varit medlem i den ideella föreningen så hade i alla fall jag blivit lite snopen om Dan plötsligt fick för sig att, kuppa föreningen, stänga ner föreningens hemsida, och lägga in en stor länk till hans egna aktiebolag istället.
Citera
2026-02-25, 23:52
Medlem
Frewibs avatar
Jag ber om ursäkt om detta redan har avhandlats, men jag följer inte tråden aktivt och det var ett tag sedan jag lyssnade på svegot regelbundet. Idag lyssnade jag på podden bredablick som gästades av en person vid namn Michael Jay. När jag spelade upp avsnittet kände jag igen rösten, det var ju Jalle Horn!

Det fick mig att tänka, varför är det så många personer som spårlöst bara har försvunnit från Svenskarnas hus genom åren? Jalle Horn (varför kallar han sig för Michael Jay nu?) var med i varje poddavsnitt och sedan gick han upp i rök. Samma sak med Daniel Frändelöv som sände timvis med morgonradio och Björn Björkqvist som jag trodde var en cementerad del av projektet. Även Ludvig Delin lämnade. Dålig koll här men har Josef också lämnat?

De gånger Dan och Magnus har berört detta har de svarat kort att "Person X har valt att göra annat" och "Detta livet passar inte alla" men det förklarar inte varför avhoppen har varit så märkliga och abrupta. Dessutom verkar det vara ond blod mellan Dan och Magnus och några av de forna kamraterna. Björn har skrivit öppet om det på twitter, när Ludvig var med i Vita Pillret för något år sedan pikade han Svenskarnas hus ganska tydligt.

Kan någon förklara varför det förhåller sig på detta vis? Känns märkligt.
Citera
2026-02-26, 07:00
Medlem
Beefcake-Charlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frewib
Jag ber om ursäkt om detta redan har avhandlats, men jag följer inte tråden aktivt och det var ett tag sedan jag lyssnade på svegot regelbundet. Idag lyssnade jag på podden bredablick som gästades av en person vid namn Michael Jay. När jag spelade upp avsnittet kände jag igen rösten, det var ju Jalle Horn!

Det fick mig att tänka, varför är det så många personer som spårlöst bara har försvunnit från Svenskarnas hus genom åren? Jalle Horn (varför kallar han sig för Michael Jay nu?) var med i varje poddavsnitt och sedan gick han upp i rök. Samma sak med Daniel Frändelöv som sände timvis med morgonradio och Björn Björkqvist som jag trodde var en cementerad del av projektet. Även Ludvig Delin lämnade. Dålig koll här men har Josef också lämnat?

De gånger Dan och Magnus har berört detta har de svarat kort att "Person X har valt att göra annat" och "Detta livet passar inte alla" men det förklarar inte varför avhoppen har varit så märkliga och abrupta. Dessutom verkar det vara ond blod mellan Dan och Magnus och några av de forna kamraterna. Björn har skrivit öppet om det på twitter, när Ludvig var med i Vita Pillret för något år sedan pikade han Svenskarnas hus ganska tydligt.

Kan någon förklara varför det förhåller sig på detta vis? Känns märkligt.

I sista avsnittet av Svegot där Jalle Horn medverkade sa han att han skulle flytta till Skåne då hans son studerar i närhet, Tyskland har jag för mig. Han sa att han ska komma tillbaka så småningom.
Citera
2026-02-26, 13:58
Medlem
Frewibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beefcake-Charlie
I sista avsnittet av Svegot där Jalle Horn medverkade sa han att han skulle flytta till Skåne då hans son studerar i närhet, Tyskland har jag för mig. Han sa att han ska komma tillbaka så småningom.
Okej, skönt att höra att inga konflikter låg bakom det uppbrottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in