Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
När övergav jesus sin familj? Kan du påpeka ett enda moraliskt fel som jesus begick? specifikt? När uppmanade han sina följare att överge sina familjer?
Jesus övergav sin familj när han gick iväg för att göra sina gärningar. Han överlämnade alltså till sina bröder att ta han om deras mor.
I Markusevangeliet (3:31–35) kommer hans mor och bröder för att hämta honom (de trodde han hade "förlorat förståndet"). Jesus pekar då på människorna runt omkring sig och säger: "Den som gör Guds vilja är min bror och min syster och min mor."
När uppmanade han sina följare att lämna sina familjer?
När Jesus kallade sina första lärjungar (Petrus, Andreas, Jakob och Johannes), krävde han en omedelbar handling.
Matteus 4:21–22: Det står att Jakob och Johannes lämnade sin far Sebedaios kvar i båten med arbetarna för att följa Jesus. Detta var ett brott mot dåtidens plikt att arbeta i familjeverksamheten och ta hand om sina åldrande föräldrar.
Detta är kanske ett av de mest kända och mest provocerande citaten (Matteus 8:21–22). En man vill följa Jesus men ber om att få begrava sin far först.
Jesus svarar: "Följ mig, och låt de döda begrava sina döda."
I den judiska kulturen var det en helig plikt att begrava sina föräldrar. Genom att säga så här menade Jesus att det andliga kallet stod oändligt mycket högre än sociala och familjära förpliktelser.
Matteus 10:35–37: "Jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor... Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig."
Jesus betraktade alltså familjen som ett potentiellt hinder från att helt viga sitt liv åt Gud.