2026-02-25, 19:53
Medlem
Kan åxå skriva
De ska hållas ansvariga i detta tycker jag!

Citat:
Ursprungligen postat av KumJing23
Tack! Skriver nu.
Citera
2026-02-25, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ylvmat
Vad heter MGM och den anställde som hoppar på djuren i ladugården. Finns det fortfarande sådana elaka bönder, jag trodde de tillhörde nittionhundratalet..!

Namnen, tack!
Att slå kor med ett redskap är inget man önskar, men att kalla det djurplågeri, med tanke på vilka hemskheter djur får utstå i världen, är naivt. Att sparka på kossor och slå dom med redskap, är helt enkelt inte djurplågeri!

Detta är en stor bondgård med 1000-tals kor(?). Ingen av kossorna mår mentalt bra, av att stå fjättrad flera månader i rad på kallt, bajsigt betonggolv i kyla, och ingen ro. Om man nu jobbar med att gå runt och mocka skit dagarna i ända, och se dessa djur må dåligt, det tär på psyket tror jag. Efter ett tag riktas frustrationen just mot korna. Att säga att dessa personer är onda empatilösa monster är väldigt bekvämt. Kanske det just är pga deras empati som dom till slut slår korna.
Pga miljön i dessa bondgårdar. Misären bland korna, skitjobbet både metaforiskt och bildligt, oljudet från 1000-tals kor som råmar konstant.
Men ändå bra att det uppmärksammas. En förändring bör till, men det är lätt att peka finger när man själv samtidigt går och tittar på kilopriset på kött i köttdisken.
Kanske man borde införa regler om att man bara får jobba med djur i detta avseende under en begränsad tid?
Lite perspektiv önskar jag en del i tråden.
Hur hade DU behandlat djur efter jobbat i denna miljön 1 år? hade du gått runt och klappat på deras mule, och sjungit glatt nedans du mockade deras skit?
Senast redigerad av goderian2 2026-02-25 kl. 21:12.
Citera
2026-02-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Att slå kor med ett redskap är inget man önskar, men att kalla det djurplågeri, med tanke på vilka hemskheter djur får utstå i världen, är naivt. Att sparka på kossor och slå dom med redskap, är helt enkelt inte djurplågeri!

Detta är en stor bondgård med 1000-tals kor(?). Ingen av kossorna mår mentalt bra, av att stå fjättrad flera månader i rad på kallt, bajsigt betonggolv i kyla, och ingen ro. Om man nu jobbar med att gå runt och mocka skit dagarna i ända, och se dessa djur må dåligt, det tär på psyket tror jag. Efter ett tag riktas frustrationen just mot korna. Att säga att dessa personer är onda empatilösa monster är väldigt bekvämt. Kanske det just är pga deras empati som dom till slut slår korna.
Pga miljön i dessa bondgårdar. Misären bland korna, skitjobbet både metaforiskt och bildligt, oljudet från 1000-tals kor som råmar konstant.
Men ändå bra att det uppmärksammas. En förändring bör till, men det är lätt att peka finger när man själv samtidigt går och tittar på kilopriset på kött i köttdisken.
Kanske man borde införa regler om att man bara får jobba med djur i detta avseende under en begränsad tid?
Hur hade DU behandlat djur efter jobbat i denna miljön 1 år? hade du gått runt och klappat på deras mule, och sjungit glatt nedans du mockade deras skit?

Du verkar inte frisk som resonerar på detta sätt 🙄 Man blir mörkrädd! Har man skaffat djur så ska man sköta dem och se till att de har det bra. Det är väl inte djurens fel att de måste skita?
Citera
2026-02-25, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalen78
Du verkar inte frisk som resonerar på detta sätt 🙄 Man blir mörkrädd! Har man skaffat djur så ska man sköta dem och se till att de har det bra. Det är väl inte djurens fel att de måste skita?
det har jag aldrig sagt.... Men du kan inte jämföra att ta hand om en hund eller katt, med att 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan, jobba i en skitmiljö sett från alla aspekter, och tro, att det inte påverkar dig!

Innan du uttalar dig om arbete med boskap, bör du jobba med boskap, det är nog enda sättet du kommer till insikt, för du besitter onekligen inte förmågan att föreställa dig saker.
Du säger; jag är djurvän, därför är jag alltid djurvän! under alla omständigheter!
Du är mycket naiv faktiskt.

Prova att jobba på ett slakteri och se, om inte din goda djurvänsfilosofi skiftas...... såå naiv är du.
Senast redigerad av goderian2 2026-02-25 kl. 23:49.
Citera
2026-02-25, 23:46
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag såg att Rapport hade ett inslag ikväll om Arlas nya ostmejeri i Götene och 40.000 nya mjölkkor, dom behöver nog all publicitet som dom kan få nu. Jag tänker inte köpa några Arla produkter så länge jag inte är säker på att djuren har det bra.
Jag tror knappast Arla lär vara det enda som haft detta och de kommer knappast vara den sista gången heller. Du får med andra ord vänta ganska länge.
Citera
2026-02-25, 23:51
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
6 000 liter mjölk per dag häller de ut i gödselbrunnen. Mjölk som de annars skulle fått drygt fem kronor per liter för av Arla så 30 000 kronor förlorar de per dag.

För att de ska få leverera till Arla igen ska de gå igenom flera steg.
- På tisdag kommer Arla ut för att hålla en kurs i djurhantering. Ett krav p.g.a. djurplågeriet
- Sedan ska det noga fyllas i en handlingsplan för hur incidenter i djurhanteringen hanteras
- Om ett par veckor kommer sedan Arlarevisionen ut och kontrollerar allting
- Efter det kan man eventuellt få godkänt att leverera mjölk igen om inte helgerna gör att det drar ut på tiden

Om man får godkänt har c:a 200 000 liter mjölk vaskats och c:a en miljon i inkomster har gått förlorade.
Vilka jävla tattarfasoner! Sänk priset på mjölk och grädde!
Citera
2026-02-26, 03:35
Medlem
Det är tydligt i den här tråden att många av er inte anser att djur är värda någonting. Sådana uttalande och generaliseringar. Man blir mörkrädd. Att inte förstå att detta är grov djurmisshandel - utan diverse uttalanden som mer eller mindre försöker släta över de fruktansvärda dessa djur råkat ut för. Att kossor ligger ner hela tiden och att man måste slå dem för att få dem att stå upp är ju ren och skär lögn. Jag bor i ett landskap där det finns massor av bondgård med mestadels kor och får. De bönder jag känner och det är många vårdar och värnar om sina djur. Ett djur som blir bra behandlat är lätt att ha att göra med.
Antar att denna misshandel varit vanlig i många år - säkert har pappan också slagit djuren. Så att inte detta upptäcks när de faktiskt skulle kunna ha pågått sedan 60-70-talet är ju mer än uppseendeväckande. Jag måste säga att Djurenheten på Länsstyrelsen i Kalmar borde ställas till svars, då de hade flera rapporter från många år tillbaka men ändå inte följt upp och handhaft det på ett riktigt sätt.
Rörande vad som kommer att hända med djuren så blir det förstås nödslakt av en stor andel.
Kanske några får komma till andra gårdar men jag tycker egentligen att det är mer humant att slakta alla. Detta kostar pengar och förhoppningsvis får bonden betala för detta. Hoppas han får ett straff på 4 år och näringsförbud för resten av livet.
De två Urainska kräken som arbetat för honom borde straffas båda två. De är i en ålder då de borde slås för sitt land. Nej de har flytt till Sverige där vi tagit emot dem med öppna armar - de får gratis uppehälle, sjukvård mm i all oändlighet, och det är så här de belönar oss. Skicka tillbaks dem till Ukraina och låt dem få bli kanonmat !
Och ni som tycker synd om bonden och hoppas han får hjälp för sitt beteende, så undrar jag vad är ni för orealistiska veklingar. En människa som fått felaktiga värderingar och som har en sadistisk personlighet skall inte vi skattebetalare står för hans "rehabilitering". Dessa fega kräk förstår bara hård behandling och konsekvenser av sitt handlande.
Senast redigerad av Flashybits 2026-02-26 kl. 03:55.
Citera
2026-02-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Kan åxå skriva
De ska hållas ansvariga i detta tycker jag!

Skriv gärna också till och uppmärksamma fallet:
djurskydd.kalmar@lansstyrelsen.se

Citat:

Men är du full eller?

Det är inte en mänsklig rättighet att äga bondgård med många djur som behöver omtanke, vård, mat osv.
Om man inte klarar av det kan man ta ett jobb som anställd och slippa ett sådant ansvar.
Och man kan absolut inte jämföra med hur det var förr eller hur det är i världen (världens dummaste argument &#128514 för alla länder har egna lagar och i Sverige gäller Sveriges lagar. Vi har slutat piska folk, tortyr är förbjudet och det gäller både djur och människor.
Nyktra till kompis och välkommen till 2026! 🇸🇪
Citera
2026-02-26, 10:08
Medlem
Citat:

Du är ju riktigt jävla pantad på riktigt!! Det är ingen rättighet att ha djur och det är inget som uppenbarligen passar alla. Ger man sig in i en bransch som huvudsakligen handlar om djur tänker man som normal person längre än näsan räcker och dessutom fattar vad det ansvaret man tar på sig innebär. Att skylla på att det blivit en jobbig vardag och att man inte skulle palla för att djuren låter, nä dumma jävla bortförklaringar. Då kan man sätta sig på en cykel och köra ut tidningar ist.
Citera
2026-02-26, 10:21
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Jag tror knappast Arla lär vara det enda som haft detta och de kommer knappast vara den sista gången heller. Du får med andra ord vänta ganska länge.
Jag menade att dom gick ut i Rapport för att få god publicitet efter det som har hänt på Öland. Vad får jag vänta på menar du, jag förstår inte vad du menar?
Citera
2026-02-26, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KumJing23
Skriv gärna också till och uppmärksamma fallet:
djurskydd.kalmar@lansstyrelsen.se

Men är du full eller?

Det är inte en mänsklig rättighet att äga bondgård med många djur som behöver omtanke, vård, mat osv.
Om man inte klarar av det kan man ta ett jobb som anställd och slippa ett sådant ansvar.
Och man kan absolut inte jämföra med hur det var förr eller hur det är i världen (världens dummaste argument &#128514 för alla länder har egna lagar och i Sverige gäller Sveriges lagar. Vi har slutat piska folk, tortyr är förbjudet och det gäller både djur och människor.
Nyktra till kompis och välkommen till 2026! 🇸🇪

Citat:
Ursprungligen postat av graslok07
Du är ju riktigt jävla pantad på riktigt!! Det är ingen rättighet att ha djur och det är inget som uppenbarligen passar alla. Ger man sig in i en bransch som huvudsakligen handlar om djur tänker man som normal person längre än näsan räcker och dessutom fattar vad det ansvaret man tar på sig innebär. Att skylla på att det blivit en jobbig vardag och att man inte skulle palla för att djuren låter, nä dumma jävla bortförklaringar. Då kan man sätta sig på en cykel och köra ut tidningar ist.
Har ni jobbat med boskapsuppfödning/slakteri? Det är en industri vars syfte är att lägga kött på våra tallrikar. Jag ursäktar inte att man slår boskap för att kontrollera dom, jag försöker lysa perspektiv om varför det sker. Det är väldigt lätt att sitta bakom en skärm och tycka saker.. i dem bästa av världar hade varje ko haft ett stort utrymme, varmt och gosigt, med ett liveband som spelar musik, och en buffe av olika grönsaker och växter. och en butler.
Det är en brutal miljö. och om folk vistas i en brutal miljö, ska man inte förvånas om även dom blir brutala..
Ni är mycket naiva faktiskt.

Men tekniken går framåt.
"Odlat kött[1][2], konstgjort kött[3] eller in vitro-kött[4][5] (även syntetiskt[6] och laboratorieodlat kött[7]) kallas köttprodukter framställda på syntetisk väg genom odling av muskelceller, som därmed inte har sitt ursprung i något levande djur.

Det är identiskt med naturligt kött och ska inte förväxlas med substitut som "sojakött" som smakar annorlunda. Priset har redan sjunkit till under 100 kronor för en hamburgare, att jämföra med en miljon dollar för den första hamburgaren.[källa behövs]

Det pågår flera forskningsprojekt för att framställa syntetiskt kött i laboratorier, men ännu finns ingen färdig produkt att tillgå kommersiellt.[8]

Det första odlade köttet har även ätits i England. Det ska ha smakat bättre än förväntat. Man hoppas på att det 2023-2033 ska finnas tillgängligt i butik"
Senast redigerad av goderian2 2026-02-26 kl. 11:25.
Citera
2026-02-26, 14:02
Medlem
Citat:
Har ni jobbat med boskapsuppfödning/slakteri? Det är en industri vars syfte är att lägga kött på våra tallrikar. Jag ursäktar inte att man slår boskap för att kontrollera dom, jag försöker lysa perspektiv om varför det sker. Det är väldigt lätt att sitta bakom en skärm och tycka saker.. i dem bästa av världar hade varje ko haft ett stort utrymme, varmt och gosigt, med ett liveband som spelar musik, och en buffe av olika grönsaker och växter. och en butler.
Det är en brutal miljö. och om folk vistas i en brutal miljö, ska man inte förvånas om även dom blir brutala..
Ni är mycket naiva faktiskt.

Men tekniken går framåt.
"Odlat kött[1][2], konstgjort kött[3] eller in vitro-kött[4][5] (även syntetiskt[6] och laboratorieodlat kött[7]) kallas köttprodukter framställda på syntetisk väg genom odling av muskelceller, som därmed inte har sitt ursprung i något levande djur.

Det är identiskt med naturligt kött och ska inte förväxlas med substitut som "sojakött" som smakar annorlunda. Priset har redan sjunkit till under 100 kronor för en hamburgare, att jämföra med en miljon dollar för den första hamburgaren.[källa behövs]

Det pågår flera forskningsprojekt för att framställa syntetiskt kött i laboratorier, men ännu finns ingen färdig produkt att tillgå kommersiellt.[8]

Det första odlade köttet har även ätits i England. Det ska ha smakat bättre än förväntat. Man hoppas på att det 2023-2033 ska finnas tillgängligt i butik"

Jag tycker också det är rent åt helvete att det ens kan ske, att göra illa helt oskyldiga varelser som inte har bett om att få komma till denna jord. Det är oförsvarbart.

MEN jag förstår precis vad du menar och instämmer helt. Vi är så jävla skyddade i vår värld att vi inte har förmågan att kunna tänka ett steg längre.
Vi lever i en ond värld och lever vi bland ondska så är det också hur vi blir.

Det är som du skriver, det är så många djur att det är omöjligt att göra rätt mer än att bara se de som produkter/varor. Skit samma om djur får lida, de ska ändå dö. Det är inte min åsikt utan bara att jag förstår tänket och varför vissa klarar av att stänga av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in