2026-02-25, 20:42
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
https://www.mitti.se/nyheter/restaurangagare-lurade-till-sig-11-miljoner-fran-arbetsformedlingen-6.3.348730.ff17774d72

Citat:
Två restaurangägare i Stockholm har dömts för bland annat grovt bedrägeri, efter att ha fuskat till sig flera miljoner i skattepengar.

Enligt domen har Arbetsförmedlingen betalat ut mer än 11 miljoner kronor i anställningsstöd mellan 2021 och 2024, pengar som var avsedda för lönebidrag. Männen har betalat ut lön till anställda, vilka sedan på olika sätt har återbetalat pengarna.

Tre miljoner av den totala summan har gått direkt till männen genom bland annat betalade leasingavgifter, privata räkningar, hyror och direkta insättningar på männens privata bankkonton. Den ena ska ha tillskansat sig 2,1 miljoner kronor, den andra 900 000 kronor.

Det sätt på vilket bedrägeriet har genomförts (...) tyder på att det redan från början har funnits en gemensam brottsplan som har avsett de tre bolagen”, skriver tingsrätten.

Männen döms till fängelse i två år och nio månader respektive tre år och tre månader. De båda förläggs med

Jag är inte förvånad att det är 08 området och troligtvis även blattar som gjort såhär! Eller har jag fel?

Vilka restauranger handlar det om?
2026-02-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.mitti.se/nyheter/restaurangagare-lurade-till-sig-11-miljoner-fran-arbetsformedlingen-6.3.348730.ff17774d72

Jag är inte förvånad att det är 08 området och troligtvis även blattar som gjort såhär! Eller har jag fel?

Visa gärna en pizzeria som inte stoppar undan pengar?

Tror inte att det existerar.
2026-02-25, 21:30
Medlem
Vitiss avatar
Många finkrogar (och klassiska pubar, varav en i Gamla stan) i Stockholm har köpts upp av syrianer, varpå kvaliteten på de uppköpta krogarna har - ej oväntat - sjunkit.
2026-02-25, 21:34
Medlem
Trevligt.kontos avatar
En krusning på ytan. Hundratals om inte tusentals småföretag drivs så.
2026-02-25, 21:37
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Visa gärna en pizzeria som inte stoppar undan pengar?

Tror inte att det existerar.

Nej det fifflas flitigt med stålarna i den branschen, hälften vitt och hälften svart brukar det heta! Vet en som blev inkallad till sin chef på ett hamburgerhak i en av de större städerna i landet, han ville betala halva lönen svart vilket så klart inte var aktuellt. Allt för att slippa undan.
2026-02-25, 21:45
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:

Det här är början på vinsten som kommer lite längre fram.

Det här är det som räddar välfärden och våra pensioner bla.

Mera massinvandring tack annars går landet i konkurs
2026-02-25, 22:11
Medlem
grungewhores avatar
Läste den där och tänkte på ett par "indiska" kedjor som haft gästarbetare under närmast slavliknande förhållanden. Skulle inte förvåna mig efter avslöjandena om de sökt nya vägar.
2026-02-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Nej det fifflas flitigt med stålarna i den branschen, hälften vitt och hälften svart brukar det heta! Vet en som blev inkallad till sin chef på ett hamburgerhak i en av de större städerna i landet, han ville betala halva lönen svart vilket så klart inte var aktuellt. Allt för att slippa undan.

Kommer ihåg en händelse från längesen när jag bodde i en småstad. Den lokala pizzabagaren ville köpa nya Merca och tog med sig hela beloppet kontant, i en plastpåse.

Smart nog för att starta företag och smart nog för att lyckas hålla undan en slant för staten, men inte smart nog för att inte visa upp det utåt.
Det tog väl ungefär 3dagar innan exakt hela stan visste om hela händelsen.

Han fick helt enkelt göra om och göra rätt och istället köpa bilen på avbetalning.
2026-02-25, 22:28
Medlem
Kundalinis avatar
Sex år för för sammanlagt 11 miljoner.

En månad per 150 000 Skr försnillat. Ja, det är i alla fall inte irrationellt med ekonomisk brottslighet.
2026-02-26, 04:11
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Du hittar svaret i den befintliga tråden:

(FB) Stockholm: Två begärs häktade för miljonbedrägerier via anställningsstöd (2025-10-31)
2026-02-26, 04:21
Medlem
underhuggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Många finkrogar (och klassiska pubar, varav en i Gamla stan) i Stockholm har köpts upp av syrianer, varpå kvaliteten på de uppköpta krogarna har - ej oväntat - sjunkit.

Alla dessa knarkpengar måste ju tvättas någonstans!
2026-02-26, 09:06
Moderator
Pentyls avatar
Fortsätt i den befintliga tråden, som dessutom ligger i rätt forum.
(FB) Stockholm: Två begärs häktade för miljonbedrägerier via anställningsstöd (2025-10-31)

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in