2026-02-22, 21:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Socialtjänsten svarar adekvat. Både över telefon och mail. Problemet ligger i att FU inte gillar de svar dom får och då spinner iväg på diverse korståg.

Sektledaren kan sitta och tjafsa över telefon med bla domare/jurister som har mångårig erfarenhet. Där hon gång på gång blir rättad och att hon läst/förstått lagen fel, ändock tjafsar fröken 0 utbildning emot och talar om för någon med djup förståelse för lagar hur det egentligen ligger till. Detta beteende kan du applicera på precis allt och alla som hon ringer till, palm ska alltid ha sista ordet oavsett vad det gäller. Hör hon inte det hon vill höra rings det tillbaka och anklagar för att inte få några svar.

Du tycker det är illa att dom lägger på, jag tycker det är illa att hon ringt såpass många gånger att växlarna och tjänstemännen lärt sig veta när hon ringer. De flesta har mer tålamod än vad en normal människa borde ha.
Om socialtjänsten hade agerat och svarat adekvat hade inte alla problem med systemfel och rättsosäkerhet funnits. (Det övriga är bara skvaller om en person som jag inte bemöter.)
Citera
2026-02-23, 08:40
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om socialtjänsten hade agerat och svarat adekvat hade inte alla problem med systemfel och rättsosäkerhet funnits. (Det övriga är bara skvaller om en person som jag inte bemöter.)

Känner inte till något systemfel eller rättsosäkerhet inom socialtjänsten. Låter inte speciellt förankrat i verkligheten om du frågar mig.
Citera
2026-02-23, 12:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Känner inte till något systemfel eller rättsosäkerhet inom socialtjänsten. Låter inte speciellt förankrat i verkligheten om du frågar mig.
Men varken jag eller någon annan insatt frågar dig eftersom det är uppenbart att du inte kan någonting.

Här har du ett nytt exempel på allvarliga problem och fel inom socialtjänsten i den ändlösa listan över allvarliga problem och fel inom socialtjänsten som finns och har funnits länge:

2026-02-10: Utredare: Barn ska inte omhändertas godtyckligt
En ny utredning ska få stopp på att barn omhändertas på ett godtyckligt och rättsosäkert vis. Ett av förslagen är att socialnämnderna ska få hjälp av särskilda experter. […]
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredare-barn-ska-inte-omhandertas-godtyckligt

Läs OCH FÖRSTÅ artikeln och problemen som den adresserar så kanske du lär dig någonting.

Problemen med godtycke och rättsosäkerhet har funnits under lång tid och en utredning av detta slag borde ha gjorts för länge sedan. Det är givetvis all uppmärksamhet i media och aktörer som Family United som driver på för att skapa förändring.

Om det blir någon förändring återstår att se. Under tiden pågår det sjuka helvetet dag efter dag. (Och det är obegripligt att någon människa kan bete sig som du gör i tråden. Obegripligt!)
Citera
2026-02-23, 12:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Eftersom du är en av de mest verklighetsfrånvända personer på planeten så är det klart att det som är förankrat i verkligheten inte låter som det är det för dig.
Citera
2026-02-23, 12:32
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Men varken jag eller någon annan insatt frågar dig eftersom det är uppenbart att du inte kan någonting.

Här har du ett nytt exempel på allvarliga problem och fel inom socialtjänsten i den ändlösa listan över allvarliga problem och fel inom socialtjänsten som finns och har funnits länge:

2026-02-10: Utredare: Barn ska inte omhändertas godtyckligt
En ny utredning ska få stopp på att barn omhändertas på ett godtyckligt och rättsosäkert vis. Ett av förslagen är att socialnämnderna ska få hjälp av särskilda experter. […]
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredare-barn-ska-inte-omhandertas-godtyckligt

Läs OCH FÖRSTÅ artikeln och problemen som den adresserar så kanske du lär dig någonting.

Problemen med godtycke och rättsosäkerhet har funnits under lång tid och en utredning av detta slag borde ha gjorts för länge sedan. Det är givetvis all uppmärksamhet i media och aktörer som Family United som driver på för att skapa förändring.

Om det blir någon förändring återstår att se. Under tiden pågår det sjuka helvetet dag efter dag. (Och det är obegripligt att någon människa kan bete sig som du gör i tråden. Obegripligt!)

Varken du eller någon annan konspiratör i tråden är ju dock insatt.

Ja det är väl jättebra att man vill utreda och säkerställa att det inte sker godtyckligt. Återigen inget bevis för att det sker fel systematiskt eller rättsosäkert

Och absolut inget familyunited driver
Citera
2026-02-23, 12:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] Återigen inget bevis för att det sker fel systematiskt eller rättsosäkert [...]
Jo, det är bevis eftersom det finns omfattande brister i socialtjänstens utredningar.
Citera
2026-02-24, 17:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Konstigt nog så verkar det som att historien upprepas gång på gång....

Hur kommer det sig att förvaltningsrätterna sitter och dömer på felaktigt underlag? Det ska väl inte kunna hända en enda gång i en rättssäker domstolsprocess?

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/namndeman-rostade-for-att-malins-bebis-skulle-omhandertas-angrar-sig
Citera
2026-02-25, 08:48
Medlem
Aha, där kom det. Hatar du socialtjänsten lite så där svepande och generellt och tycker att all tvingande myndighetsutövning mot enskild utgör övergrepp som borde vara tjänstefel?

Ska detta tolkas som att du inte heller tycker att barn är skyddsvärda?

Du har inte sett särskilt mycket av världen tror jag.

Citat:
Då kan man uttrycka det som att de tjänar på det genom att kunna fortsätta få lön istället för att få sparken och anmälas till åtal för tjänstefel. (Det är egentligen samma sak fast med andra ord. Har du svårt att förstå ord och sammanhang? Det är i så fall något man kan känna oro för om du har barn.)
Citera
2026-02-25, 09:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Aha, där kom det. Hatar du socialtjänsten lite så där svepande och generellt och tycker att all tvingande myndighetsutövning mot enskild utgör övergrepp som borde vara tjänstefel?

Vilket märkligt inlägg och vilka bisarrt felaktiga tolkningar och förutfattade meningar.

Jag ”hatar” inte socialtjänsten och tycker inte att ”all tvingande myndighetsutövning mot enskild utgör övergrepp som borde vara tjänstefel”. Hur kan du ens komma på något så dumt?

Att barn är skyddsvärda innebär bland mycket annat att de måste skyddas mot övergrepp från socialtjänsten och vården. Håller du inte med om det?
Citera
2026-02-25, 17:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469

Barn är absolut skyddsvärda, men inte till vilket pris som helst: Och just där ligger problemet. Barnskyddet har gått och blivit helt absurt, så de till den milda grad att det skadar istället för hjälper barnen och deras familjer. Jag är ganska så säker på att du inte accepterat dessa maffiafasoner om det gällde dina egna barn och familj. Det är bara andras barn som ska "skyddas"? Eller hur tänker du egentligen?
Citera
2026-02-25, 19:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Barn är absolut skyddsvärda, men inte till vilket pris som helst: Och just där ligger problemet. Barnskyddet har gått och blivit helt absurt, så de till den milda grad att det skadar istället för hjälper barnen och deras familjer. Jag är ganska så säker på att du inte accepterat dessa maffiafasoner om det gällde dina egna barn och familj. Det är bara andras barn som ska "skyddas"? Eller hur tänker du egentligen?
Just barnskyddsperspektivet och barnets bästa borde lyftas upp mer som argument mot en dysfunktionell socialtjänst. Är det något som är farligt och skadligt för barnen så är det att hamna i klorna på inkompetenta socialarbetare och vårdgivare.
Citera
2026-02-25, 19:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Just barnskyddsperspektivet och barnets bästa borde lyftas upp mer som argument mot en dysfunktionell socialtjänst. Är det något som är farligt och skadligt för barnen så är det att hamna i klorna på inkompetenta socialarbetare och vårdgivare.

Socionomer är per definition inte lämpliga att jobba med livsavgörande beslut. Särskilt inte efter den nya socialtjänstlagen kom till som kräver vetenskapligt stöd i varje beslut som socialtjänsten fattat.

Vad jag vet så svarar de inte på sådana frågor ens om föräldrar börjar bli frågvisa. Då drar de bara till med "det är för barnets bästa" i vanlig ordning, när de har slut på argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in