2026-02-24, 19:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Exakt, så inget har heller skapats ur ingenting, så det som finns har alltid funnits i en form eller annan.

Eftersom ingen någonsin har observerat att något kan skapas ur ingenting över huvud taget så är det korkat att påstå att det skulle gå att göra med hjälp av en påhittad skapare, som då behöver ges egenskaper som ingen heller har observerat faktiskt kan förekomma.

Vem är det då som verkar korkad? Den som ser verkligheten som den är eller den som hittar på en massa fantasier om hur verkligheten skulle ha kunnat uppstå hellre än att inse att den alltid har funnits?
Den smarta är väl den som drar logiska slutsatser utöver det som kan direkt observeras just i stunden?
Citera
2026-02-24, 19:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Exakt, så inget har heller skapats ur ingenting, så det som finns har alltid funnits i en form eller annan.

Eftersom ingen någonsin har observerat att något kan skapas ur ingenting över huvud taget så är det korkat att påstå att det skulle gå att göra med hjälp av en påhittad skapare, som då behöver ges egenskaper som ingen heller har observerat faktiskt kan förekomma.

Vem är det då som verkar korkad? Den som ser verkligheten som den är eller den som hittar på en massa fantasier om hur verkligheten skulle ha kunnat uppstå hellre än att inse att den alltid har funnits?
Att universum skulle bara funnits förevigt är ju helt sjukt. Universum är otroligt komplicerat med fysiklagar, atomer, planeter, mörk materia och till och med liv. Och det ska bara finnas bara sådär, för att så är det? Dårskap. Gud är filosofiskt sammanhängande.
Citera
2026-02-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Och ingenstans i evangelierna säger Jesus att hans död är en offerritual.

"Detta är min kropp som blir offrad för er" (Lukas 22:19 Bibel2000)
Citera
2026-02-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du missar själva syftet med djuroffren i Mose lag. Offren var aldrig tänkta som en permanent eller global lösning för hela mänskligheten, dom var en del av ett särskilt förbund mellan Gud och Israels nation och hade som syfte att lära folket om syndens allvar och behovet av en framtida, fullständig försoning. I Hebreerbrevet står det att djuroffren inte kunde ta bort synder fullständigt utan var ”en skugga” av det som skulle komma (Hebr 10:1–4). Dom pekade fram mot ett större och fullständigt offer, alltså Jesu Kristi lösenoffer.

Poängen var alltså inte att lagförbundet skulle vara praktiskt för 8 miljarder människor, det var endast tillfälligt. När Jesus gav sitt liv uppfyllde han det som offren förebildade, och därför behövdes dom inte längre (Hebr 10:10–14).
När det gäller omskärelse och reningsritualer så var dom en del av Mose lag, som upphörde att vara bindande för kristna (Rom 10:4; Gal 3:24–25). Det nya förbundet bygger inte på ritualer utan på tro på Kristi offer.

Det handlar alltså inte om att Gud först valde en ”krånglig” lösning och sedan en ”smidigare”. Det första systemet var avsett att förbereda människor för att förstå värdet av det fullkomliga offret. Jesu offer var målet hela tiden, djuroffren var bara en tillfällig förebild.

Sedan känns det som att du tror att gemene man skulle offra stora djur dagligen, det var prästerna som utförde det dagliga offret för hela folket, vanliga människor gjorde det inte själva.

En vanlig israelit offrade vid specifika synder, rituell orenhet, vissa högtider eller efter särskilda händelser t.ex. barnafödsel. Det var alltså inte ett dagligt offer, utan var situationsbundet. Dessutom kunde fattiga offra duvor istället för större djur.

Och många reningsregler handlade om hygien, karantän vid sjukdom, kroppsliga utsöndringar som ofta innebar tvättning och vänta till kvällen, alltså inget offer alls, så det var alltså inte alltid kostsamt eller komplicerat. Det var viktigare med hygien på den tiden än i dom moderna samhällen vi har idag, fast vi måste också ha det lite "bökigt och omständligt", i alla fall om vi går på toaletten

Vad bra, nu har du ju förstått varför jag skrev "temporär lösning" som du undrade över från början. Nu skriver du flera gånger själv att det var en tillfällig lösning .)

Sedan resonerar du tyvärr lite emot dig själv. Du skriver att "det första systemet var avsett att förbereda människor för att förstå värdet av det fullkomliga offret". Men samtidigt säger du att "Gud inte först valde en krånglig väg och sedan en smidigare".

Jo, det var ju just därför Gud var tvungen att välja en krångligare och mer kostsam väg till försoning på den tiden, så att de skulle uppskatta Jesus offer mer när tiden var inne för detta. Ungefär som människor troligen uppskattade när de kunde börja flyga över atlanten istället för att ta båten..

Gud kunde ju ha låtit alla frambära lite mjöl istället för djur, som han gjorde med de allra fattigaste i Israel. Men han ville att folket skulle förstå att synd och orenhet kostade något. Därför lät han dem bära fram dyrbara djur istället.

Nej, offren var inte situationsbundna. Minst 3 gånger per år skulle man infinna sig och frambära offer vid de stora högtiderna. Sen kunde det bli betydligt fler gånger per år för vissa, då t.ex syndoffer och skuldoffer frambars vid behov.
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-02-24 kl. 20:16.
Citera
2026-02-24, 20:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Att konvertera till eller att börja omfatta en religion är ett psykologiskt fenomen. Oavsett om den troende ser det så eller inte.
Tron får också psykologiska konsekvenser. Det var detta som tydligt kom till uttryck i hur du beskrev människor i allmänhet. Och du gjorde det tydligare än vad du någonsin anar.
Du menar att jag fått den inställningen av min tro? Så tänkte jag innan också, det har jag gjort hela livet. Jag har aldrig riktigt kunnat förstå hur många tänker, det verkar som majoriteten av världen har någon djup rubbning på något sätt. När jesus pratar är det som om han läser mina tankar, han beskriver vad jag tänker och hur jag ser saker bättre än jag någonsin skulle kunna själv, lite läskigt till och med.

Jag ser vad du gör, du försöker använda ordet "psykologi" som ett powermove. Du menar att du kan analysera mig, och därför så förstår du mer än mig. Lite av ett sidospår du försöker med när bevisen i sig själva inte går att rubba.

Jag hoppas att du någon gång kommer att se sanningen.
Några länkar fick jag aldrig heller till vad du menade.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-24 kl. 20:30.
Citera
2026-02-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Vad bra, nu har du ju förstått varför jag skrev "temporär lösning" som du undrade över från början. Nu skriver du flera gånger själv att det var en tillfällig lösning .)

Nej, jag skrev inte "lösning", du får läsa igen, jag skrev "en tillfällig förebild". Lagförbundet var inte en "lösning", utan en förebild för en framtida lösning.

Citat:
Sedan resonerar du tyvärr lite emot dig själv. Du skriver att "det första systemet var avsett att förbereda människor för att förstå värdet av det fullkomliga offret". Men samtidigt säger du att "Gud inte först valde en krånglig väg och sedan en smidigare".

Men Guds tanke var ju inte att det först skulle bli krångligt, för att sedan bli smidigt. Även i det nya förbundet ska man uppskatta det offer som Gud och Jesus gav för människorna, det betyder inte att man ska se "smidigt"/lätt på det, det är allvarligt, och t.o.m. mer allvarligare att Gud offrar sin son, än att israeliterna offrade djur.

Tycker du att Abraham skulle ha offrat sin son Isak en gång för alla, så att det skulle bli lättare för honom att inte behöva offra djur?(hypotetiskt alltså, jag vet att Abraham inte var under det Mosaiska lagförbundet).

Förstår du? Jag vänder mig emot att kristna ska se det som "en smidigare tro" än vad israeliterna hade med lagförbundet. Det är som att säga att Guds och Jesu offer inte hade någon större betydelse, vad som verkligen hade betydelse var att israeliterna behövde offra djur, då har man inte förstått andemeningen i det hela.
Citera
2026-02-24, 21:32
Medlem
Citat:
Nej, jag skrev inte "lösning", du får läsa igen, jag skrev "en tillfällig förebild". Lagförbundet var inte en "lösning", utan en förebild för en framtida lösning.

Men Guds tanke var ju inte att det först skulle bli krångligt, för att sedan bli smidigt. Även i det nya förbundet ska man uppskatta det offer som Gud och Jesus gav för människorna, det betyder inte att man ska se "smidigt"/lätt på det, det är allvarligt, och t.o.m. mer allvarligare att Gud offrar sin son, än att israeliterna offrade djur.

Tycker du att Abraham skulle ha offrat sin son Isak en gång för alla, så att det skulle bli lättare för honom att inte behöva offra djur?(hypotetiskt alltså, jag vet att Abraham inte var under det Mosaiska lagförbundet).

Förstår du? Jag vänder mig emot att kristna ska se det som "en smidigare tro" än vad israeliterna hade med lagförbundet. Det är som att säga att Guds och Jesu offer inte hade någon större betydelse, vad som verkligen hade betydelse var att israeliterna behövde offra djur, då har man inte förstått andemeningen i det hela.

Vad synd. Då hade du inte förstått det här med "temporär lösning" iallafall.

Jo människan är ju en självisk varelse. Om detta är bra eller inte kan ju diskuteras. Men när människan ser att de har nytta av något så uppskattar dom det mer. Och därför tycker givetvis de kristna det är bra att det räcker med att be till Gud och slippa bära fram offer samt hålla på med ritualer.

Gud hade egentligen aldrig behövt sända Jesus för att offra sitt liv. Han hade kunnat låta mänskligheten fortsätta vara syndiga och orena för all framtid och låta dem bära fram försoningsoffer istället. Men Gud valde att låta Jesus offra sig, så att människan kunde försonas för Gud permanent. Självklart är även detta något som kristna uppskattar. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Men även här ligger ju själviskhet bakom. Hade inte människor haft nytta av Jesus lösenoffer (möjlighet till frälsning och evigt liv), så hade inte jättemånga brytt sig om att han blev avrättad. Han hade då bara varit en i mängden som blivit det.

Du får gärna svara på mitt inlägg, men för min del lägger jag ned detta med lagen nu. Du är inne på detaljer som visserligen är intressanta, men det var inte alls mitt syfte till varför jag började skriva om lagen.
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-02-24 kl. 22:05.
Citera
2026-02-24, 23:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
"Detta är min kropp som blir offrad för er" (Lukas 22:19 Bibel2000)
Han offrade sin kropp och gav sitt liv för att rädda mänskligheten undan Satan. Det är inte så människors offerritualer går till: att offra sig för andra.
Citera
2026-02-25, 00:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Folk över hela världen utförde ofta grymma offerritualer av skäl som inte hade med Gud men med djävulen att göra.

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44

Jesus offer är ingen ritual för att utväxla människor som inte vänder om utan för att rädda dom som vänder sig bort från världen.

Ty den som vill bevara sitt liv, han skall mista det; men den som mister sitt liv, för min och för evangelii skull, han skall bevara det. — Markus 8:35

Också Människosonen har ju kommit, icke för att låta sig tjänas, utan för att tjäna och giva sitt liv till lösen för många.» — Markus 10:45

Jag är den gode herden. En god herde giver sitt liv för fåren. — Johannes 10:11

Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv. — Johannes 12:25

´Ingen har större kärlek, än att han giver sitt liv för sina vänner. — Johannes 15:13
Citera
2026-02-25, 01:26
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Han offrade sin kropp och gav sitt liv för att rädda mänskligheten undan Satan. Det är inte så människors offerritualer går till: att offra sig för andra.
Precis. Som son gör han det. En förstlingfrukt.
Tänk att Gud utgav sin enfödde son. En sån Gud har vi. Evig Gud. Fridsfurste.
Citera
2026-02-25, 01:32
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Vad synd. Då hade du inte förstått det här med "temporär lösning" iallafall.

Jo människan är ju en självisk varelse. Om detta är bra eller inte kan ju diskuteras. Men när människan ser att de har nytta av något så uppskattar dom det mer. Och därför tycker givetvis de kristna det är bra att det räcker med att be till Gud och slippa bära fram offer samt hålla på med ritualer.

Gud hade egentligen aldrig behövt sända Jesus för att offra sitt liv. Han hade kunnat låta mänskligheten fortsätta vara syndiga och orena för all framtid och låta dem bära fram försoningsoffer istället. Men Gud valde att låta Jesus offra sig, så att människan kunde försonas för Gud permanent. Självklart är även detta något som kristna uppskattar. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Men även här ligger ju själviskhet bakom. Hade inte människor haft nytta av Jesus lösenoffer (möjlighet till frälsning och evigt liv), så hade inte jättemånga brytt sig om att han blev avrättad. Han hade då bara varit en i mängden som blivit det.

Du får gärna svara på mitt inlägg, men för min del lägger jag ned detta med lagen nu. Du är inne på detaljer som visserligen är intressanta, men det var inte alls mitt syfte till varför jag började skriva om lagen.
Du vet att det där är bullshit. Är Gud självisk?
Vi ska vara som gudar. Den största av oss ska vara den andres tjänare. Precis som ask me about Jesus säger.

Du tjänar nu på ditt sätt. Folk har tjänat på olika sätt. Olika kärl för olika bruk. Kanske med Jesus för ögonen. Han är där ändå och verkar. Med sin rättvisa. Gud är stor. Värdig är han. Lammet.
Citera
2026-02-25, 08:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Den smarta är väl den som drar logiska slutsatser utöver det som kan direkt observeras just i stunden?

Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Att universum skulle bara funnits förevigt är ju helt sjukt. Universum är otroligt komplicerat med fysiklagar, atomer, planeter, mörk materia och till och med liv. Och det ska bara finnas bara sådär, för att så är det? Dårskap. Gud är filosofiskt sammanhängande.

Läs på lite:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Att universum är otroligt komplicerat är snarare ett bevis på att det inte är skapat än tvärtom eftersom man vanligtvis kan upptäcka att något är skapat just genom att det inte är komplicerat.

Intelligent design eftersträvar elegans, effektivitet och enkelhet, medan naturens processer (som evolution och kosmologisk utveckling) bygger på historiska tillfälligheter som staplas på varandra, vilket resulterar i en rörig och onödigt stor komplexitet.

Ett av de absolut tydligaste exemplen på att biologi inte är ”designad” av någon intelligent och logiskt tänkande varelse är den vänstra laryngeala nerven (Nervus laryngeus recurrens). Denna nerv kopplar hjärnan till struphuvudet och styr muskler i stämbanden.

Om den vore designad skulle nerven gå direkt från hjärnan till struphuvudet – en sträcka på några decimeter hos människan.

I verkligheten: Eftersom vi utvecklats från fiskliknande förfäder (där nerven gick bakom gälarna), går nerven på människan från hjärnan, hela vägen ner i bröstkorgen, rundar stora kroppspulsådern nära hjärtat och går sedan hela vägen upp igen till struphuvudet i halsen. En tänkande skapare skulle aldrig ha skapat en så komplex och onödigt lång lösning.

Ett annat bevis på att det inte alls handlat om intelligent design är hur DNA ser ut. Inom programmering brukar programvara som har designats av en intelligent utvecklare vara välstrukturerad, ren och fri från överflödiga kodavsnitt. Rörig, svårförståelig kod kallas ofta för "spaghettikod" och är ett tecken på att koden lappats ihop över lång tid och utan en övergripande plan, och att DNA dessutom innehåller kod som inte alls används (s.k. skräpkod) är ett ytterligare bevis på att det inte alls skett någon intelligent design.

Men du har rätt i att den smarta är den som drar logiska slutsatser.
Senast redigerad av Smeso 2026-02-25 kl. 08:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in