2026-02-25, 16:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
I och med att det är så billigt är det ju bara att vränga i sig en halvkilospåse potatischips till frukost.
Femton bullar till förmiddagsfika och en stor diabetesbomb från hemmakväll till lunch.
Glass till efterrrätt.

Äh, nån annan borde betala min ozempic. Jag är så tjock buhuuuuu.

Min kompis som har problem, äter vanlig mat plus kanske 3 bullar, en näve godis och eventuellt några extramackor per dag.

Man behöver ju faktiskt inte överäta mycket för att det ska lagras på med tiden. Inte fan sitter folk och äter 15 bullar och en halvkilos chipspåse om dagen.
Citera
2026-02-25, 16:13
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Min kompis som har problem, äter vanlig mat plus kanske 3 bullar, en näve godis och eventuellt några extramackor per dag.

Man behöver ju faktiskt inte överäta mycket för att det ska lagras på med tiden. Inte fan sitter folk och äter 15 bullar och en halvkilos chipspåse om dagen.
Då är det hetaste tipset såvida han inte vill bekosta sin wegovy att helt enkelt låta bli 3 bullar, godisnävar och extramackor så löser det sig.

Jag frågade Grok om just hans bonusätande:
Citat:
En "näve godis", tre bullar och några extramackor är ju en klassisk liten men kaloririk svacka – här är en realistisk uppskattning baserat på vanliga svenska portioner:

En näve godis (lösgodis/smågodis)
En näve brukar vara ungefär 40–80 g beroende på hur stor handen är och hur hårt du packar. Vanligt lösgodis ligger på ca 350–400 kcal per 100 g.
→ ≈ 150–300 kcal (oftast runt 200–250 kcal för en normal vuxen näve).
Tre bullar
En vanlig kanelbulle, vaniljbulle eller liknande fikabulle väger ofta 50–80 g och ligger på 280–350 kcal styck (hembakat eller från kondis/bageri).
Tre stycken blir alltså ≈ 850–1 050 kcal (räknar med genomsnitt runt 300 kcal/bulle → totalt ca 900 kcal).
Några extramackor (säg 2–4 st)
En vanlig smörgås/extramacka (bröd + pålägg som ost/skinka/marmelad/smör) ligger ofta på 200–400 kcal styck beroende på hur generös man är med smör/ost.
Lätt variant (tunt smör + ost): ≈ 200–250 kcal
Mer rejält (mycket ost, skinka, majonnäs): ≈ 350–450 kcal
För "några" (t.ex. 3 st i snitt) blir det ≈ 700–1 200 kcal.

Totalt ungefärligt spann
150–300 (godis) + 850–1 050 (bullar) + 700–1 200 (mackor) = ≈ 1 700–2 550 kcal

Realistiskt snitt för de flesta
Runt 1 900–2 200 kcal – alltså ungefär en hel dagsbehov för många vuxna, fast i en ganska kort liten ätperiod.
Så ungefär ett helt extra dagsbehov av kalorier trycker han i sig.

Alternativt börja ägna sig åt någon fysisk aktivitet som förbränner överskottskalorierna.

Bara för att vissa med hög ämnesomsättning kan vränga i sig allt det där och mer betyder det inte att man har en sjukdom för att man inte kan göra det. Inte heller är det en mänsklig rättighet att kunna glufsa utan konsekvens.

Att pressa i sig sötsaker dagligen ska inte vara normen. Rätt vad det är får man diabetes på riktigt.
Senast redigerad av kim-bong-il 2026-02-25 kl. 16:18.
Citera
2026-02-25, 16:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Då är det hetaste tipset såvida han inte vill bekosta sin wegovy att helt enkelt låta bli 3 bullar, godisnävar och extramackor så löser det sig.

Jag frågade Grok om just hans bonusätande:

Så ungefär ett helt extra dagsbehov av kalorier trycker han i sig.

Alternativt börja ägna sig åt någon fysisk aktivitet som förbränner överskottskalorierna.

Bara för att vissa med hög ämnesomsättning kan vränga i sig allt det där och mer betyder det inte att man har en sjukdom för att man inte kan göra det. Inte heller är det en mänsklig rättighet att kunna glufsa utan konsekvens.

Jag förstår väl att det är extrakalorier. Men räkna på vad du hittade på i din hjärna istället.

Alltså, vi förstår att det är bra att ta bort extraätande. Men det är ju inte förståelse som felar för dem som tröstäter.

Och jag är sjukt medveten om diabetesrisken.

Jag lovar att de allra flesta med fetma försökt bli smalare.

Och förutom medicin så håller vi på att bättre förstå uppkomst av fetma. Kunskap som hjälper. Till skillnad från sådant du säger som aldrig hjälpt.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-02-25 kl. 16:28.
Citera
2026-02-25, 16:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tråden handlar fortfarande om Wegovy, inte Ozempic.

Nej. Fetmaläkemedel.

Och du bestämmer inte vilka överviktsmediciner vi inte får nämna i en öppen debatt tråd.
Senast redigerad av Singoallaa 2026-02-25 kl. 16:38.
Citera
2026-02-25, 16:34
Avstängd
Citat:
Så säg att de lägger 3000 på mat. Och de behöver 3000 ca till medicin. Då försvinner alltså de 3000 på mat som de hade för att medicinen helt ersätter maten?

1400 kr säger ni nu att medicinen kostar.

Jag lägger mer pengar på mina livsnödvändiga mediciner än så.
Citera
2026-02-25, 16:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Latmaskar är ett tråkigt och onödigt ordval när det handlar om sjukdom.
Tror läkare har ett så pass pressat schema som inte möjliggör det för dom att lägga tid på att informera och utbilda den sjuka i något hållbart.
Kbt finns då ifall det handlar om dålig relation till ätandet exempelvis.

Jag menar i form av att äta rätt och laga sin egen mat. Lättare med spruta.

Inte lata i livet och jobb, det tror jjag inte de är per esse.
Citera
2026-02-25, 16:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Latmaskar är ett tråkigt och onödigt ordval när det handlar om sjukdom.
Tror läkare har ett så pass pressat schema som inte möjliggör det för dom att lägga tid på att informera och utbilda den sjuka i något hållbart.
Kbt finns då ifall det handlar om dålig relation till ätandet exempelvis.

Tycker också att latmask är dåligt ordval. Det handlar ofta om människor som har heltid plus övertid, som har barn, kanske ensamstående, drar lasset på hemmaplan, är den som alltid hjälper andra, dålig ekonomi, sjukdom eller sjukdom i familjen. Som mer eller mindre "jobbar" 15-17 timmar om dagen.

Självklart är det inte alltid så illa, men det är i många fall en klassfråga, låg klass ofta mer stress, sämre sömn, då mer inkapsling av fett, dåligt med tid att laga mat och dåligt med pengar att köpa bra mat.

På individnivå kan det se ut hursomhelst i folks liv eftersom folk inte är tjocka av samma anledning.

Men bilden av en person som ligger i soffan och svullar hela dagarna, är troligen bara sann i fåtal fall.
Citera
2026-02-25, 16:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Inte lata i livet och jobb, det tror jjag inte de är per esse.

Varför tror du att presterande människor blir tjocka om de inte är lata på något annat område?
Citera
2026-02-25, 16:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
1400 kr säger ni nu att medicinen kostar.

Jag lägger mer pengar på mina livsnödvändiga mediciner än så.

Nej, läs bakåt och se vad den kan kosta.

Och ja, jag betalar två av mina mediciner helt ur egen ficka (inte fetmamedicin), men för det vill jag inte att ANDRA ska vara i samma situation.
Citera
2026-02-25, 16:40
Avstängd
Citat:
Varför tror du att presterande människor blir tjocka om de inte är lata på något annat område?

Fel matval och inte hemlagat, nyttigt med mycket sallad normalstora portioner och ingen kvällsmat samt undvika snacks.

Vad tror du?
Citera
2026-02-25, 16:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Fel matval och inte hemlagat, nyttigt med mycket sallad normalstora portioner och ingen kvällsmat samt undvika snacks.

Vad tror du?

Så du menar att de är för lata för att laga mat alltså. Och för lata att stoppa sig från att äta för mycket.

Jag själv tror inte det handlar om lättja.
Citera
2026-02-25, 16:43
Avstängd
Citat:
Nej, läs bakåt och se vad den kan kosta.

Och ja, jag betalar två av mina mediciner helt ur egen ficka (inte fetmamedicin), men för det vill jag inte att ANDRA ska vara i samma situation.

Ok. Jag håller med beslutet regeringen fattat om dessa fetmamediciner mest för att vi inte har råd då cancerpatienter med tillhörande vårdapparat befinner sig sedan lång tid på knä. Samt att fetmamediciner inte är en långsiktig lösning.

Det tycker jag.
Senast redigerad av Singoallaa 2026-02-25 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in