2026-02-25, 14:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mm. Börjat fatta det. Men antar att det faller in väl i deras narrativ, att fetmamedicin bara kostar 1000 och att feta aldrig försökt gå ned innan fetmamediciner fanns. Och att de äter Foodora varje dag och lägger tusentals kronor, någon kanske gör det, men har aldrig träffat någon.

Vi lever i en konstig värld där mjölk är dyrare än läsk.

Gissar att dom behöver måla upp den bilden av dom "hemska fettona" för att lättare kunna hålla fast vid ett "kan aldrig hända mig" tänk.
Citera
2026-02-25, 14:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
I och med att det är så billigt är det ju bara att vränga i sig en halvkilospåse potatischips till frukost.
Femton bullar till förmiddagsfika och en stor diabetesbomb från hemmakväll till lunch.
Glass till efterrrätt.

Äh, nån annan borde betala min ozempic. Jag är så tjock buhuuuuu.

Tråden handlar fortfarande om Wegovy, inte Ozempic.
Citera
2026-02-25, 14:56
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Handlar fortfarande om Wegovy, inte Ozempic.
Det skiter jag i hördudu. Olika namn på samma skit. Hädanefter kallat fettomedicin.

Det billigaste alternativet vore återanvändbara gagballs som man får låna i matsalen som sedan diskas.
Eller munkorgar.

I vissa länder är bira billigare än mjölk utan att folk super hela tiden.
Citera
2026-02-25, 15:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det skiter jag i hördudu. Olika namn på samma skit. Hädanefter kallat fettomedicin.

Det billigaste alternativet vore återanvändbara gagballs som man får låna i matsalen som sedan diskas.
Eller munkorgar.

Olika namn pga att dom är godkända för olika saker, och har olika priser.

Ozempic är godkänt, och subventionerat, för behandling av Typ 2 diabetes och är billigare än det för överviktsbehandling godkända, och ej subventionerade, Wegovy, och tråden/artikeln handlar om just Wegovy.
Citera
2026-02-25, 15:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Gissar att dom behöver måla upp den bilden av dom "hemska fettona" för att lättare kunna hålla fast vid ett "kan aldrig hända mig" tänk.

Några år på kortison och de kanske har ändrat sig.
Citera
2026-02-25, 15:49
Medlem
The Crashs avatar
Kan de betala för mat, kan de betala för läkemedel. Inget konstigt.
Citera
2026-02-25, 15:53
Medlem
Finns det någon seriös utredning om det inte skulle vara samhällsekonomiskt att subventionera? Det känns iaf så för en lekman som mig, att man i ett samhällsekonomiskt perspektiv borde tjäna på att fler tar sådana läkemedel (helst i kombination med KBT-terapi eller liknande), med tanke på hur dyra följdsjukdomarna är att behandla, + sjukskrivningar, nedsatt arbetsförmåga osv som det resulterar i.
Citera
2026-02-25, 15:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Eller munkorgar.

Men de super ju mer, t ex Polen, där finns starköl på matvaruaffärer och de dricker mer starköl än svensken. Deras billigaste kostar motsvarande 7 kr burken. Tillgång och pris spelar roll med både mat och alkohol.
Citera
2026-02-25, 15:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Finns det någon seriös utredning om det inte skulle vara samhällsekonomiskt att subventionera? Det känns iaf så för en lekman som mig, att man i ett samhällsekonomiskt perspektiv borde tjäna på att fler tar sådana läkemedel (helst i kombination med KBT-terapi eller liknande), med tanke på hur dyra följdsjukdomarna är att behandla, + sjukskrivningar, nedsatt arbetsförmåga osv som det resulterar i.

Tror inte det. Sverige kör ju med eget ansvar gå och dö i de flesta situationer.
Citera
2026-02-25, 15:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Kan de betala för mat, kan de betala för läkemedel. Inget konstigt.

Så säg att de lägger 3000 på mat. Och de behöver 3000 ca till medicin. Då försvinner alltså de 3000 på mat som de hade för att medicinen helt ersätter maten?
Citera
2026-02-25, 16:02
Medlem
Kastbars avatar
Tycker personligen att det är fel att det blev Nej.

Det finns bidrag att söka från FK för de som har diabetes utöver sin fetma, men för alla andra så är behandling inte sällan en kostnadsfråga.

Till er som skriver att det är "bra" och att man istället ska "motionera och äta rätt" borde läsa på lite och inse att patienterna måste göra en hel livsstilsförändring - samtidigt som man tar medicinerna - annars händer det inget.
Senast redigerad av Kastbar 2026-02-25 kl. 16:05.
Citera
2026-02-25, 16:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Precis de har ju redan en massa vårdmöjligheter till sitt förfogande som är iprincip helt gratis. Varför söker de inte istället vård för att behandlas för sitt matmissbruk.

De har redan allt serverat gratis.

Latmaskar som bara vill spruta i sig farliga ämnen istället för att fokusera långsiktigt och effektfullt.

På sikt hjälper ju inte sprutorna alls.

Bortkastade pengar.

Latmaskar är ett tråkigt och onödigt ordval när det handlar om sjukdom.
Tror läkare har ett så pass pressat schema som inte möjliggör det för dom att lägga tid på att informera och utbilda den sjuka i något hållbart.
Kbt finns då ifall det handlar om dålig relation till ätandet exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in