2026-02-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Enligt någon på DI är halva free floaten blankad. Ganska manipulerad kurs när bara 10% av aktierna finns på marknaden och hälften av dom är utlånade.

Blankarna hoppas väl på att kunna täcka till bra pris när lockup avtal går ut. Säkert många institutionella och privata storspelare som inväntar detta för att se hur det spelar ut. Jag läste om en person som har för avsikt att sälja allt denne äger pga någon personlig dispyt med Sebbe, men annars känns det knepigt att man ska vräka ut det första man gör. VC, institutionella och privatpersoner som haft sina aktier i över ett decennium bara väntar på att få sälja till 13-12$? I så fall kunde man väl sålt utanför börsen under flera års tid före IPO till ett mkt bättre pris? Vad har ändrats i deras fundamenta syn på bolaget som gör att dom måste sälja till dessa nivåer? Jag tror farhågorna är överdrivna om fortsatt ras pga utgång av lockup.

Januari är fattigaste månaden även i USA, så omsättningstillväxt lär vara ännu bättre i Q1 rapport. Sen är det här med att vissa amerikaner tror dom kan shoppa loss på klarna och strunta i att betala för det är ett svenskt bolag något som kommer komma tillbaka och bita låntagarna i ändan.

Jag köpte lite för 13.10
Senast redigerad av Robadido 2026-02-21 kl. 19:40.
Citera
2026-02-22, 15:28
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Blankarna hoppas väl på att kunna täcka till bra pris när lockup avtal går ut. Säkert många institutionella och privata storspelare som inväntar detta för att se hur det spelar ut. Jag läste om en person som har för avsikt att sälja allt denne äger pga någon personlig dispyt med Sebbe, men annars känns det knepigt att man ska vräka ut det första man gör. VC, institutionella och privatpersoner som haft sina aktier i över ett decennium bara väntar på att få sälja till 13-12$? I så fall kunde man väl sålt utanför börsen under flera års tid före IPO till ett mkt bättre pris? Vad har ändrats i deras fundamenta syn på bolaget som gör att dom måste sälja till dessa nivåer? Jag tror farhågorna är överdrivna om fortsatt ras pga utgång av lockup.

Januari är fattigaste månaden även i USA, så omsättningstillväxt lär vara ännu bättre i Q1 rapport. Sen är det här med att vissa amerikaner tror dom kan shoppa loss på klarna och strunta i att betala för det är ett svenskt bolag något som kommer komma tillbaka och bita låntagarna i ändan.

Jag köpte lite för 13.10

Visst är det underbart när värdet på aktien disconnectar från verkligt värde i bolaget, med det sagt så kan klarna gå under eller nära 5 usd, frågan är inte om man ska köpa (om man tror på klarna) frågan är när. Värdet under 5 kommer komma via en kreditkrasch som jp morgan bland annat har höjt en varnings finger för, den som lever får se men här gäller det att ha is i magen.
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2026-02-22 kl. 15:31.
Citera
2026-02-25, 16:09
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Svarar mig själv, såg den fortsätta ner nu efter öppning och kunde inte hålla mig.
Köpte på 13:18 och hoppas kunna räkna hem en liten vinst efter överreaktionen.

*Men nedsidan är som alltid begränsad till ytterligare 100%.

Säger nu tack och hej till Klarna och tackar för 23% upp på ett par dagar.

Köpte 13.18 och sålde nu på 16.16, en ganska enkel trade men känner mig osäker långsiktigt så tar hem vinsten.
Citera
2026-02-25, 20:01
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Säger nu tack och hej till Klarna och tackar för 23% upp på ett par dagar.

Köpte 13.18 och sålde nu på 16.16, en ganska enkel trade men känner mig osäker långsiktigt så tar hem vinsten.

Kul att man kan vara olika, jag ser det helt tvärtom, kortsiktigt så kan den gå upp 50% imorgon och ner 50% imorgon men långsiktigt så är Klarna här för att stanna, förutom vid en kreditkollaps då ser det mörkt ut, men då har hela börsen problem.
Citera
2026-02-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Enligt någon på DI är halva free floaten blankad. Ganska manipulerad kurs när bara 10% av aktierna finns på marknaden och hälften av dom är utlånade.

Såg en blänkare om att räntan för att låna aktier nått väldigt höga nivåer, kanske för dyrt att gå kort nu?
Citera
2026-02-26, 13:32
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Kul att man kan vara olika, jag ser det helt tvärtom, kortsiktigt så kan den gå upp 50% imorgon och ner 50% imorgon men långsiktigt så är Klarna här för att stanna, förutom vid en kreditkollaps då ser det mörkt ut, men då har hela börsen problem.

Ja, generellt investerar jag långsiktigt i bolag som jag tror på och en stor del av portföljen är just stabila och utdelande bolag.

Klarna har inte riktigt den historiken på börsen för att jag ska äga långsiktigt men jag tyckte samtidigt det var väldigt undervärderat efter senaste tidens ras, därav blev det en kort trade och kunde då stoppa ett par "gratis" tusenlappar i fickan.

Att Klarna som företag kommer vända till vinst och fortsätta växa tror jag få betvivlar.
Men att man ska komma i närheten av introduktionskursen inom en väldigt snar framtid tror jag inte.

Fortsätter att bevaka Klarna och kan vid rätt tillfällen tänka mig att kortsiktigt äga aktien igen, någon blankning vågar jag mig inte på här.
Senast redigerad av flukke 2026-02-26 kl. 13:35.
Citera
2026-03-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
9:e september skrev jag att jag tänkt lägga ett bud på 40 usd, men då gick den upp. I dag fem månader senare, lägger jag ett på mindre än hälften. Sedan dess har dessutom dollarn sjunkit med dryga fem procent.

Om ett år kommer jag nog ångra att jag inte köpte fler.
Nu tre veckor senare kanske Du ångrar att Du försökte "fånga den fallande kniven".

Du köpte på 19 USD.
Denna vecka har Klarnat kostat under 14 USD.

Typ 25% torsk på 3 veckor.
Citera
2026-03-06, 19:34
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Nu tre veckor senare kanske Du ångrar att Du försökte "fånga den fallande kniven".

Du köpte på 19 USD.
Denna vecka har Klarnat kostat under 14 USD.

Typ 25% torsk på 3 veckor.

Tror han är nöjd när den står i 100 usd om några år. Dumt inlägg för övrigt som investerings-shamar någon.
Citera
2026-03-07, 12:39
Medlem
Citat:
Tror han är nöjd när den står i 100 usd om några år. Dumt inlägg för övrigt som investerings-shamar någon.
Din åsikt att mitt inlägg var dumt.

Lika dumt som att jag för en knapp månad sedan skrev en varning om att trenden var fallande kurs för Klarna?

Idiot!
Citera
2026-03-07, 13:16
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Din åsikt att mitt inlägg var dumt.

Lika dumt som att jag för en knapp månad sedan skrev en varning om att trenden var fallande kurs för Klarna?

Idiot!

Du som är så smart, när ska man köpa klarna då?
Citera
2026-03-07, 14:03
Medlem
/quote]
Senast redigerad av Kattaskallar 2026-03-07 kl. 14:09.
Citera
2026-03-07, 14:04
Medlem
Citat:
Du som är så smart, när ska man köpa klarna då?

Du har 100% rätt i att jag är smart.
Tillhör den bästa halva procent av de som skrivit Högskoleprovet.
2.0 var mitt resultat.

Att jag är generös och ger varning för att köpa en viss aktie innebär dock inte alls att jag helt benefikt alltid delar jag med mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in