2026-02-25, 07:09
Medlem
kim-bong-ils avatar
Det är väl ändå rätt billigt här ? Fettona sparar in så mkt på minskade godiskostnader att de kan pynta själv.
Citera
2026-02-25, 08:14
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Jo såklart, men att äntligen komma ner till min målvikt jag haft i 10-15år ger mig en enorm boost att fortsätta. Att man äntligen också lärt sig hur en normal portion mat ser ut och när man inte behöver ta en till tallrik.

Jag förstår! Väldigt intressant!

Jag är glad för din skull, bra jobbat, och njut av ditt nya hälsosammare liv
Citera
2026-02-25, 10:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Vettigt skrivet och sant också. Food is the medicine and medicine is the food. Your body is your temple.
Så sant. Food is the medicine and medicine is the food. Your body is is our cash machine.
Citera
2026-02-25, 11:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Det är väl ändå rätt billigt här ? Fettona sparar in så mkt på minskade godiskostnader att de kan pynta själv.

Så du tror att bara för att nån är överviktig så betyder det att dom lägger sisådär 2-3 tusen i månaden på "godis"?
Snacka om att leva i sin egen verklighet.
Citera
2026-02-25, 12:29
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Så du tror att bara för att nån är överviktig så betyder det att dom lägger sisådär 2-3 tusen i månaden på "godis"?
Snacka om att leva i sin egen verklighet.
Inte nödvändigtvis godis, men kalorier kostar pengar. Det är fakta. Med sänkt aptit köper man mindre mat.

Jag frågade grok hur mycket man skulle spara på att dra ner kaloriintaget med 1000kcal per dag om man bara åt billys panpizza, vilket är en hyfsat billig energikälla:

Citat:
En Billys Pan Pizza Original (170 g) innehåller cirka 418 kcal per hel pizza enligt de flesta källor
1000 kcal ÷ 418 kcal/pizza ≈ 2,39 pizzor per dag.
Du behöver alltså minska med motsvarande ca 2,4 Billys-panpizzor per dag för att komma ner 1000 kcal.
2,39 pizzor × 15 kr ≈ 35,85 kr per dag

Du sparar alltså ungefär 35–36 kr per dag om du drar ner kaloriintaget med 1000 kcal genom att äta 2,4 färre Billys Pan Pizza Original per dag.

Per månad (30 dagar): ≈ 36 kr × 30 ≈ 1080 kr
Inte orimligt att man sparar ett par tusen om man har en lite lyxigare meny.
Nånting säger mig att fetton sällan "unnar sig" billig nyttig havregrynsgröt utan istället hemkörning av pizza och junkfood.

150 spänns hemkörd turkpizza blir dyra kalorier. Cirka 1000 kalorier i en sån. Det blir 15 öre per kcal.
En billys ligger på 3.6 öre per kcal.
Coca cola 1.1 öre per kcal.
Strösocker 0.3-0.4 öre per kcal.
Potatis 0.4-0.6 öre per kcal.
Senast redigerad av kim-bong-il 2026-02-25 kl. 12:37.
Citera
2026-02-25, 12:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis godis, men kalorier kostar pengar. Det är fakta. Med sänkt aptit köper man mindre mat.

Jag frågade grok hur mycket man skulle spara på att dra ner kaloriintaget med 1000kcal per dag om man bara åt billys panpizza, vilket är en hyfsat billig energikälla:

Inte orimligt att man sparar ett par tusen om man har en lite lyxigare meny.
Nånting säger mig att fetton sällan "unnar sig" billig nyttig havregrynsgröt utan istället hemkörning av pizza och junkfood.

150 spänns hemkörd turkpizza blir dyra kalorier. Cirka 1000 kalorier i en sån. Det blir 15 öre per kcal.
En billys ligger på 3.6 öre per kcal.
Coca cola 1.1 öre per kcal.
Strösocker 0.3-0.4 öre per kcal.
Potatis 0.4-0.6 öre per kcal.

Dålig mat som man lätt går upp i vikt av är billig, finns en anledning till att fetma är vanligare i "ekonomiskt utsatta" grupper.
Mat som är bra för viktnedgång och bibehållandet av en bra vikt och näringsbalans är dyr.

Billy's må vara billig energi, men det är även ett snabbt sätt att få brist på många viktiga näringsämnen.
Citera
2026-02-25, 13:07
Medlem
Citat:
Fast, alla följdsjukdomarna från fetma kostar ju mångt mycket mer än vad subventionerad behandling i ett tidigare skede skulle kosta.

Men herregud

Var är det jävla personliga ansvaret?!
Citera
2026-02-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Vet inte hur ozempic fungerar i kroppen men jag anser att man maskerar det verkliga problemet om man måste ta medicin för att hålla hungern borta eller vad den nu gör.
BMI passar inte alla människor ex kroppsbyggare.
Men det kanske kan vara idé att införa lite krav. Men samtidigt är det lite motsägelsefullt då du får vård för att du är sjuk.
Alkoholister får vård. Matmissbruk fungerar ungefär likadant.
Förebygga är rätta vägen. Utbilda folk, som att lära barn varför man äter och vad som är riktig mat.

Det är utelämnande att säga till någon "var tjock då" eller "var missbrukare då".
Vill personen ta tag i sin hälsa hjälper jag gärna till men sen finns det också dom som gett upp och trivs i sin offerkofta.
Och den mentaliten håller jag långt avstånd från.

Precis de har ju redan en massa vårdmöjligheter till sitt förfogande som är iprincip helt gratis. Varför söker de inte istället vård för att behandlas för sitt matmissbruk.

De har redan allt serverat gratis.

Latmaskar som bara vill spruta i sig farliga ämnen istället för att fokusera långsiktigt och effektfullt.

På sikt hjälper ju inte sprutorna alls.

Bortkastade pengar.
Senast redigerad av Singoallaa 2026-02-25 kl. 13:19.
Citera
2026-02-25, 13:22
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Dålig mat som man lätt går upp i vikt av är billig, finns en anledning till att fetma är vanligare i "ekonomiskt utsatta" grupper.
Mat som är bra för viktnedgång och bibehållandet av en bra vikt och näringsbalans är dyr.

Billy's må vara billig energi, men det är även ett snabbt sätt att få brist på många viktiga näringsämnen.
Potatis och falukorv är billig mat och man blir inte fet av det såvida man inte tvunget ska trycka i sig enorma mängder.
Om man lever på det och lyckas dra ner sitt intag med 1000 kcal sparar man enligt grok:
Citat:
Billigast (Willys-kampanj, storpack falukorv, egna märket lingon/potatismospulver): ca 550–650 kr/månad
Normalt (blandat ICA/Coop/Willys, inga extrema kampanjer): ca 650–800 kr/månad
Dyrare (ekologiskt, premiumkorv, Felix lingon, mycket smör i moset): upp mot 900–1100 kr/månad

Om du handlar smart (storpack falukorv på kampanj ~40 kr/kg, billigt potatismos-pulver och stor burk rårörda lingon) hamnar du troligen runt 650–700 kr för att äta 1000 kcal av denna rätt varje dag i en månad.
Där är halva ozempicen betald även om man äter god nyttig mat.
Det handlar bara om att ha nog kontroll att inte stoppa något brödfittan så fort det kurrar lite i magen.

Jag har exempelvis inte käkat något sedan ett gäng marinerade vitlöksklyftor i morse, är rätt hungrig men går ändå inte till skafferiet och stoppar i mig en massa kakor eller skit. Jag äter sen.

Fetma är bara en eufemism för taskig självkontroll. Det finns ingen sjukdom som trotsar termodynamikens lagar och energi in <- energi ut. Så är det bara.

Oavsett vad löser ju ozempic problemet.
Citera
2026-02-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad jag förstår kostar det flera tusen i månaden om man har det mot fetma. Någon får gärna berätta vad det kostar.

Att äta fel kostar nästan inget alls. Skräpmat är extremt billigt.

Det står i många inlägg nu att det kostar runt tusenlappen i månaden för Ozempic.

Varför tar du inte till dig det infot?
Citera
2026-02-25, 13:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Precis de har ju redan en massa vårdmöjligheter till sitt förfogande som är iprincip helt gratis. Varför söker de inte istället vård för att behandlas för sitt matmissbruk.

De har redan allt serverat gratis.

Latmaskar som bara vill spruta i sig farliga ämnen istället för att fokusera långsiktigt och effektfullt.

På sikt hjälper ju inte sprutorna alls.

Bortkastade pengar.

Nu råkar ju sprutorna vara en av dom effektivaste metoderna för att snabbt få kontroll över en missbruksrelation till mat medan man arbetar med att försöka hitta lösningar för dom djupare delarna av problematiken.
Citera
2026-02-25, 13:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Potatis och falukorv är billig mat och man blir inte fet av det såvida man inte tvunget ska trycka i sig enorma mängder.
Om man lever på det och lyckas dra ner sitt intag med 1000 kcal sparar man enligt grok:

Där är halva ozempicen betald även om man äter god nyttig mat.
Det handlar bara om att ha nog kontroll att inte stoppa något brödfittan så fort det kurrar lite i magen.

Jag har exempelvis inte käkat något sedan ett gäng marinerade vitlöksklyftor i morse, är rätt hungrig men går ändå inte till skafferiet och stoppar i mig en massa kakor eller skit. Jag äter sen.

Fetma är bara en eufemism för taskig självkontroll. Det finns ingen sjukdom som trotsar termodynamikens lagar och energi in <- energi ut. Så är det bara.

Oavsett vad löser ju ozempic problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Det står i många inlägg nu att det kostar runt tusenlappen i månaden för Ozempic.

Varför tar du inte till dig det infot?

Du har med andra ord troligtvis normalt fungerande hunger/mättnads mekanismer, ingen beroendeproblematik kopplad till mat, inga störningar i hjärnans belöningscentra kopplat till mat/kolhydrater osv, bra för dig, men inte alla är lika lyckligt lottade.

Du får inte Ozempic mot enbart övervikt (vilket är vad tråden handlar om), den ska bara skrivas ut till diabetiker, för enbart överviktsbehandling så är det Wegovy som skrivs ut, och den är dyrare (ca 1400-3200mån beroende på dos).

Ie, tråden handlar inte om Ozempic, utan om "syster" sprutan Wegovy som är den som är godkänd för överviktsbehandling.
Senast redigerad av Sereena 2026-02-25 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in