2026-02-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Häftigt!

Men vad händer när du går av medicinen? Är det inte risk att du går upp i vikt igen då?

Skulle tro att dom flesta inte lärt sig någonting av att ta sprutorna så dom flesta går antagligen upp igen!
Citera
2026-02-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är ju dock som sagt ofta en medicin som dom kan behöva fortsätta med hela livet, så det är ju ganska rejäla kostnader det handlar om.
Genomsnittlig kostnad utan subvention (privatbetalande):

Ca 1 000 – 1 500 kr per månad. En förpackning, som räcker i ungefär 30 dagar (4 veckodoser), kostar cirka 1 049 kr på apotek.
Priset är detsamma oavsett om pennan innehåller 0,25 mg, 0,5 mg eller 1 mg dosering.

Visst vill jag att de feta också ska få läkemedel för sin fetma, men så länge vissa cancerpatienter inte får läkemedel (pga kostnaden) och behandling (pga cancerköerna) mot sin cancer så tycker jag att det är en ytterst adekvat prioritering att de feta själva får stå för kostnaden för sina piller.

Hellre ger jag mina skattepengar till dyra läkemedel för ett färre antal patienter med livshotande sjukdomar än till massförskrivning till feta patienter som i många fall skulle ha råd att betala kostnaden själva. Och denna kostnad kan också i bästa fall ge en extra kick för de feta att utifrån sin egen situation komma på sätt att gå ner i vikt.
Senast redigerad av lont 2026-02-24 kl. 17:44.
Citera
2026-02-24, 17:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Fast du är ju totalt okunnig. Varför inte bara lära dig om hur man bör äta för att vara smal? Du skriver att din kusin blev det pga av fett i maten på jobbet. Alla här som är bildade inom kost vet att det är totalt fel det du skriver.

Tråkigt att tråden är av så usel kvalitet. Just trådarna om kost visar ganska mycket på hur användare av flashback inte tar till sig informationen som finns. Utan som skrivits av någon annan så handlar det mest om att tycka synd om sig själva bara.

Alltså, hur man bör äta, det funkar ju inte i fall där det blir som en störning eller beroende.

Du läser för bokstavligt, det är klart att det är annat än just fett i restaurangmat som gör en tjockare. Jag menar såklart att det inte är som hemlagat.

Jag sa detta som en reaktion till han som sa att en kille kan äta hur mycket som helst utan att bli fet.

Vem menar du tycker synd om sig själv?

Sedan handlar inte tråden om hur man ska äta. Den handlar om om fetmamedicin ska ingå i högkostnad.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-02-24 kl. 17:36.
Citera
2026-02-24, 17:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Genomsnittlig kostnad utan subvention (privatbetalande):

Ca 1 000 – 1 500 kr per månad. En förpackning, som räcker i ungefär 30 dagar (4 veckodoser), kostar cirka 1 049 kr på apotek.
Priset är detsamma oavsett om pennan innehåller 0,25 mg, 0,5 mg eller 1 mg dosering.

Visst vill jag att de feta också ska få läkemedel för sin fetma, men så länge vissa cancerpatienter inte får läkemedel (pga kostnaden) och behandling (pga cancerköerna) mot sin cancer så tycker jag att det är en ytterst adekvat prioritering att de feta själva får stå för kostnaden för sina piller.

Hellre ger jag mina skattepengar till dyra läkemedel för ett färre antal patienter med livshotande sjukdomar än till massförskrivning till feta patienter som i många fall skulle ha råd att betala kostnaden själva. Och denna kostnad kan också i bästa fall ge en extra kick för de feta att utifrån sin egen situation komma på sätt att gå ner i vikt.

Det är priserna för Ozempic den föreskrivs bara till diabetiker och omfattas av förmån (högkostnadsskyddet), Wegovy är dyrare.
(Mounjaro som är en annan aktiv substans är ännu dyrare)
Citera
2026-02-24, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
^ massa gnäll

Fasta går utan ozempic. Var tjock då. Sedan skall vi implementera BMI kontroll innan vård, som att man måste sluta röka innan viss behandling eller operationer. BMI över 25 = ingen behandling. Många besvär är så viktrelaterade att de skulle då gå över vid nedgång.

Vet inte hur ozempic fungerar i kroppen men jag anser att man maskerar det verkliga problemet om man måste ta medicin för att hålla hungern borta eller vad den nu gör.
BMI passar inte alla människor ex kroppsbyggare.
Men det kanske kan vara idé att införa lite krav. Men samtidigt är det lite motsägelsefullt då du får vård för att du är sjuk.
Alkoholister får vård. Matmissbruk fungerar ungefär likadant.
Förebygga är rätta vägen. Utbilda folk, som att lära barn varför man äter och vad som är riktig mat.

Det är utelämnande att säga till någon "var tjock då" eller "var missbrukare då".
Vill personen ta tag i sin hälsa hjälper jag gärna till men sen finns det också dom som gett upp och trivs i sin offerkofta.
Och den mentaliten håller jag långt avstånd från.
Citera
2026-02-24, 18:06
Medlem
Jag tycker det är bra. Förvisso kan det vara bra att subventionera ut dessa till riktiga megafetton med diabetes, men det tror jag redan man gör oavsett.

Dessa mediciner ska inte subventioneras ut till halvfläskiga personer som vill hinna bli smala till sommaren. För dessa bör gymmet vara det allmänna lösningen.

En människa mår bäst av träning och hälsosamt leverne i längden, inte livslång förbrukning av fetma-piller som alternativ till att röra på sig. Dessa mediciner ska främst reserveras och kastas på dom riktiga fläskbergen där hjärtattacken hägrar runt hörnet.
Citera
2026-02-24, 18:27
Avslutad
.
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
BMI beror på din kroppsbyggnad, så det blir svårt att säga närmare än så, men folk får ju upp en bild i skallen när jag skriver småmullig.

Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
BMI passar inte alla människor ex kroppsbyggare.

Ja, men BMI stämmer för majoriteten av jordens befolkning. Asiater har lite modifierad mot väst. De har SÄNKT BMI. Då de naturligt är smalare. Ojsan kanske inte åt det hållet ni båda menar?

Kroppsbyggare? Hur många % är det av befolkningen?

Säg mig, har Sverige fått en massa kroppsbyggare på sista tiden?

Folkhälsomyndigheten mäter på BMI men det är fel då?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/overvikt-och-obesitas/overvikt-och-obesitas-i-befolkningen/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/varannan-svensk-har-overvikt-eller-fetma/
Citera
2026-02-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att fetma-patienterna tvingas betala medicinen själva?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260223-fetmalakemedel1-fbc710b3/nej-till-subvention-for-fetmalakemedel

Helt ointressant debatt. Om du är fet = Ditt fel. Du har ätit maten.

Den större frågan är varför det ligger bakom recept.
Varför kan man inte bara släppa loss fetma mediciner till allmänheten? Jag kan min egna kropp.
Citera
2026-02-24, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att fetma-patienterna tvingas betala medicinen själva?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260223-fetmalakemedel1-fbc710b3/nej-till-subvention-for-fetmalakemedel

Rätt såklart, fetthögar får ta ansvar för sig själva och ordna upp sina miserabla liv.
Citera
2026-02-24, 18:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
^ massa gnäll

Fasta går utan ozempic. Var tjock då. Sedan skall vi implementera BMI kontroll innan vård, som att man måste sluta röka innan viss behandling eller operationer. BMI över 25 = ingen behandling. Många besvär är så viktrelaterade att de skulle då gå över vid nedgång.

Om det ÄR behandling som gjort en tjock då? Ska man då inte få vidare behandling? Finns en rad mediciner där det är extremt svårt att vara normalviktig, men som man måste ta. T ex kortison eller schizofrenimedicin.

De som är extremt tjocka, de lider ju av en ätstörning. Ska man inte hjälpa dem, ska man inte hjälpa anorexiker heller.
Citera
2026-02-24, 19:01
Avstängd
Citat:
.

Ja, men BMI stämmer för majoriteten av jordens befolkning. Asiater har lite modifierad mot väst. De har SÄNKT BMI. Då de naturligt är smalare. Ojsan kanske inte åt det hållet ni båda menar?

Kroppsbyggare? Hur många % är det av befolkningen?

Säg mig, har Sverige fått en massa kroppsbyggare på sista tiden?

Folkhälsomyndigheten mäter på BMI men det är fel då?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/overvikt-och-obesitas/overvikt-och-obesitas-i-befolkningen/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/varannan-svensk-har-overvikt-eller-fetma/

Jag misstänker att du vill starta krig.
Det är lönlöst då jag är både smal och antagligen i bättre form än dig

Men om du håller dig till sakfrågan så kan vi fortsätta att diskutera, om du hade något mer att tillföra?
Citera
2026-02-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Den här tråden är precis vad jag förväntade mig, feta människor som sitter och smeker varandras mentala ohälsa online och bekräftar att deras fetma minsann inte är deras eget fel, att de tryckt i sig så mycket skit genom åren att de nått sjuklig fetma, det är någon annans fel. Som vanligt med fetton.

zombie-nation skriver NOVELLER för att förklara varför fettot är fet utan att det är fettots eget fel, och varför det ena inte går att göra, varför det andra är omöjligt, att det alltid är yttre krafter som styr fettots val att fortsätta vara ett jävla fetto.
zombie-nation ställer frågan: "Varför hjälper man knarkare och alkisar egentligen? Samma sak där, egenansvar."
Det är precis vad det är, man tvingar inte en knarkare eller alkis till vård, det är något knarkaren eller alkisen måste bestämma sig själv för att vilja göra.
Och då finns det hjälp att få. Är en missbrukare motiverad, kommer personen lyckas med behandlingen och bli fri från sitt missbruk (droger eller alkohol), är personen inte tillräckligt motiverad kommer personen förmodligen misslyckas.
Precis som det gör för tjockisar, det finns MASSOR hjälp för tjockisar idag som verkligen vill gå ner i vikt, och håller man sig till en plan lyckas man. Är ett fetto inte tillräckligt motiverad att gå ner i vikt, kommer de inte lyckas. EGENANSVAR.

Finns ingen anledning att subventionera läkemedel för onyttiga, osunda människor som inte tar hand om sin kropp.

Det är helt rätt att dessa läkemedel inte subventioneras, kan inte en människa lära sig att äta sig rätt och hålla en någorlunda sund vikt så förtjänar personen att dö i förtid.

Annars borde vi subventionera cigaretter för rökare med ett sådant argument.

Den här tråden är precis vad man skulle kunna föreställa sig, en massa smala människor som inte skulle kunna bli feta ens om de försöker aldrig så mycket som sitter och teoretiserar om att feta människor är lata och karaktärslösa.

Det är uppenbarligen många som inte har en aning om mekanismerna bakom fetma men som tror sig veta allt om hur "fetton" ska göra för att bli smala (och hålla sig smala).

Tragiskt vilken okunskap och dumhet som visas av alla tvärsäkra "diagnostisörer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in